rejas 248 Postad 25 Mars , 2015 Hejsan! Fortsätter att nyttja er enorma kunskap! I vår båt sitter idag ett uråldrigt Silvaekolod som vi slutat lita på. Vindinstrumenten var så gamla och dåliga att de monterats bort. Nu skall vi byta ut ekolodet mot nya instrument och vill då ha både vind, logg och lod. Jag hade snöat in på Nexus av någon anledning och tittat på både NX och NX2 system. Nu har jag dock fått information om att dessa utgått inför säsongen och kan inte beställas. När man snöat in på ett system känns alla andra så annorlunda så nu är jag rådvill. Jag har följande önskemål. Vill kunna se skenbar vind (riktning och styrka), fart och djup på samma gång. Vindgivare med sladd. Minimal kabeldragning till piedestalen där instrumenten skall sitta NMEA Gärna så lite strömförbrukning som möjligt men det lär inte bli avgörande Prisvärt Sedan vore det väldigt gott om det gick att nyttja de befintliga skrovgenomförningarna, men jag har inte koll på hur de ser ut i dagsläget så det bortser vi ifrån. Vill gärna köpa ett paket med allt inkluderat, men det verkar väldigt tunt hos de olika leverantörerna i dagsläget. Borde de inte vara beredda inför säsongen vid det här laget? All input välkomnas. Är sugen på att komma igång nu. Det är många projekt innan sommaren och skrovgenomföringarna och det som skall vara i masttoppen vore bra att fixa innan sjösättning. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2015 Nexus/silva har tydligen köpts av Garmin. Håller på att flytta ut mitt lod/logg och vindistrument från "styrhytten" till sittbrunnen och tänkte ersätta dessa med en repiter inne. Garmins lösning var en omvandlarbox för signalen och deras egen repiter. Gick på över 5 000 kr. Hjertman hade några få Nexusrepitrar kav i Göteborg som kostade strax över 2000 kr Köpte tv st Silvakompasser. När de kom fråh Hjertman i Gbg var de märkta med Garmin. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 25 Mars , 2015 Jag kikar på Garmin gmi20. Det finns ett paket som uppfyller mina krav om man kompletterar med en gmi20 till. Då är vi uppe i 16 000 plus lite NMEA2000 detaljer. Någon som har erfarenhet av dessa saker? Om man jämför med ett paket från Raymarine som verkar komplett och biliigare. Någon som har erfarenhet av det? En nackdel med Raymarines kit för mig är att givarna måste kopplas till respektive instrument. Vill minimera kablarna till piedestalen. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas_Bjorkman 4 Postad 26 Mars , 2015 Har 3 st GMI10 (förgågare till GMI20) med Vind Logg/lod givare samankopplad med men min Garmin 720s. GMI10 har lite mindre skärm än Nexus men den stora fördelen är att du själv bestämmer vad instrumentet skall visa.. Det är enkel och bra sammakoppling med Nmea 2000. Dock finns det inget snabbfäste för vindgivare som det finns på Nexus, lite jobbigt med kabelskarven vid mastfoten - för stor att dra igen min svanhalsgenomföring. / Tomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 26 Mars , 2015 Har 3 st GMI10 (förgågare till GMI20) med Vind Logg/lod givare samankopplad med men min Garmin 720s. GMI10 har lite mindre skärm än Nexus men den stora fördelen är att du själv bestämmer vad instrumentet skall visa.. Det är enkel och bra sammakoppling med Nmea 2000. Dock finns det inget snabbfäste för vindgivare som det finns på Nexus, lite jobbigt med kabelskarven vid mastfoten - för stor att dra igen min svanhalsgenomföring. / Tomas Tack för info. Jag har genomgående mast så det bör gå att lösa. Just nu lutar det åt Garmin. /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 26 Mars , 2015 , lite jobbigt med kabelskarven vid mastfoten - för stor att dra igen min svanhalsgenomföring. / Tomas Min vindgivare till Nexusstystemet har trådlösöverföring. Som gammal kabeldragare var jag lite skeptisk till att börja med - "ingen kabel" Efter att jag fick igång systemet - tror det var våren 2010 - har jag över huvud taget inte tänkt på överföringen av signalen från masttoppen - förrän nu. Det har i alla fall fungerat klockrent. Varit lite fundersam om vindgivaren skulle ge sig under de orkanvindar som många gånger drabbat oss sen jag monterade systemet. Bara de senaste halvåret har det väl blåst över 36 m/sek vid 4 eller 5 tillfällen och stormbyar har det ju varit ett otal under samma period. Men hittills har det fungerat. Det gjorde det i alla fall när jag var ner i båten för ett par timmar sen - å äntligen har det kommit en del snö. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 248 Postad 26 Mars , 2015 Min vindgivare till Nexusstystemet har trådlösöverföring. Som gammal kabeldragare var jag lite skeptisk till att börja med - "ingen kabel" Efter att jag fick igång systemet - tror det var våren 2010 - har jag över huvud taget inte tänkt på överföringen av signalen från masttoppen - förrän nu. Det har i alla fall fungerat klockrent. Varit lite fundersam om vindgivaren skulle ge sig under de orkanvindar som många gånger drabbat oss sen jag monterade systemet. Bara de senaste halvåret har det väl blåst över 36 m/sek vid 4 eller 5 tillfällen och stormbyar har det ju varit ett otal under samma period. Men hittills har det fungerat. Det gjorde det i alla fall när jag var ner i båten för ett par timmar sen - å äntligen har det kommit en del snö. Jo, jag har också övervägt att köra trådlöst. Men system med kabel är billigare och en kabel är alltid en kabel. Jag har redan en gammal kabel till en äldre givare och genomgående mast med alla hål som behövs så kabeldragningen är väldigt enkel. Vi har i alla fall andra sladdar i masten så vinsten med trådlös för mig är inte stor. Hade jag inte haft allt förberett så hade jag kört på trådlöst direkt. Har inte hört om så mycket strul med trådlösa givare. :-) /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser