roggla82 1 Postad 27 Mars , 2015 Tänkte höra lite mig omkring vad folk tycker om Omc 460 motorn? Årsmodell 89. Går den o jämföra med Mercruiser 454? Finns det delar till den? Sen hur är King Cobra dreven? Tror det heter king Cobra 900 om jag inte missminner mig. Tacksam för svar från folk som vet. Mvh Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 546 Postad 27 Mars , 2015 Jag har för mig att det är helt hopplöst att hitta reservdelar till King Cobra-dreven. Rätta mig om jag har fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 27 Mars , 2015 Tänkte höra lite mig omkring vad folk tycker om Omc 460 motorn? Årsmodell 89. Går den o jämföra med Mercruiser 454? Finns det delar till den? Sen hur är King Cobra dreven? Tror det heter king Cobra 900 om jag inte missminner mig. Tacksam för svar från folk som vet. Mvh Robert Är det denna du har i åtanke? 150 000:- Familjebåt med 6st sovplatserMotorn är en 7,4l omc 460 på 330hk, drev Cobra King 900 Nya avgaslimpor och krökar, ny renoverade toppar -09 6st batterier(2st start) inkl laddare landström med omvandlare wc med tank, eltömning Wallasvärmare el-spritkök GPS Båtvagn 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roggla82 1 Postad 27 Mars , 2015 Stämmer det. Dock så har jag sett att många av jänkarna som har omc\cobra drev inte är så lättsålda fast många kanske ligger lite mindre i pris men det kanske finns anledning oxå? Men det var när jag såg denna som jag vart lite intresserad av o fråga runt lite 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 28 Mars , 2015 Jo,som båt betraktat är det väl inget större fel på den/dom. Har haft en själv. Men som sagt,drevet är en mycket svag punkt på dom. Det finns ju ett vp sx drev att köpa,och den där gär ju bäst med ett duoproppdrev. Motorn,ja det är ju som med det mesta begagnade saker,är det väl underhållet.visst ok. Limporna,,,kostar ju inte en förmögenheta att ersätta längre. Sen har du bensintanken i dom,gjorda i aluminium,inte bra. Och när den börjar läcka,mycket jobb o dyrt!! Elsystemet är inte heller mycket o ösa beröm över. Fast dom "flesta" som har haft dom ett tag har ju bytit ut det succesivt. Annars är det inte så mycket o varna för på dom.....................kanske fuk i tak i ruffen då. Sen är den inte billig o åka med,räkna med 1,7-2 liter distansen. Men för övrigt är det en smutt båt! Hör gärna av dej om du har frågor. Har haft 16 Bayliner sen 1988. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roggla82 1 Postad 28 Mars , 2015 Oki. Men är Cobra o Cobra king samma grejer? O vad är deras svagaste punkt? Microbrytare? O tanken ja den har jag hört om så där får man vara lite uppmärksam har jag hört. Sen får man väl bara kolla så mycket det bara går o se om man kan hitta några fel o brister. Men super tack för svaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 546 Postad 28 Mars , 2015 Standard OMC Cobra och King Cobra är olika. Dessutom finns det två olika King Cobra där Daddy King Cobra till varje pris ska undvikas pga hopplös reservdelsförsörjning. Inget större fel på dreven, felet är reservdelsförsörjningen. Standard OMC Cobra går att byta till både VP SX och MC Alpha gen 2 med adaptrar. Till Alpha kostar en adapter cirka 4500 Kr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 29 Mars , 2015 Håller med Eld. För att verkligen se skillnaden,gå ner på ett båtvarv,kanske pir 28 v-ås? Dom har säkert drev isär plockade. Jämför godset på innanmätet mellan omc och penta. Det är milsvidd skillnad. Man brukade säga att generellt var omc o föredra upp till max 130 hk. OMC= Outboard Marine Company. En liten fingervisning om vad det är. Som sagt,jag har haft 4 ras på dom där dreven genom åren,och det är inget o ha. Inte frågan om OM det rasar,snarare när. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser