LonelyBird 154 Postad 25 Mars , 2015 Varför står det "Do not disconnect under load" på mina solpanelers anslutningar? Vad är det som händer om man gör det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 25 Mars , 2015 Jag vet bara att man får sig en rejäl kyss av sladdarna från en oansluten men solbelyst panel. Tomgångsspänningen blir ganska hög. Så täck panelen tills den är helt installerad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 25 Mars , 2015 Ingen kärlek utan.... har åxå funderat varför det står så. Kan det vara risken för ev. kortslutning, om nåt kan hända då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 25 Mars , 2015 Ingen kärlek utan.... har åxå funderat varför det står så. Kan det vara risken för ev. kortslutning, om nåt kan hända då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 25 Mars , 2015 Fasen vad bra att jag läste det. Jag har precis byggt ihop en anläggning och är helt novis på el. Jag har exakt samma fråga och har förgäves funderat några dar. Ser att det endast står så på minus kontakten. Skulle det kunna vara så att man skall koppla ur plus kontakten innan man kopplar ur minusen? Min teori bara, jag kan inget om el men vore oerhört tacksam om kunnig elektriker kunde sprida lite ljus över ämnet. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 26 Mars , 2015 Plus eller minus spelar ingen roll… när du tar bort den ena bryter du kretsen i alla fall. Men det är god regel när man håller på med el att det man ska koppla bort är först bortkopplat från sina förbrukare? Något sorts kontrollerat förfarande så att säga... Jag själv sätter in säkringar mellan solpanelens regulator och förbrukarna så det är enkelt att koppla bort. ( Har även satt säkring före regulatorn men det är nördnivå på den… ) Solpanel i sig är lite knepig på så sätt att den är "inkopplad" när det lyser på den och man får helt enkelt täcka för panelen för att "bryta" kretsen. Sedan är det ju bra om du tar lite tejp och isolerar sladden ut från panelen när du grejar med den? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 26 Mars , 2015 Plus eller minus spelar ingen roll… när du tar bort den ena bryter du kretsen i alla fall. Men det är god regel när man håller på med el att det man ska koppla bort är först bortkopplat från sina förbrukare? Något sorts kontrollerat förfarande så att säga... Jag själv sätter in säkringar mellan solpanelens regulator och förbrukarna så det är enkelt att koppla bort. ( Har även satt säkring före regulatorn men det är nördnivå på den… ) Solpanel i sig är lite knepig på så sätt att den är "inkopplad" när det lyser på den och man får helt enkelt täcka för panelen för att "bryta" kretsen. Sedan är det ju bra om du tar lite tejp och isolerar sladden ut från panelen när du grejar med den? Hej, bra svar, jag tänkte nog (iallafall i början) inte ha förbrukare direkt på regulatorn utan bara använda panelen för laddning av servicebatterierna (två st). Skall inte koppla på startbatteriet. Har också satt en 15A säkring mellan regulator och batteri. jag har en kabinbåt så det är nog inga problem att ta ner panelen som är av flexityp och inte fastmonterad och lägga den ner i hytten innan urkoppling då. Bra tips, jag hade inte greppat det innan. Men ny fråga då, om jag har två batterier, är det fel att bara dra från regulatorn och koppla till ett av de två batterierna eller måste man koppla till båda så de liksom "laddar jämnt"? Vet inte hur jag skall uttrycka mig men kan det bli obalanser i spänning annars mellan de båda batterierna som skadar dem eller systemet i övrigt? Kan regulatorn ladda två batterier samtidigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinX 42 Postad 26 Mars , 2015 Varningen är nog mest till för paneler i system där man seriekopplat ett flertal paneler så att man får upp spänningen till farliga nivåer, en vanlig 12V panel ger ungefär 22 volt obelastad vilket knappast räcker till några stötar som känns om du inte kopplar in dig i tungan. Kortslutningsströmmen från en panel blir inte särskilt hög den heller, något högre än max utström