Gå till innehåll
onsdag 29 januari 2025
Gaidin

Sjövattenpump till dusch, watermaker, diskvatten...

Rekommendera Poster

Hej

Jag tänker göra en genomföring i fören, under förpiken, för att ta in sjövatten till en duschslang för ankarkättingen, sjövatten i pentryt och i framtiden även en watermaker.

Jag tänker mig en genomföring med kulventil, en vattenpump som sedan går till de två slangarna. I framtiden när watermakern är på plats blir det en t-koppling efter kulventilen men innan vattenpumpen.

Fungerar detta? Om jag startar pumpen och ingen kran är öppen, vad händer då? Skall jag köpa en tryckreglerad pump i stället, det låter lite onödigt dyrt...

Hur skall jag tänka kring dimensionering av pump? Vad skiljer de från de olika fabrikaten förutom priset? Någon som har erfarenhet i ämnet?

En annan fundering eftersom jag seglar i Vättern är att sätta ett mikronfilter på inkommande vatten och på så vis kunna fylla dricksvattentanken, då har jag ju en tillfällig watermaker så länge jag är kvar i insjön. Konstruktionen får sedan uppgraderas med watermakern och då är ju halva jobbet redan gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För sötvattensegling blir ett mikrofilter utmärkt. Det finns mycket som kallas mikrofilter på marknaden men som inte är det. Vill då filtrera bort eventuella bakterier skall filtret ha en porositet på högst 0,2 - 0,3 mikron. Keramiska filter har längst livslängd, men större motstånd. Kan behövas upp till 3 bars tryck för att få bra flöde. Med filter baserade på "hollow fibre" eller glasfiberväv blir motståndet betydligt lägre, men filterelementet behöver bytas oftare.

Viktigt vid planering inför montering av watermaker är att intaget placeras så att du eliminerar eller åtminstone minimerar risken för att suga luft, så tänk på hur båten rör sig i lite sjö. Blir rejäla driftstörningar och problem med de flesta watermakers om man får luft i systemet. Nästa fråga blir avstånd och höjdskillnad mellan intag och watermaker. Antar att du funderar på någon mindre och strömsnål som går att köra på 12V typ Spectra/Schenker/Katadyn. För dessa brukar tumregeln vara ej mer än 1m höjdskillnad, då kan extra booster-pump behövas.

Det är inte ovanligt att som alternativ koppla watermakern till motorkylningens sjövattenintag, detta eftersom en placering av watermaker ofta blir i utrymmen i/omkring motorrum (obs dock att de ej skall placeras i för varm miljö).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Arne! Det var informativt!

Jag har inte bestämt mig för vilken watermaker det blir men jo, strömsnål och enkel utan för mycket elektronik är tanken. Watermakern skall sitta under förpiken men jag kanske borde tänka om lite vid genomföringen, lite längre akterut så blir det nog inget problem med luft. Höjdskillnaden kommer inte att vara ett problem, jag antar att höjdskillnaden avser från vattenlinjen, inte från genomföringen.

Jag vill ha intaget för om toalettens avlopp så att ta från motorns kylintag blir dumt =)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo, det är höjd över vattenlinjen som helst skall vara så låg som möjligt. Hur många liter du får ut per timma beror på ett antal faktorer, där höjdskilland är en. Det andra som påverkar är salthalt (ju högre salthalt desto lägre vattenproduktion) och vattentemperatur (ju lägre temp, desto lägre vattenproduktion). Men det är klokt att som du säger fundera noga på placeringen av intaget.

Förstår absolut önskemålet om placering av intaget för om avlopp...rent tekniskt så gör ju en watermaker vattnet kliniskt rent (det blir i princip bara väte och syre kvar, inga mineraler eller föroreningar) men man vill ju ändå inte gärna pumpa fekalierester genom mebranet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

NU skall ju intaget även fungera som dusch och även sjövatten till pentryt, då har jag gärna intaget både för om, och på andra sidan kölen :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hittade Ingen bild men det finns ett snyggt beslag, ett rör i brons med ett antal uttagspunkter för slangar. Dvs ett intag och snyggt ordnat så att man drar rören från ett beslag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...