certina 0 Postad 29 Mars , 2015 Hej! Jag har en Maxi 84 som har fått sprickor runt masfoten i (plasten) samt ngn spricka på däck.. (se bild) Vad beror detta på och vad gör man åt dem? vill ju inte att det ska bli värre! Är det en lösning att borra ändarana och lägga i ngn plast, mjukfog eller likn.? Tacksam för tips! mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 31 Mars , 2015 Hej och välkommen! Ingen som svarat på din fråga, så jag ska svamla lite om ditt problem. Först jag är lite impad av din fråga om du ska borra i ändarna på sprickan, gammalt trix som inte så många känner till i dagens slit och släng. Dina sprickor är som jag ser det kosmetiska, det är bara gelcoatlagret som spruckit, då det är sprödare och hårdare än glasfiberlaminatet under, som är lite flexibelt och sviktat vid någon punktbelastning, vilket gelcoaten inte gör i samma utsträckning. Det går att öppna upp sprickan och spackla i gelcoatspackel i samma nyans som däcket, men i ditt fall vete katten, jag hade kunnat leva med det. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 31 Mars , 2015 (redigerade) Tänkte att någon som jobbar med plast dagligen skulle svara... Men för mig så är det där inte allvarligt alls. Det är för det första inte kompression från masten, det ser inte ut så. Utan jag bedömer att det är vanliga gelcoatsprickor. Troligen är det svårare att få allt utan spänningar just där, när man plastar båten. Men så smala sprickor skulle jag lämna bara och se vad som händer. Är du orolig för att det kan bli fukt ner i däcket ( jag vet inte om det är massivt just där vid mastfoten eller inte… ) så skulle jag bara måla i tunt med gelcoatfärg. Det är nämligen oerhört svårt att måla i sprickor så det inte syns, de jag känner till som börjat - de har haft mycket mer omfattande än du - det har slutat med att de målat en större yta och en målade om hela däcket! Simma lugnt… det där har bara med utseende att göra, tror jag. PS Det hela kan ju i och för sig ha något litet samband med krafter i masten, tex om någon spänt upp riggen mer än vanligt? Men jag skulle då mer kolla upp maststöttan, dvs där mastens krafter tas upp av skrovet? Kan ju vara bra att kolla i alla fall, det gör ju varje båtägare regelbundet ändå… Redigerad 31 Mars , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
certina 0 Postad 31 Mars , 2015 Tack för bra svar! känns bra, nu kan jag sitta lugnt i båten.. : ) väljer iaf. att padda i lite sicaflex, spackel eller likn. för att undvika inträngande fukt.. fortsätter det spricka tror jag att jag testar att borra som steg 2.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser