vedhuggarn 2 Postad 25 Mars , 2015 Har en V8 305 med 2 port Rochester...Har planer på att lämna in för hel renovering..Kostnad ca 4500:- Är de någon som gjort liknande med en märkbar skillnad efter...???.Ha de gott gubbar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 25 Mars , 2015 (redigerade) Hej Vedhuggarn. Jag lämnade in min förgasare till carbguy förra året. Har en 4-ports rochester. Jag gick ett bra tag och grämde mig över om jag skulle försöka mig på att renovera själv (vissa säger att det är sååå enkelt) eller låta proffs göra det åt mig. Tyckte väl att 4500:- var lite mkt pengar för att fixa en grej som jag inte riktigt visste om den var trasig eller ej. Så här var status för mig: Hade haft problem säsongen innan med att motorn var svårstartad när den var varm, den gick stundtals oroligt på låga varv. Vid vissa tillfällen fick jag starta motorn genom att skicka in startgas i förgasaren. Jävligt enerverande. Inte kul när man är ute med familjen, då måste grejerna bara funka. Efter några samtal med carbguy så beslöt jag mig för att skicka in min kära rockorkester till dom. Men min enkla erfarenhet kan jag väl säga att dom gjorde ett bra jobb. Mina problem med start är helt borta. Förbrukningsmässigt kan jag väl säga att det var ett bra tag sedan som jag slutade mäta och räkna på detta men jag skulle vilja uppskatta det som att jag fått ner förbrukningen iaf någon eller några dl per sjömil. Säg att jag låg på 1,8-2 liter tidigare så kanske jag ligger på 1,7-1,8 nu kanske tom 1,6 men som sagt jag räknar inte så noga nu förtiden. Till sist kan jag väl säga (utan att ha kopplingar till olika renoverare) att visst 4500:- är en del pengar men det var nog fan i mig värt det. Finns säkert fler än just carbguy men dom verkar veta vad dom pratar om. Tycker jag iaf. Redigerad 25 Mars , 2015 av patflemming Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 25 Mars , 2015 Men för 4500 + 300 kr så får man ju en ny Edelbrock som i min värd är bättre än en Rochester. Finns bla hos hansen marine och heter EDE1409 Jag byte från 2 port till 4 port, blev helt klart skillnad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jokkepettersson 2 Postad 25 Mars , 2015 jag tyckte det lät dyrt med 4500kr, en firma i luleå som jag har varit i kontakt med tar ca 2000kr för en renovering av en rochester Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 25 Mars , 2015 Har en 4/portars weber på min 350 den strulade skaffade en edelbrock 409 som tyvärr inte var klockren till min madkin carbguy fick sen renovera webern över vintern och den har gått klockrent sen dess. Inte ångrat den renoveringen en sekund. Har således en ny edelbrock 409 som är ytterst lite körd om nån är intereserad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
vedhuggarn 2 Postad 26 Mars , 2015 Men för 4500 + 300 kr så får man ju en ny Edelbrock som i min värd är bättre än en Rochester. Finns bla hos hansen marine och heter EDE1409 Jag byte från 2 port till 4 port, blev helt klart skillnad. Behövde du inte byta insug då oxå..?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 26 Mars , 2015 (redigerade) Jag hade en chev 350. Bytte ut rockorkestern som i mitt tycke är skit. Köpte en NY holley 650 spreadbore........ Bara plus med den. Och tog den från usa,2700 inkl frakt och adapter till insuget........ Lycka till. Redigerad 26 Mars , 2015 av larsan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Mars , 2015 Men för 4500 + 300 kr så får man ju en ny Edelbrock som i min värd är bättre än en Rochester. Finns bla hos hansen marine och heter EDE1409 Jag byte från 2 port till 4 port, blev helt klart skillnad. Behövde du inte byta insug då oxå..?? Ja det stämmer, bytte till ett performer insug, blev bättre bottendrag och fick bättre marchfarts egenskaper. Fick byta propeller till en med större stigning. I. o. m. att varvtalet då sjöng med bibehållen fart så gick soppaförbrukningen ner något. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
patflemming 30 Postad 26 Mars , 2015 Nu är inte jag någon mästare på detta med förgasare men min enkla erfarenhet säger följande: 1. En rochester som är rätt inställd är bland de bästa förgasarna man kan ha. 2. Dagens "nya" förgasare kan var grymt bra men kan också vara rent skräp då dom ibland byggs med delar som ej är avsedda för marint bruk. 3. Jag hade ingen lust att hålla på och kladda med att byta insug mm, jag tror (kanske i min enfald) nämligen att det det finns någon form av tanke bakom den konfigurationen som sitter på just MIN motor. 4. Då jag letade feedback från andra som renoverat förgasare så fick jag intrycket att en renoverad förgasare från Carbguy är bättre än en sk "remanu" eller "ny" förgasare från USA. Rätt eller fel vet jag ej. 5. En del renoverare "hatar" Rochester men enligt mig så verkar riktigt nördiga & seriösa renoverare mena att det är en mkt, mkt bra förgasare. 6. Efter samtal med Carbguy fick jag reda på att dom ofta får renovera just helt sprillans nya förgasare som köpts på olika ställen just därför att dom innehåller så undermåliga komponenter. Så, i mitt fall tyckte jag ändå att en renovering lät mest bang for the buck. Givetvis ska man skapa sig en egen uppfattning och bedöma varje specifika situation. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser