Ghostface 0 Postad 24 Mars , 2015 Hej. När jag kollade oljenivån i nya båtmotorn Honda BF50 så låg den ca 4cm över max på stickan. Motorn har aldrig vart i vatten och skall köras in, frågan är om man skall tappa ur olja så det stämmer enl stickan eller köra som det är. En bilmotor är ju inte bra att köra med för mycket olja så jag gissar att det borde vara samma här. Någon som har kunskap ? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Mars , 2015 Oftast är det inte bra med för hög nivå. Det brukar vara värre än för låg. Tappa ur till rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pezz 1 Postad 24 Mars , 2015 Är den startad överhuvud taget? Filtret tar lite olja. Motorn dör inte av för mycket olja så starta den och låt den gå en stund för att sedan kolla. Kanske har de medvetet haft i lite extra då vissa motorer kan dra lite olja under inkörningen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 24 Mars , 2015 Om det är en sump med oljepump som kör runt oljan så är det nog lugnt. En del olja kan åka med via vevhus osv. Om några lager ligger i oljebad kan det vara värre. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 24 Mars , 2015 Dum fråga kanske, men du har väl haft motorn stående upp när du kollat nivån? Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 24 Mars , 2015 Vem har fyllt på oljan? En mekaniker hos återförsäljare kanske fyllde på utan att kolla nivån. Hänger motorn rätt när du mäter? i så fall skulle jag inte chansa och köra motorn, innan jag pumpat ut till jag når maxmärket på stickan. Efter första körningen kan du kolla nivån igen för då är filtret fyllt och eventuella luftfickor borta. Innan du tömmer kan du kanske skruva av påfyllningslocket och dra ur stickan för att jämna ut eventuella luftfickor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser