Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Bobba

Vad tänka på vid köp av beg. gummibåt / RIB?

Rekommendera Poster

Hej!

Är på gång att köpa familjens första gummibåt alt. RIB-båt som ska användas som jolle till stora båten. Då jag aldrig haft en gummibåt tidigare undrar jag vad man ska kika på speciellt när man tittar på begagnad båt? Generella svagheter? Om man tittar på RIB, är då något man ska titta på speciellt när det gäller infästning av skrovet? Jag har hyfsad koll på modell/storlek, det jag undrar över är generella svaga punkter man ska syna noga på ev. objekt. Hur kam man avgör om det t.ex. är läckage någonstans? Är ju inte ett cykeldäck som man enkelt stoppar ner i en tunna vatten precis  :)

Skjut på med alla tips. 

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Är på gång att köpa familjens första gummibåt alt. RIB-båt som ska användas som jolle till stora båten. Då jag aldrig haft en gummibåt tidigare undrar jag vad man ska kika på speciellt när man tittar på begagnad båt? Generella svagheter? Om man tittar på RIB, är då något man ska titta på speciellt när det gäller infästning av skrovet? Jag har hyfsad koll på modell/storlek, det jag undrar över är generella svaga punkter man ska syna noga på ev. objekt. Hur kam man avgör om det t.ex. är läckage någonstans? Är ju inte ett cykeldäck som man enkelt stoppar ner i en tunna vatten precis  :)

Skjut på med alla tips. 

Tack på förhand!

Tillägg - vad är normal livslängd på en normal icke premium gummibåt och vad är det som ger upp först? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja.... Hårdpumpa och se om den tappar luft?

Stort hål syns direkt men vänta helst 24 tim...

Tips. Ibland läcker påfyllningsbeslaget lite? Smörj in gängorna med lite fett. Då går det lättare att skruva av/på också...

Annars tror jag en jolle lätt håller 10 år. Hade en Zodiac som en kille på bryggan köpte av mig. Den är nu 30 år och håller luften fortfarande.

Drar man upp jollen på stränder så slits det lite mellan botten och akterspegeln. Läcker inte luft då utan vatten... Det fina är att en pålimmad duk blir lika bra som orginalet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...