Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
platus

Motorfel? Johnson 90hk år-05

Rekommendera Poster

Jag håller på säljer våran båt, då tyckte den köparen att det såg märkligt ut när kylvattnet kom ut.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZG3nV9mKY-0&feature=youtu.be

film på våran motor idag.

 

Vattnet kommer vid ett antal springor, jag har aldrig delat växelhuset från riggen.

 

Så min frågra ska det se ut så här eller vad är det som är fel.

Motor går som den ska, och kompprovet var OK.

 

Tacksam för hjälp.

 

Anders

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller på säljer våran båt, då tyckte den köparen att det såg märkligt ut när kylvattnet kom ut.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ZG3nV9mKY-0&feature=youtu.be

film på våran motor idag.

 

Vattnet kommer vid ett antal springor, jag har aldrig delat växelhuset från riggen.

 

Så min frågra ska det se ut så här eller vad är det som är fel.

Motor går som den ska, och kompprovet var OK.

 

Tacksam för hjälp.

 

Anders

 

Ska inte komma ut vatten mellan rigg och växelhus.

Du måste ta isär och kolla vattenpumpen, förmodligen den som spökar för dig.

 

Lidingö Marin har en sida där du kan gå in och kolla på sprängskisser på motorn. Där kan du gå in och kolla vad delarna kostar också har jag för mig, var ett tag sen jag hade en Evinrude/Johnson.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spånar fritt: Kör du med spolmuff på filmen? Högt vattentryck på kranen? Du har en stark kylstråle så impellern verkar ju göra sitt jobb...normalt sett suger ju vattenpumpen vatten, med spolmuff trycker du in vatten, och överflödet måste ju ta vägen någonstans. Om du kört den i balja hade ju varit en lösning, då märks ju inte problemet ;) ...om det nu är ett problem :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Örlogskapten kan ha rätt här, eventuellt överskottsvatten pressas ofta ut genom små överströmningshål i riggen, och då du ser ut att ha en jättebra "skvallerstråle" så det verkar ju som både impellern är bra och kylkanalerna rena.

Prova med spolmuffen på utan att starta motorn och se om du kan identifiera vart vattnet kommer ut och kolla även sprängskiss på motorn innan du river isär något som kanske är helt OK.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...