bhemac 2 859 Postad 31 Mars , 2015 Min startmotor på en hkr säkrades med 100A ANL säkring direkt på batteriet utan problem. Jag har senare bytt till 150A (tror jag), kablarna tål det så man kan lika gärna gå upp lite. Säkringen tål ju typ 10 ggr märkströmmen momentant. Huvudbrytaren kanske 30 cm bort. Säkring inkl hållare kostade knappt 100 kr, det är en billig försäkring. Husbatterierna är avsäkrade med 50A och invertern har egen, lite större säkring. Som sagt, säkring är en billig för-säkring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 210 Postad 31 Mars , 2015 Att starta en motor kräver ju inte samma effekt på en startmotor som på motorns maximala effekt. Så 300 A är lite att ta i, och risken för kabelbrand är stor då kablarna tål mindre än säkringen... f ö har jag monterat en 80 A huvudsäkring till min MD5A, för det var strax under vad kablarna tålde. Det håller fint. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 31 Mars , 2015 Hittade en i mina ögon intressant pdf angående just egenskaper hos vanliga "bil-säkringar" och även marina huvudsäkringar.Har ännu ingen bestämd åsikt om säkringar för startmotorer men man får inte glömma att "stallade" (kärvande, stillastående med fullt vridmoment) drar löjligt mycket ström.[Det vanligaste fabrikatet av batteriansluten huvudsäkring (á la Skyllermarks) kan nog diffa, men man kan ändå få en uppfattning på sid 455 (7 av 17) angående trögt eller snabbt.Enligt bilden nedan skall deras fabrikat "mega slowblow etc" klara minimum 4 timmar med 100% av märkströmmen. Inget sägs i den raden om maxtid men det krävs inte mycket fantasi för att inse att den åldras fortare vid den strömstyrkan, värme förkortar livslängd. Vid 135% av märkströmmen skall den brinna inom intervallet 120-1800 sekunder o.s.v. Ganska vida ramar kan tyckas men trådsäkringar är nog svåra att tillverka exaktare.]Ps Peter_K: Din 80A-säkring för MD5 är gissningsvis i raden 100%. Åldras fortare men startmotorer körs ju sällan o kort. Däremot ifall din motor "stallar" eller går extra trögt stiger strömstyrkan snabbt, skulle nog själv valt en nominellt högre märkström på säkringen. Svårt att säga, många variabler, men solenoider kan plötsligt bränna ihop och haka sig så avsäkring även av startbatterier kan vara klokt. Trist dock ifall motorn inte kan startas snabbt ifall man akut måste sticka iväg p.g.a. väderomslag eller annat skäl för att en trött säkring brinner. (Själv kör jag f.ö. utan huvudsäkring men har huvudbrytare. Naturligtvis motsvarar inte den en säkring eller vice versa.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
facil26 3 Postad 31 Mars , 2015 Tack nu blev jag bra mycket klokare m Alla fina ideer tipps o uppgifter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser