Roberth_Edberg 0 Postad 29 Mars , 2015 Skepp-o-hoj! En fundering ifrån en som precis börjat koppla in en NMEA2000 buss i båten. Jag har bla annat motors NMEA Gateway och trimplan på motorsidans batteribank och sedan plotter, VHF, GPS och lite annat på förbrukningsbanken. Jag tänkte strömsätta NMEA bussen från fritidsförbrukarbanken. Min fundering är om det spelar någon roll för enheterna på bussen att de hör till två separata batteribanker? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 30 Mars , 2015 (redigerade) Tror inte det eftersom NMEA signalen är skild från plus och minus. Här är i alla fall en kort instruktion från ett företag som säljer prylar: http://www.marinplus.com/se/support/wiki/93-maretron-nmea-2000-installation-guide I min båt var det lite strul tills jag skapade en "gemensam nollpotential" för navutrustningen, dvs drog alla utpekade tåtar som det stod jord på till ett enda ställe. Inte jordade alltså men hopkopplade. OBS ordet jord har oftast inget som helst att göra med jordplan, jord i blomkrukor eller jordkabel från elnätet. Jord ha heller inget som helst att göra med minus 12V potential eller en motor! Så det så. Redigerad 30 Mars , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser