Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
oacen

Johnson söt och sjövatten mässings impellerpump

Rekommendera Poster

Någon som har en gammal bruksanvisning ( bild ) på denna, satt bla på små Volvo Penta dieslar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vara bra med en bild på din pump, så att du kan få relevanta svar, visserligen är de flesta impellerpumpar snarlika, men det finns ganska många modeller, och en del skiljer sig markant vad det gäller renovering, vissa är inte ens lönt att renovera utan byts med fördel till en modernare variant.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har försökt lägga in bilder men det funkar inte.....

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, uttryckte mig kanske lite luddigt.

 

Jag är ute efter den som är 2 stycken ihopsatta pumpar med en lång axel ock 2 st impellrar. Yttre pumphuset för sjövatten, och den inre för sötvatten slingan. Satt ibland på md 2,och md  3, md 11 , md 17

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en sådan på min MD5A, men tror inte jag har någon instruktionsbok. Vad vill du veta..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Haha, måste instämma i Kalles kärnfulla "Hmmm......"?! :-)

Johnson Pump AB Sweden är liksom självaste Volvo Penta tydligen göteborgs-anknutna, så pentas val av underleverantör i produktionen förvånar väl knappast. Men hur jag än googlar så hittar jag inga "dual pocket" pumpar av fabrikatet Johnson. Finns annars litet olika pumpar passande penta i min sökning här.

Kanske såldes pirat-kit för konvertering till glykolvatten-kylning där förlängd axel, yttre pumphus (därav ordet "pocket") ingick? Pentas egna kit verkar istället ha innehållit en extra cirkulationspump driven av generatorremmen, säkert inte billig??

Peter_K: Finns en liten manual HÄR för din MD5A, den verkar ha 6 st skruvar för sitt platta täcklock. Kan min teori ovan stämma, alltså att du har samma Johnson-pump fast modifierad?
(Själv har jag f.ö. en pirat värmeväxlare/exp-kärl med elektrisk cirkulationspump passande just MD5/ Albin O11 som ligger o skräpar, pm:a mig vid ev köpintresse från någon. Kanske typ 800 spänn för klabbet.)

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nja, jag tror den såldes som ett komplett kit. Allt är Penta-grönt, och till min motor kom en extra enkelpump med som satt original, aldrig använd. Misstänker att Johnson Pump levererade Pentas originalpumpar då de är väldigt lika originalpumpen, och impellerarna har samma mått som det enkla originalet. Och det funkar perfekt, jag har värmeväxlare (hemmabygge av förra ägaren) i koppar som också funkar bra, så jag är intresserad av att köpa.

 

Åter, till frågan - vad är det du vill veta..?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är allt tur att det finns googel mästare likt Thomas-1.

 

Ska svamla lite runt dubbla/sammanbyggda impellerpumpar.

 

Albin motors AD21 hade en liknande konstruktion, men med den skillnaden att yttre impellern skötte länsningen i skrovet.

För att inte gummi impellern skulle brinna upp när skrovet var länsat fans det ett hål i brickan mellan impellrarna, så att det läckte in lite till länsimpellern hela tiden maskinen var igång.

Tanken var väl ganska bra, men dubbelt arbete att byta impeller, vilket för i alla fall för mig inträffar alltid vid mest olämpliga tillfälle.

 

Peter K

Funderar lite på din installation.

Här gäller det ju att separera systemen helt till skillnad till Albin AD 21.

Redan original pumpen med endast en impeller har tendens att läcka, och med en längre axel ökar risken att det inte är tätt mellan systemen, och risken är att man kanske inte har den blandningen av glykol i maskinen som man hade en gång i tiden.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som har en gammal bruksanvisning ( bild ) på denna, satt bla på små Volvo Penta dieslar

Dubbelpumpen var inget som Volvo Penta sålde. Den följde med tidiga SenDure- färskvattenkylningar, som såldes som tillbehör. Senare började man använda en elektrisk cirkulationspump. Om du ringer till Martec i Solna, kan de säkert hjälpa dig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, jag tror den såldes som ett komplett kit. Allt är Penta-grönt, och till min motor kom en extra enkelpump med som satt original, aldrig använd. Misstänker att Johnson Pump levererade Pentas originalpumpar då de är väldigt lika originalpumpen, och impellerarna har samma mått som det enkla originalet. Och det funkar perfekt, jag har värmeväxlare (hemmabygge av förra ägaren) i koppar som också funkar bra, så jag är intresserad av att köpa.

 

Åter, till frågan - vad är det du vill veta..?

Hej, tack för att Du svarade. Skulle vilja diskutera lite om pumpen, så om Du vill lämna Ditt tele nr så ringer jag upp,. Det är alltid lättare att samtala än mejlsvar. Mitt tele nr är 0709-108060

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...