Gå till innehåll
lördag 23 november 2024
Alecxs

Vatten i / mellan skrovet Micore 490

Rekommendera Poster

Hej

Har nu sedan upptag hört att det skvalpar i båten från något utrymme som jag inte kommer åt, r i den bakre delen av båten på båda sidor.

Har kollat i en inspektions lucka som sitter vid motor vid wiregenomföringen och där är det torrt, men ser ut som att det innanför är ett utrymme som jag inte kan se in i och verkar komma där ifrån

Hur är enklast att ta reda på vart detta kan tänkas vara samt hur jag kan få ur vattnet enklast, har en pump som kan användas om jag bara vet vart, kanske behöver ta upp ett hål?

Finns en tidigare tråd om detta men gav inget samt verkade vara i annan del av båten.

Har mailat Micore men inget svar..

Tack för era idéer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den är väl dubbelbottnad.Borra hål för dyvika mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bifogar bilder på där jag tror vatten ligger skvalpar från båda sidorna kan nästan känna att det är vatten innanför

post-103060-0-26349800-1427561224_thumb.jpg

post-103060-0-91182100-1427561246_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är orolig att en dyvika inte löser problemet att vattnet är fast någon annanstans fast är ingen expert på detta alls

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skymd bakom den vita ventilationsslangen sitter dyvikan där jag borrade hål i flyttanken.

post-62992-0-97225400-1427563829_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man noga till vänster om tanken, så ser man sikaflexen runt dyvikan på SB sida.

post-62992-0-13723500-1427564033_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har liten erfarenhet av plastbåtar med dubbelbotten. Däremot är konstruktionen lik den aluminiumbåt jag kör.....flyttank där luft står för den flytande kraften. Vad jag förstår så bildas det regelmässigt kondens i den typen av tankar. I vår båt sitter både en elektrisk länspump och en handjagad pump. Vi har aldrig fått ut några större mängder, varken med el pumpen  eller handpumpen. Kanske några liter under ett år i sjön....

En dyvika hade kanske räckt, men pumparna kan ju vara bra om man skulle råka köra hål på skrovet så att man får inträngning av vatten i flyttanken. Dessutom slipper man ju åka runt md onödig vikt i båten om man kan hålla dubbelbotten torr under säsongen också.....

Kör ni plastgubbar genomgående med dyvika eller har någon monterat pump av något slag i flyttankarna/dubbelbotten??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man lundfrie's fina bilder så ser du ut att komma åt lufttankarna från ovansidan. I mitt tycke bättre att borra ett hål uppifrån så att du kan inspektera o pumpa ut ev vatten istället för att ha 2 hål rätt igenom aktern för dyvika. Hålen uppifrån är ju bara att sätta igen med en förskruvning eller täckbricka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittar man lundfrie's fina bilder så ser du ut att komma åt lufttankarna från ovansidan. I mitt tycke bättre att borra ett hål uppifrån så att du kan inspektera o pumpa ut ev vatten istället för att ha 2 hål rätt igenom aktern för dyvika. Hålen uppifrån är ju bara att sätta igen med en förskruvning eller täckbricka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Japp skall ge mig på att borra innifrån och pumpa med min borrmaskinpump ;)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

stort tack för alla bra och snabba svar!! Återkommer med resultat när jag testat, idag regnar det alldeles för mycket för att ens ge sig på det

Redigerad av Alecxs
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar från Micore:

"Hej

Misstänker att de är i flyttankarna det kommit in vatten i bak i båten.
Öppnar du sittluckan i bak och tittar ner så ser du 2st tankar en på höger och en på vänster sida.
Åk till en båttillbehörsbutik och köp inspektionslucka och montera in"

Skall göra detta nu i helgen och se hur mkt jag har fått in

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar från Micore:

"Hej

Misstänker att de är i flyttankarna det kommit in vatten i bak i båten.

Öppnar du sittluckan i bak och tittar ner så ser du 2st tankar en på höger och en på vänster sida.

Åk till en båttillbehörsbutik och köp inspektionslucka och montera in"

Skall göra detta nu i helgen och se hur mkt jag har fått in

Känns ju lite "billigt" att båtarna inte utrustas med inspektionslucka redan vid produktion då detta inte borde vara ett nytt problem.........    Menar inte då bara Micore, utan efter vad jag förstått är det ganska vanligt att man får eftermontera dyvikor, inspektionsluckor eller dylikt på plastbåtar med lufttankar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde som Micore sa, borrade hål på insidan tryckte ner slangen och pumpade ut redigt många liter

Känns sådär att ha åkt runt med 1 extra passagerare i dövikt förra sommaren haha

Så problemet löst

Tack alla

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Litet förtydligande:

Borrade innifrån och satte dyvika, inte genom akterspegeln.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...