Riro 115 Postad 25 Mars , 2015 Har en befintlig 38mm genomföring i botten på båten som jag tänk använda för tömning av septitanken (ja jag vet det är förbjudet i territorialvattnet och jag ska även installera sugtömmning). Den sitter 1m under vattenlinjen och jag undrar om det blir för stort motstånd för att pumpa ut med en handjagad membranpump? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 25 Mars , 2015 Det tror jag inte, i synnerhet om tank och pump sitter över eller i höjd med vattenlinjen. Så år det i min båt och det fungerar utan problem. Om tank och pump sitter under vattenlinjen vet jag inte hur det fungerar, men intuitivt borde det funka också Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 25 Mars , 2015 (redigerade) Det tror jag inte, i synnerhet om tank och pump sitter över eller i höjd med vattenlinjen. Så år det i min båt och det fungerar utan problem. Om tank och pump sitter under vattenlinjen vet jag inte hur det fungerar, men intuitivt borde det funka också Nu sitter min tank till större delen under vattenlinjen. Tror den som konstruerade detta hade otur när han tänkte då det var meningen att tömning skulle ske genom självfall. Vad har du för pump? Har du extra backventil eller klarar pumpens backventil av mottrycket när du inte pumpar? Redigerad 25 Mars , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 26 Mars , 2015 Jag har en kraftig manuell membranpump, men ingen extra backventil. Nu sitter pumpen bara några decimeter under toatanken så trycket blir inte så stort även när tanken är full och då tillkommer ca 60 cm vätsketryck. Har aldrig märkt något läckage genom pumpen. I så fall hade jag alltid stängt bottengenomföringen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 26 Mars , 2015 Jag har en kraftig manuell membranpump, men ingen extra backventil. Nu sitter pumpen bara några decimeter under toatanken så trycket blir inte så stort även när tanken är full och då tillkommer ca 60 cm vätsketryck. Har aldrig märkt något läckage genom pumpen. I så fall hade jag alltid stängt bottengenomföringen. Jag tänkte mer på mottrycket som blir av att genomföringen sitter 1m under vattenytan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 27 Mars , 2015 (redigerade) Nu sitter min tank under vatteninjen och utloppet till havet nån styv halmeter under vattenlinjen och det är inga problem att pumpa ut. Bottenventilen har jag bara öppen just den stunden jag pumpar ut. Inga andra ventiler/kranar finns i utloppssystemet. Att utloppsventilen sitter högt placerad på principskissen är mer av "rittekniska" skäl. Pumpens överkant sitter i jämnhöjd med tankens överkant och in och utlopp på pumpen sitter vågrätt i stället för lodrätt som det är ritat. Redigerad 27 Mars , 2015 av toaen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 27 Mars , 2015 Jag har en kraftig manuell membranpump, men ingen extra backventil. Nu sitter pumpen bara några decimeter under toatanken så trycket blir inte så stort även när tanken är full och då tillkommer ca 60 cm vätsketryck. Har aldrig märkt något läckage genom pumpen. I så fall hade jag alltid stängt bottengenomföringen. Jag tänkte mer på mottrycket som blir av att genomföringen sitter 1m under vattenytan. Min genomföring sitter ca 60 cm under vattenytan, men pumpen ovanför. Aldrig haft några problem med den toatömningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 27 Mars , 2015 (redigerade) Nu sitter min tank under vatteninjen och utloppet till havet nån styv halmeter under vattenlinjen och det är inga problem att pumpa ut. Bottenventilen har jag bara öppen just den stunden jag pumpar ut. Inga andra ventiler/kranar finns i utloppssystemet. Att utloppsventilen sitter högt placerad på principskissen är mer av "rittekniska" skäl. Pumpens överkant sitter i jämnhöjd med tankens överkant och in och utlopp på pumpen sitter vågrätt i stället för lodrätt som det är ritat. Tömmingsystem.jpg Bygger nog lika som dig toaen, men med en trevägs kulventil under tanken istället för T-rör. Min pump hamnar både under vattenlinjen och under tanken, så jag vill kunna stänga så innehållet i tanken inte ligger med konstant tryck mot pumpen. Kulventil på genomföringen finns redan. Redigerad 27 Mars , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AM2010 6 Postad 4 April , 2015 Rätt farligt att inte ha en ventil mellan utlopp och pump. Släpper membranet/backventilen får du kraftiga problem. Har sett en och annan båt som sjunkit i hamnen på grund av sånt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 5 April , 2015 Rätt farligt att inte ha en ventil mellan utlopp och pump. Släpper membranet/backventilen får du kraftiga problem. Har sett en och annan båt som sjunkit i hamnen på grund av sånt. Det påstås att man "måste" ha en bottenventil på alla bordgenomföringar som sitter lägre än 40 cm ovan vattenlinjen. Försäkringskrav!? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 April , 2015 Rätt farligt att inte ha en ventil mellan utlopp och pump. Släpper membranet/backventilen får du kraftiga problem. Har sett en och annan båt som sjunkit i hamnen på grund av sånt. Det påstås att man "måste" ha en bottenventil på alla bordgenomföringar som sitter lägre än 40 cm ovan vattenlinjen. Försäkringskrav!? Jag läste någonstans att försäkringsbolaget rekommenderad ventil om den satt lägre än 30 cm över vattenytan. Tror det överensstämmer med Sjöfartinspektionens krav. Om något händer och man inte har följt försäkringsbolagens rekommendationer behöver man ha en bra motivering för att få ut full ersättning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 April , 2015 (redigerade) Rätt farligt att inte ha en ventil mellan utlopp och pump. Släpper membranet/backventilen får du kraftiga problem. Har sett en och annan båt som sjunkit i hamnen på grund av sånt. Självklart har jag bottenventil på alla genomföringar under vattenlinjen. Både för säkerhet och att det är praktiskt om man av någon anledning måste demontera systemet då båten ligger i sjön. Redigerad 5 April , 2015 av Riro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 5 April , 2015 Från transportstyrelssen: Kravbild för: Svenska fartyg på inrikes resa, svenska fartyg med längd (LLL) < 24 m på internationell resa, svenska fritidsfartyg på internationell resa, och svenska fiskefartyg på internationell resa. Dock inte på HSC. Alla intag och avlopp med genomföring genom fartygssidan eller botten skall förses med lätt åtkomliga tillslutningsanordningar. Backventiler krävs endast för de avlopp som hålls öppna till sjöss. Avgasutlopp Där avgassystemet helt eller delvis består av brännbart material och mynnar fribordsdäck skall det finnas en avstängningsventil mot utsidan eller ett rör av icke brännbart material av samma styrka som bordläggningen upp till fribordsdäcket. Avfallsschakt Avfallsschakt får finnas i slutet arbetsutrymme ovanpå fribordsdäck, under förutsättning att schaktet har en slussfunktion och att inre vattentät lucka inte når vattenytan inom 20˚ krängning vid största tillåtna djupgående. Schaktets nedre lucka skall ha en backventilfunktion och schaktets tvärsnittsarea får inte överstiga 0,1 m2. Den inre luckan skall alltid hållas vattentätt stängd då schaktet inte används. Schaktets slussfunktion kan uteslutas under förutsättning att de vattentäta inre luckan inte når vattenytan inom 60˚ krängning vid största tillåtna djupgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser