Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
kapten56

Bayliner 2858

Rekommendera Poster

Hej, är det någon som har erfarenhet av denna båtmodell?

Har funderingar på att köpa en, men har hört att 80-90 talare är av sämre kvalitet, stämmer det?

//U

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

köpte min i augusti förra året efter flera års noga övervägande och tittande på en massa objekt, hade som alla andra hört en massa negativt om kvaliteten på dessa men det visade sig bara var struntprat utan någon egentlig förankring.

Kan hända det stämmer på tidiga 80-talare och framförallt dom mindre modellerna (under 28 fot).

Försök få tag i en -89 eller senare då dom tidigare modellerna ej har fyllda steglister vad jag kunde se när vi var runt och tittade.

Kontrollera gärna akterspegeln så att den inte är fuktig, detta gäller nog alla båtar från den tidsperioden med drev, ta med en fuktmätare och stick in i öppningen vid drevet på insidan.

Har dom bytt motor bör dom ha åtgärdat eventuell fukt.

 

Försök få tag i en med så ny motor som möjligt, minst 300Hk om det är diesel och 350Hk för bensin, vilken typ är efter tycke och smak och skillnaderna mellan dessa har diskuterats i åtskilliga andra trådar på detta forum.

 

Själva båtmodellen är i mitt tycke fantastisk, går tryggt och lugnt i sjö, kan pressas ganska hårt även vid kuling, tar inte över sig för mycket sjö, utrymmena är otroliga, vi är 2 vuxna och 3 barn och får plats utan problem även när kusinerna är med.

Marschfarten är något hög runt 22-23knop och den sätter sig lätt på rumpan om man försöker köra saktare.

Akterdäcket är i minsta laget, mycket större på 2556:an men flybridgen är större så det kompenserar. Bogpropeller är ett måste!

 

Jag har under hösten/vintern rivit i princip hela båten och monterat ihop den och måste säga att jag är förvånad över byggkvaliteten, har sett dyrare premiummärken som varit sämre.

 

Jag hade tur och fick tag i en med dom rätta grejorna som elektroniska reglage, fjärrstyrd bog och ankarspel, hydralstyrning, dieselmotor från -06, värmare osv.

 

Som sagt vi är mycket nöjda med båten

 

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var de modeller som producerades allra mest under båtyran i slutet av 80-talet som kunde va dåliga. Typ 2455 etc.

 

Som alltid köp så ny du kan och så stor motor du har råd med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kvaliteten på Bayliner har ju precis som på många andra USA båtar blivit bättre under åren. Men under 80 talet tillhörde dom inte dom bättre USA båtarna. Dom fick som många andra båtar därifrån kritik för limmade heltäckningsmattor, som samlade vatten och möglade. Motor installationer under all kritik. Där avgas system kunde ligga an mot motorluckor. Batteri i samma utrymme som motor. Väldigt undermålig dragning och fastsättning av bränsleledningar. Skrov och däck var ihopskruvat utan användning av distansbrickor. Det här är bara några exempel. Så att säga att det bara är en myt att Bayliner var mindre bra båtar under rekordåren i slutet på 80 talet är inte helt sant. Även om dom ju naturligtvis inte var ensamma om kvalitetsbrister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev ovan är det dom tidigare 80-talarna som är av lite sämre kvalitet, när vi var runt och tittade skiljde det mycket i kvalitet och byggteknik mellan t.ex. en från -86 och en från -88, dom som byggdes på 90-talet och framåt är betydligt bättre byggda men dock ville vi ha den planlösningen med toalett framför förarplats och då var -89 den sista modellen och också den bäst byggda av 80-talarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Exemplen jag angav var från båtar byggda 1987-91, och således ej från tidigt 80 tal. Jag kan rabbla upp mycket mer saker också om du vill. Men visst hade det skett förbättringar bara på dom fyra åren, absolut. Men tex en Sea Ray från samma tid, hade inte en fjärdedel av dom bristerna när båtarna lämnade fabriken. Jag tycker det är jätte kul att du tycker om din båt, och att den verkar fungera bra. Men du gör ingen en tjänst genom att höja den till skyarna. För att dom hade en hel del, både mer och mindre allvarliga brister. Det är ingen myt, som du beskriver det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag kan för att undvika missförstånd, lägga till. Att dom är inte lika dåliga som ryktet säger. Men kvaliteten lämnade ändå en hel del att önska. Och dom tillhörde inte dom bättre USA byggda båtarna vid aktuell tidpunkt. Jämfört med tex Sunbird, Four Winns och några till är det nog ingen större skillnad kvalitetsmässigt. Men tex Sea Ray som byggde samma typ av båtar, var två snäpp högre upp på skalan. För att inte tala om Bertram och Boston Whaler. Men dom sista två hade nog en något annorlunda kundKrets. Att Bayliner fick mer skit än tex Sunbird och Four Winns, berodde nog mest på att dom var väldigt mycket större. Och sålde många gånger flera båtar.

