Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
_Frippe_

Daycruiser på ca 7m

Rekommendera Poster

Jag tittar på att byta ut min Ryds 515 GTX till en större daycruiser med möjlighet att övernatta någon enstaka natt och ffa möjlighet för vår dotter (>1 år) att komma undan solen på sommaren.

 

Jag har snöat in på Uttern D68, ev D66, Ryds 23DC eller kanske en Askeladden Beetle 645. Jag håller även lite koll på de amerikanska varianterna, då ffa för att man kan få en lite större båt för samma peng. Jag vill inte ha en för gammal båt, helst max 10 år och ca 200-300 gångtimmar. Budget, max ca 300.000.

 

Jag har varit inne i D68an och upplevde den som fin men tyvärr med väldigt kort koj vilken gjorde att jag som är 1,90 knappt kan sova med någon annan där. Dock verkar den ha en fin solbädd under kapellet som jag kan utnyttja de få gånger vi kommer övernatta. Ryds 23DC har större kojer. D66 och Beetle har jag inte sett "live" ännu.

 

Vad har ni för erfarenheter av båtarna ovan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får slå ett slag för den båt jag föll för i samma kategori, Grandezza 23dc (Finnmaster). Stöter du på en sån så kolla in den också. Hyfsat praktiska lösningar och kvalitetsbåt rakt igenom.

 

Förutom det uppenbara som spelar roll som motorbestyckning och utrustning mm så tycker jag stuvytrymmen är en svår sak, ganska begränsat över lag. Supersmidigt med kappellgarage också.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade på bland annat Ryds 23DC och Askeladden 645 Beetle och valde den senare just pga kojlängd. Var ganska stor skillnad upplevde jag. Är själv 1,90 och kände mig inte bekväm i Ryds 23DC.

 

Dock begränsat med stuv. Vi övernattar enstaka nätter hela familjen i den, och kojplats går bra (1 vuxen och 2 barn i ruffen, 1 vuxen på solbädden) men att få plats med allt som behövs är trångt.

 

Om dräglig övernattning är ett krav skulle jag titta på Askeladden 705 Voyager också. Inte lika snygg och kul som Beetle, men avgjort mer praktisk.

 

Tittade på en där föregående ägare bland annat hade lämnat kvar en klotgrill modell större komplett med hel påse kol i hemsnickrad förvaring i motorrummet  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja egentligen ska man väl gå upp lite till i storlek och köpa en båt med midcabin om man vill ha bra övernattningsmöjligheter. Men menar du att 645 Beetle har längre kojer än en Ryds 23DC? Askeladden är väl ca 80 cm kortare totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att inte köpa för liten båt, lite rörelseutrymme, kojlängd och ståhöjd är inte att förakta. Jag och min fru köpte en 25 fots Daycruiser som vi nu snart påbörjar tredje säsongen med och som vi älskar. Men helt ärligt så vore lite mer utrymme imte fel. Vi tillbringar mycket tid i båten, de båda åren vi haft den har vi tillbringat cirka 60 nätter där i snitt, alltså 120 totalt. Kojerna är helt ok men däremot är ståhöjden i ruffen lite för dålig och toan väl liten. Nu siktar vi på att byta till något större. Lycka till med båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där med gångtimmar på motorn tycker jag du ska glömma. En bensinare som gått 1500 timmar är öht inga problem, tvärtom. Det är snarare misstänkt med en båt som gått väldigt lite. Ingen vattencirkulation=rost äter upp blocket.

 

Håll dig undan från en tio år gammal båt som gått endast 200 timmar. Ägaren till en sån lär inte vart speciellt båtintresserad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra input mrlavin. Det är ju viktigare att den är välservad än att den gått få timmar och kanske få timmar snarare är ett problem. Där ska jag tänka om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja egentligen ska man väl gå upp lite till i storlek och köpa en båt med midcabin om man vill ha bra övernattningsmöjligheter. Men menar du att 645 Beetle har längre kojer än en Ryds 23DC? Askeladden är väl ca 80 cm kortare totalt.

Ja, jag upplevde det så. Askeladden är kortare men lika bred (tom 5 cm bredare).

 

Ståhöjd för 190 cm under kapell har Askeladden inte, går krum under kapellet på vår Beetle. Rätt säker på att det var samma på Rydsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Är 1.73  lång har en Ryds 23DC jag ligger bra i ruffen och står ganska bra under kapellet MEN bara nere vid soffan vid stolarna/nedgången där det är en upphöjning får jag böja mig  i övrigt en jätte trevlig båt

 

/Kenbja

 

 

Redigerad av Kenbja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, alltså visst skulle man gärna ha större.

 

Jag skulle säga att sweet spot för när en båt börjar bli bobar "på riktigt" - men ändå är fullt möjlig att hantera ensam om man skulle vilja - ligger runt 26 fot.

 

Visst finns det ett par undantag i 7-metersklassen, och visst kan man som vi knöla in en hel barnfamilj på 21 fot om man verkligen vill. Men det är stor skillnad på 7 och 8 meter utrymmesmässigt.

 

Nu när vi vet att hela familjen faktiskt gillar att sova över i båten har det börja klia ordentligt i 26-fotstarmen (eeeew... ;)), men planen är att hänga kvar med vår Beetle tills båda barnen lärt sig simma så man vågar skicka ut dom själva i en jolle.

