Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Anders_St

Påkörd av vattenskoter, 250 000 skadestånd

Rekommendera Poster

Ja vad ska man säga?!  Alla vi som skeppar ombord på diverse farkoster runt vår kust och i våra sjöar har alltid ett stort ansvar för oss själva, våra besättningar, passagerare medtrafikanter och andra som befinner sig i och omkring de vatten som vi trafikerar.

 

251kkr känns på något sätt som en rejäl flax.......det förefaller likagärna kunnat bli en dom gällande vållande till annans död, det hade nog varit ännu svårare att leva med.

 

Det är kanske inte rätt tråd att lyfta fråga i men gör det ändå...... utbildnings och behörighetskrav för snabba farkoster?? Vore inte det något att fundera på??

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Självklart håller jag med om att man absolut inte bör fräsa förbi som en tok utanför badplatser eller där det är många ute på vattnet i en rörig miljö.

Men även badande och simmande kan vara väldigt aningslösa och bör tänka till lite extra framför allt då området inte är avspärrat. Jag frågade två medåldersplus-kvinnor om de var medvetna om att det när som helst kunde komma båtar i den här viken där de simmade och att det absolut inte fanns någon garanti att föraren/seglaren skulle kunna upptäcka dem. Först möttes jag av total tystnad, men då de kom tillbaka till stranden efter en stund så tackade de mig och insåg först efteråt hur dumt det var att simma rätt ut i viken istället för att hålla sig längs vassen eller badbryggan. Jag har även noterat att en del träningssimmar bland annat i Ulvsundasjön långa sträckor utan följebåt i klädd svart våtdräkt. Hur mycket syns man då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med dig också seglartreaken, visst har man som simmare och badare ett eget ansvar att hålla uppsikt och befinna sig på platser som är någorlunda säkra, och försöka göra sig sedda om någon farkost närmar sig.

Samtidigt så är det ju vi som framför fartyg som lätt kan skada andra, som har ett stort ansvar för hur vi väljer fart, kurs och utkik under gällande siktförhållanden.....

 

Man vill ju inte i hög fart köra på en stock eller en sten man har missat, lika lite en simmande.... I låg fart kan ju den simmande mycket väl hinna påkalla uppmärksamhet....

Sälarna som rör sig här nere i Blekinge är inte direkt svåra att upptäcka på ganska stora avstånd, missar man en simmande så kanske man har slarvat med utkiken........??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan också reflektera över val av badplatser. Just Mälaren väst om  Stockholm är vältrafikerad och välbadad.  Visst omdöme måste man ha.  Ibland har jag mött simmare på helt fel ställen. Notera att det är badförbud i Stockholms hamn.

 

Samtidigt så är man som skeppare medveten om var man är någonstans och undviker att gå nära bad och håller skärpt koll.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Där olyckan skedde är det på en del ställen inte många meter från land till farled. Ska inte uttala mig om den specifika olyckan, men har själv vid ett flertal tillfällen noterat badande som nästan varit ute i farleden. Även om man som skeppare naturligtvis ska ha god uppsikt och anpassa farten efter omständigheterna, så tycker jag även att de som badar i närheten av vältraffikarade farleder ska ta hänsyn till det och ha koll så man inte kommer ut i farleden. Vill man simma lite längre ut från stranden än badande normalt gör är det ju även lämpligt att göra sig synlig genom t.ex. orange badmössa etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra! Då är vi inne lite på samma spår att vi alla har ett ansvar och bör tänka oss för. Tyvärr upplever jag det som att det är de mest utsatta både på vägarna/trottoarer/cykelbanor och på vattnet som oftast är de mest aningslösa och ovilliga till att se sitt ansvar och del i "trafikmiljön" , men självklart finns det både bra och dåliga förefömmen i alla läger.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När vi åkte genom Sickla kanal ut från Järla sjö den 2 augusti var kanalen full med badande som simmade fram och tillbaka mellan stränderna. Det gällde att ha låg fart och en utkik på fördäck för att överhuvudtaget kunna passera.

post-91824-0-65601100-1427399490_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va bra! Då är vi inne lite på samma spår att vi alla har ett ansvar och bör tänka oss för. Tyvärr upplever jag det som att det är de mest utsatta både på vägarna/trottoarer/cykelbanor och på vattnet som oftast är de mest aningslösa och ovilliga till att se sitt ansvar och del i "trafikmiljön" , men självklart finns det både bra och dåliga förefömmen i alla läger.

Jovisst är det så!

Det är ju helt självklart att det är så och det kan aldrig bli på något annat sätt heller!

Om vi, som du gör, jämför med vägtrafik så är det förhållandet mellan, t ex, en fotgängare och en bilist. Den som kör bil förutsätts ha genomgått en utbildning och godkänts av en myndighetsperson som konstaterat att den här personen har utbildning, vett och omdöme nog att köra bil.

Man kan rimligtvis inte ställa samma krav på en fotgängare. Då skulle det krävas promenadkörkort.

I båtfallet är det mer frivilligt men personligen så tycker jag att den som skaffat sig en båt eller en vattenskoter bör se till att man har omdöme och kunskap om riskerna med framförandet.

Jag tycker det är helt rätt att man kräver större ansvar av en båtförare än av en simmare.

Simmaren har investerat i ett par badbrallor/baddräkt och spontant och utan riskanalys hoppat i plurret.

Båtföraren har investerat i en båt som hen, i och med att man startar den, anser sig kunna ansvara för.