 

Det gick ju en del roliga historier om Bayliner på 90 talet. Som alla historier överdrivna, men ganska roliga ändå.

 

Tex:

Vet du varför det är glasbotten på årets modell av Bayliner?

 

Nej!

 

För att du ska kunna se fjolårsmodellerna ☺

 

Riktigt så illa var det ju inte på riktigt.

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, jag har lyssnat runt o dina erfarenheter verkar stämma med ett flertal.

Vilken årsmodell köpte du?

//Uffe

Hej,

 

köpte min i augusti förra året efter flera års noga övervägande och tittande på en massa objekt, hade som alla andra hört en massa negativt om kvaliteten på dessa men det visade sig bara var struntprat utan någon egentlig förankring.

Kan hända det stämmer på tidiga 80-talare och framförallt dom mindre modellerna (under 28 fot).

Försök få tag i en -89 eller senare då dom tidigare modellerna ej har fyllda steglister vad jag kunde se när vi var runt och tittade.

Kontrollera gärna akterspegeln så att den inte är fuktig, detta gäller nog alla båtar från den tidsperioden med drev, ta med en fuktmätare och stick in i öppningen vid drevet på insidan.

Har dom bytt motor bör dom ha åtgärdat eventuell fukt.

 

Försök få tag i en med så ny motor som möjligt, minst 300Hk om det är diesel och 350Hk för bensin, vilken typ är efter tycke och smak och skillnaderna mellan dessa har diskuterats i åtskilliga andra trådar på detta forum.

 

Själva båtmodellen är i mitt tycke fantastisk, går tryggt och lugnt i sjö, kan pressas ganska hårt även vid kuling, tar inte över sig för mycket sjö, utrymmena är otroliga, vi är 2 vuxna och 3 barn och får plats utan problem även när kusinerna är med.

Marschfarten är något hög runt 22-23knop och den sätter sig lätt på rumpan om man försöker köra saktare.

Akterdäcket är i minsta laget, mycket större på 2556:an men flybridgen är större så det kompenserar. Bogpropeller är ett måste!

 

Jag har under hösten/vintern rivit i princip hela båten och monterat ihop den och måste säga att jag är förvånad över byggkvaliteten, har sett dyrare premiummärken som varit sämre.

 

Jag hade tur och fick tag i en med dom rätta grejorna som elektroniska reglage, fjärrstyrd bog och ankarspel, hydralstyrning, dieselmotor från -06, värmare osv.

 

Som sagt vi är mycket nöjda med båten

 

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack, jag har lyssnat runt o dina erfarenheter verkar stämma med ett flertal.

Vilken årsmodell köpte du?

//Uffe

Hej,

 

köpte min i augusti förra året efter flera års noga övervägande och tittande på en massa objekt, hade som alla andra hört en massa negativt om kvaliteten på dessa men det visade sig bara var struntprat utan någon egentlig förankring.

Kan hända det stämmer på tidiga 80-talare och framförallt dom mindre modellerna (under 28 fot).

Försök få tag i en -89 eller senare då dom tidigare modellerna ej har fyllda steglister vad jag kunde se när vi var runt och tittade.

Kontrollera gärna akterspegeln så att den inte är fuktig, detta gäller nog alla båtar från den tidsperioden med drev, ta med en fuktmätare och stick in i öppningen vid drevet på insidan.

Har dom bytt motor bör dom ha åtgärdat eventuell fukt.

 

Försök få tag i en med så ny motor som möjligt, minst 300Hk om det är diesel och 350Hk för bensin, vilken typ är efter tycke och smak och skillnaderna mellan dessa har diskuterats i åtskilliga andra trådar på detta forum.

 

Själva båtmodellen är i mitt tycke fantastisk, går tryggt och lugnt i sjö, kan pressas ganska hårt även vid kuling, tar inte över sig för mycket sjö, utrymmena är otroliga, vi är 2 vuxna och 3 barn och får plats utan problem även när kusinerna är med.

Marschfarten är något hög runt 22-23knop och den sätter sig lätt på rumpan om man försöker köra saktare.

Akterdäcket är i minsta laget, mycket större på 2556:an men flybridgen är större så det kompenserar. Bogpropeller är ett måste!

 

Jag har under hösten/vintern rivit i princip hela båten och monterat ihop den och måste säga att jag är förvånad över byggkvaliteten, har sett dyrare premiummärken som varit sämre.

 

Jag hade tur och fick tag i en med dom rätta grejorna som elektroniska reglage, fjärrstyrd bog och ankarspel, hydralstyrning, dieselmotor från -06, värmare osv.

 

Som sagt vi är mycket nöjda med båten

 

Hör gärna av dig om du har ytterligare frågor.

 

 

Jag köpte en -89:a, sista modellen med den rymliga inredningen.

 

/Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...