 

Om det inte dyker upp ett riktigt bra bytestillfälle på typ en Voyager  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja mindre än 23foot blir svårt o med små barn är det inte så dumt med lite bekvämligheter såsom, hyfsat kök, toa och värmare, du behöver även plats för badleksaker. Amerikanska midkabin båtar är egentligen mest båt för pengarna men tänk även på hur det är att ta sig in o ur båten när man ligger i naturhamn. Rydsen uppfyller det mesta o funkar men ni kommer snabbt uppleva den som för trång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Amerikanska midkabin båtar är egentligen mest båt för pengarna men tänk även på hur det är att ta sig in o ur båten när man ligger i naturhamn. Rydsen uppfyller det mesta o funkar men ni kommer snabbt uppleva den som för trång.

Ja och eftersom dagsturer med sol & bad på öar i Mälaren är det största användningsområdet så håller jag mig gärna till en nordisk daycruiser av just den anledningen.

 

Jag har sett att Askeladden och Uttern har fina solbäddar under kapellet som verkar gå bra att övernatta på en natt i alla fall. Någon som vet hur det är med en Ryds 23DC? Jag tycker inte att den solbädden verkar bli en fullängds "säng" (dvs minst 1,90).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nimbus 21 dc finns oxå för rimliga pengar, hade en en gång på 80 talet med volvo penta 151, gick helt ok med 4 vuxna och 3 små barn 2-4 år samt packning(ca 0,9-1 lit/dist) i dryga 20 knop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kliva i land från en USA-midcabin, vari ligger svårigheten? Visst de är ofta stängda i fören men det är ju bara att såga en öppning och montera dit en peke.

 

Eller köp en där det redan är gjort, säkert hälften på blocket har det så.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så har Nimbus 21DC en välvd ruta som man måste klättra över att balansera på scarndäcket är inte kul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar att köpa en Askeladden 705.

Hur långa är kojerna fram i den?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mig veterligen så har Nimbus 21DC en välvd ruta som man måste klättra över att balansera på scarndäcket är inte kul.

Finns skandäck att gå på.

post-104481-106694_thumb.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väl inte skarndäck :o  Liknar mer en myrstig på var sida med fritt fall ut i drickat...inget vidare barnvänligt. Ska man ha barn ombord ska det vara en båt lämpad för det, särskilt när barnen fanns innan båten köps.

 

Mvh Andréas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där är väl inte skarndäck :o Liknar mer en myrstig på var sida med fritt fall ut i drickat...inget vidare barnvänligt. Ska man ha barn ombord ska det vara en båt lämpad för det, särskilt när barnen fanns innan båten köps.

 

Mvh Andréas

Skaffa en Walk around då så kan du gå med rullator runt om du vill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar att köpa en Askeladden 705.

Hur långa är kojerna fram i den?

Klart du ska köpa en 705a. Fantastisk mycket båt på "bara" 7m. Det är inte många konkurrenter som matchar 705an i den storleken.

Kojen i fören är ca 190cm på sitt längsta ställe. 2pers kortare än 170 sover bra här. Alternativt jag (182cm) och grabben på 130 cm

 

Kojen i midcabinen är ca 120cm bred och 210eller 220 lång. Kommer inte ihåg på rak arm.

 

Om du letar efter en nu så kolla in Askeladden 705 Voyager på Blocket. Det finns en på Hammarö, Värmlands län. Den är vår, vi ska byta upp oss till större båt.

Mvh Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askeladden 705 är bra. En kompis har ensådan och den har helt ok kojer för en familj. Han ligger i midcabinen och är väl ca 188 cm lång och halverar få plats där.

 

Passar även på att slå ett slag för En äldre modell som man kan få för helt ok pengar och som är bra planerad nämligen windy 23 FC som sedermera blev windy 7800. Mycket välbyggda och bra båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är också på jakt efter en 7m DC eller HT.
Behöver man bogpropeller på dessa båtar?

Askeladden 705 står just nu högst på listan :)
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du klarar dig i regel fint utan bogprop på alla drevbåtar med lite träning.

 

Det dock finns modeller som är extra vindkänsliga, och Askeladden 705 hör absolut dit. Jag har tittat på flera stycken, och ligger mittemot en i hemmahamn. Vinden drar ordentligt i den jämfört med andra DC:s och midcabin, bla vår egen (numera numret större) båt. Så på just 705 upplever jag bogprop som ett ganska bra plus, men jag har själv aldrig rattat modellen - så det är ren och skär spekulation.

 

Bog är ett finfint hjälpmedel, särskilt om du åker båt med rak axel. Men med planering, hänsyn till väder och vind och något enstaka spring vid behov löser du de flesta situationer utan bog. 

 

Mitt råd är att du provkör båten du är spekulant på tillsammans med nuvarande ägare som (förhoppningsvis) kan visa hur båten beter sig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag känner väl igen funderingarna, då jag själv var på jakt efter samma båtformat för inte så länge sedan. Vi är två vuxna och två barn i familjen, och jag ville att alla skulle kunna ligga bekvämt i kabin vid övernattning. Nu har ju tipset redan dykt upp i tråden, men för vår del slutade det med just Askeladden 705. Största fördelen jämfört med andra båtar vi tittade på tycker jag är det separata toalettutrymmet förutom just planeringen av kojerna. Utrymmet i motorrummet är en annan svårslagen egenskap.

Vi är nu inne på andra säsongen med 705:an och vi stormtrivs med båten. Trots att vi inte har någon bogpropeller :)

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...