Själv har jag under nästan hela mitt yrkesliv kört stora fordon. Från distributionsbilar till långtradare. Jag är fullt medveten om att vårdbiträdet Elsa som ligger innanför mig i rondellen inte har en aning om att släpet kommer att skära in i hennes fil. Hon har aldrig kört tradare och har ingen ambition att göra det heller. Det är mitt ansvar att se till att inte klämma ihop stackar Elsas bil.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

Va bra! Då är vi inne lite på samma spår att vi alla har ett ansvar och bör tänka oss för. Tyvärr upplever jag det som att det är de mest utsatta både på vägarna/trottoarer/cykelbanor och på vattnet som oftast är de mest aningslösa och ovilliga till att se sitt ansvar och del i "trafikmiljön" , men självklart finns det både bra och dåliga förefömmen i alla läger.

Jovisst är det så!

Det är ju helt självklart att det är så och det kan aldrig bli på något annat sätt heller!

Om vi, som du gör, jämför med vägtrafik så är det förhållandet mellan, t ex, en fotgängare och en bilist. Den som kör bil förutsätts ha genomgått en utbildning och godkänts av en myndighetsperson som konstaterat att den här personen har utbildning, vett och omdöme nog att köra bil.

Man kan rimligtvis inte ställa samma krav på en fotgängare. Då skulle det krävas promenadkörkort.

I båtfallet är det mer frivilligt men personligen så tycker jag att den som skaffat sig en båt eller en vattenskoter bör se till att man har omdöme och kunskap om riskerna med framförandet.

Jag tycker det är helt rätt att man kräver större ansvar av en båtförare än av en simmare.

Simmaren har investerat i ett par badbrallor/baddräkt och spontant och utan riskanalys hoppat i plurret.

Båtföraren har investerat i en båt som hen, i och med att man startar den, anser sig kunna ansvara för.

Själv har jag under nästan hela mitt yrkesliv kört stora fordon. Från distributionsbilar till långtradare. Jag är fullt medveten om att vårdbiträdet Elsa som ligger innanför mig i rondellen inte har en aning om att släpet kommer att skära in i hennes fil. Hon har aldrig kört tradare och har ingen ambition att göra det heller. Det är mitt ansvar att se till att inte klämma ihop stackar Elsas bil.

 

Om vi nu ska jämföra med biltrafik, så är det väl inte ok att en fotgängare spontant, utan riskanalys, kliver rätt ut i vägen bara för att den inte har bil eller körkort utan bara investerat i nya skor.

Redigerad av Riro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej det är rätt.  Personer som inte inser att de kliver rätt ut på en trafikerad motorled/simmar ut i en farled.  :-(

 

Man skulle ju kunna att de blir färre p g a naturlig avgång (se Darwin Awards),men det verkar som förrådet ständigt fylls på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man missar en sak i denna tråd.

 

Det är naturligtvis inte bra att bada i farleder heller inte att köra så fort att man inte har

tillräckliga marginaler.

 

I detta fall smet faktiskt föraren från platsen utan att bry sej om den han just körde över.

 

Var han chockad eller ville han bara smita undan ?

 

Kör man över någon med bil,skoter,båt traktor osv så får man banne mej stanna och göra det

man kan för att hjälpa offret, i detta fall hade det kunna bli dödlig utgång.

 

Jag kan köpa att det var olyckliga omständigheter som orsakade olyckan men så

fan jag köper handlandet efter tillbudet.

 

Mvh Torbjörn

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker man missar en sak i denna tråd.

 

Det är naturligtvis inte bra att bada i farleder heller inte att köra så fort att man inte har

tillräckliga marginaler.

 

I detta fall smet faktiskt föraren från platsen utan att bry sej om den han just körde över.

 

Var han chockad eller ville han bara smita undan ?

 

Kör man över någon med bil,skoter,båt traktor osv så får man banne mej stanna och göra det

man kan för att hjälpa offret, i detta fall hade det kunna bli dödlig utgång.

 

Jag kan köpa att det var olyckliga omständigheter som orsakade olyckan men så

fan jag köper handlandet efter tillbudet.

 

Mvh Torbjörn

Självklart ska man hjälpa den som är offer för en olycka vare sig man är vållande eller inte, eller bara råkar befinna sig på platsen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi får väl se hur detta slutar. Jag vet inte om någon av parterna kommer att överklaga. Tingsrättens domar är inte så mycket att lita på, om det blir en överklagan. Sedan kan det bli så att den dömde inte har möjlighet att betala skadeståndet utan brottsofferfonden får träda in. Vilken bedömning de gör är inte lätt att veta. De brukar vara ganska njugga. De kan mycket väl göra en bedömning typ " personen hade inga varselkläder och simmade nära en farled och utsatte sig därmed för onödig fara". Skadeståndet blir bara 1/4. Större knepigheter har hänt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att domen överklagas är ju förstås en möjlighet, hur den utgången i så fall blir är ju svår att sia om. Jag kan ju tycka att själva straffet för smitning från sjöolycka där man varit vållande känns väl lindrigt. Dagsböter på 4 200 är ju inget direkt hårt straff om  man jämför med vilka möjligheter det finns i straffskalan för smitningar från olyckor när det gäller vägtrafik.

 

När det gäller skadeståndet behöver det inte gå så illa som Excel skriver. Det är inte så ovanligt att det i vanliga försäkringar finns möjlighet att få skadeståndet utbetalt från sitt försäkringsbolag som sedan kräver in pengarna från den dömda via kronofogden i värsta fall. Kan bli en riktig dyr, besvärlig och obehaglig historia för den dömde om denne inte kan eller vill betala....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...