vid belastning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 921 Postad 26 Mars , 2015 Plus eller minus spelar ingen roll… när du tar bort den ena bryter du kretsen i alla fall. Men det är god regel när man håller på med el att det man ska koppla bort är först bortkopplat från sina förbrukare? Något sorts kontrollerat förfarande så att säga... Jag själv sätter in säkringar mellan solpanelens regulator och förbrukarna så det är enkelt att koppla bort. ( Har även satt säkring före regulatorn men det är nördnivå på den… ) Solpanel i sig är lite knepig på så sätt att den är "inkopplad" när det lyser på den och man får helt enkelt täcka för panelen för att "bryta" kretsen. Sedan är det ju bra om du tar lite tejp och isolerar sladden ut från panelen när du grejar med den? Hej, bra svar, jag tänkte nog (iallafall i början) inte ha förbrukare direkt på regulatorn utan bara använda panelen för laddning av servicebatterierna (två st). Skall inte koppla på startbatteriet. Har också satt en 15A säkring mellan regulator och batteri. jag har en kabinbåt så det är nog inga problem att ta ner panelen som är av flexityp och inte fastmonterad och lägga den ner i hytten innan urkoppling då. Bra tips, jag hade inte greppat det innan. Men ny fråga då, om jag har två batterier, är det fel att bara dra från regulatorn och koppla till ett av de två batterierna eller måste man koppla till båda så de liksom "laddar jämnt"? Vet inte hur jag skall uttrycka mig men kan det bli obalanser i spänning annars mellan de båda batterierna som skadar dem eller systemet i övrigt? Kan regulatorn ladda två batterier samtidigt? Om dina två förbrukningsbatterier är parallellkopplade så kommer solcellen att ladda båda batterierna. Om batterierna inte är parallellkopplade så bör du göra en sådan sammankoppling. Parallellkoppling: Skaffa två grova kablar med klämda ändstycken (helst en röd och en svart). Koppla samman pluspolerna på båda batterierna med den röda kabeln och minuspolerna på båda batterierna med den svarta kabeln. Solcellen kopplas till en regulator och regulatorn kopplas till plus- o minus-polerna på det ena av dina servicebatterier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Mars , 2015 Om batterierna redan är hopkopplade behöver du inte göra något. Teoretisk har du i och för sig rätt, det blir en liten spänningsskillnad men den är så liten att den saknar praktisk betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 28 Mars , 2015 Om man, som någon här ovan skrev, går ner på nörnivå, så ska allt in och utflöde kopplas med + på första batteriet och - på det sista, eller tvärt om. Viktigare ju fler batterier man har i banken. Med bara två så kvittar det i stort sett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 31 Mars , 2015 Tack för alla svar, väldigt hjälpsamt! Är det korrekt att det skall vara max en meter kabel mellan batteri och regulator? Vad händer om man har längre kabel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 1 April , 2015 "Är det korrekt att det skall vara max en meter kabel mellan batteri och regulator? Vad händer om man har längre kabel?" Ingenting bara du har väl tilltagna arealer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrikone 2 Postad 1 April , 2015 OK, tack, för det, jag har en flexpanel på 150 Watt / max 7,9 Ampere och ledningar som är 4 mm2, så en ledning på 5 meter är alltså max för den diametern? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 502 Postad 1 April , 2015 Ungefär så, ja. Det ger dig möjlighet att placera solcellen 2,5m bort. Längden på + och - ledaren ska adderas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 1 April , 2015 Mellan regulator och batteri bör kabeln vara så dimensionerad att spänningsfallet blir max 0,1V vid max ström. Har regulatorn intern temperaturkompensering bör den sitta nära batterierna för att känna rätt temperatur. Mellan solpanel och regulator kan man tillåta ett spänningsfall på en volt, är det en PWM-regulator så har 2V's spänningsfall ingen betydelse. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser