Kirre01 2 Postad 27 Mars , 2015 En undran på färskvattentanken i båten,går det att använda det vattnet eller blir det dåligt under en säsong? Låt oss säga att jag fyller den när jag lägger i båten,kan det stå sig hela sommaren utan att bli dåligt? Har även en varmvattenberedare som jag undrar sammma sak om. Det blir första säsongen med den nygamla sea-ray 270-98! Hur fungerar det med kökskran,toakran,toan å duschen,tar dom vatten från tanken eller sjön? Får hoppas på en kanonsommar så man får prova båten rejält! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 552 Postad 27 Mars , 2015 Jag brukar skölja ur vattentanken några gånger under våren och inför varje fyllning under sommaren tömma ut det som finns kvar. Försöker också fylla på ställen som jag vet har "stadsvatten" som jag vet är OK utan en massa alger. Sen dricker jag vattnet från tanken under hela sommaren. Då du inte vet hur tanken ser ut inuti (antar jag) skulle jag rekommendera att du öppnar inspektionsluckan och tittar. Det kan se helt OK ut eller vara helt igengeggat med slem, jag vet av egen erfarenhet. Varmvattenberedaren och alla kranar tar vanligtvis vatten från färskvattentanken men det är inte ovanligt att man har en separat kran med sjövatten vilket kan vara bra att ha när man sköljer av disken och tvättar händerna. Toan tar i det allra flesta fall vatten från sjön men det finns undantag där man har färskvattenspolande toaletter. Där måste du nog kolla rördragningen. Det brukar också finnas en sjövattenkran vid en genomföring som du kan se om den går till toan. Som med alla kranar/genomföringar är det bra att motionera dem lite då och då. Annars kan de bli helt omöjliga att rubba. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 27 Mars , 2015 Varje vår, efter att tanken stått och gosat till sig på land i sju-åtta månader brukar jag slå i en deciliter klorin, vänta ett dygn och sedan pumpa ur. Skölja tills det inte smakar klor längre. (Ja, Klorin funkar i dessa sammanhang, det är utrett i annan tråd) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lasse-L 341 Postad 27 Mars , 2015 Tömmer innan vinterkylan, spolar igenom tanken på våren. Inspektionslucka saknas varför rengörning ej haver utförts sedan båten byggdes 1980. Fyller alltid med "stadsvatten" som drickes under hela säsongen tills frysrisk föreligger. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
petter_b 49 Postad 27 Mars , 2015 Intressant "kopplingsschema". Någon speciell anledning att ha två seriekopplade vv-beredare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser