Riro 115 Postad 24 Mars , 2015 Har försökt fördjupa mig lite i ämnet anoder och kan inte förstå varför det nästan uteslutande används zinkanoder i östersjön. Vad jag förstår så ska man välja material i anoden enligt följande: Saltvatten (saltinnehåll >30 promille) = Zinkanod Bräckt vatten (saltinnehåll 0,5 - 30 promille) = Aluminiumanod Sötvatten (saltinnehåll <0,5 promille) = Magnesiumanod Ytvattnet i östersjön har en salthalt av 6 - 8 promille vilket är rätt nära undre gränsen för bräckt vatten. Så varför används zinkanoder? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 24 Mars , 2015 Har försökt fördjupa mig lite i ämnet anoder och kan inte förstå varför det nästan uteslutande används zinkanoder i östersjön. Vad jag förstår så ska man välja material i anoden enligt följande: Saltvatten (saltinnehåll >30 promille) = Zinkanod Bräckt vatten (saltinnehåll 0,5 - 30 promille) = Aluminiumanod Sötvatten (saltinnehåll <0,5 promille) = Magnesiumanod Ytvattnet i östersjön har en salthalt av 6 - 8 promille vilket är rätt nära undre gränsen för bräckt vatten. Så varför används zinkanoder? Jag tror att det ensidiga användandet av zinkanoder beror på ren okunskap. Jag pratade med ett par äldre herrar för en vecka sedan och då nämnde den ena vad bra det var med zinkanod i Vänern. Den förbrukades nästan inte alls medans de åren då han hade båten på västkusten försvann de nästan på en sommar. Jag nämnde då att i sötvatten borde han ha magnesiumanod i stället. Båda herrarna såg då ut som fågelholkar. De hade inte en aning om att det fanns annat än Zink. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riro 115 Postad 24 Mars , 2015 Har försökt fördjupa mig lite i ämnet anoder och kan inte förstå varför det nästan uteslutande används zinkanoder i östersjön. Vad jag förstår så ska man välja material i anoden enligt följande: Saltvatten (saltinnehåll >30 promille) = Zinkanod Bräckt vatten (saltinnehåll 0,5 - 30 promille) = Aluminiumanod Sötvatten (saltinnehåll <0,5 promille) = Magnesiumanod Ytvattnet i östersjön har en salthalt av 6 - 8 promille vilket är rätt nära undre gränsen för bräckt vatten. Så varför används zinkanoder? Jag tror att det ensidiga användandet av zinkanoder beror på ren okunskap. Jag pratade med ett par äldre herrar för en vecka sedan och då nämnde den ena vad bra det var med zinkanod i Vänern. Den förbrukades nästan inte alls medans de åren då han hade båten på västkusten försvann de nästan på en sommar. Jag nämnde då att i sötvatten borde han ha magnesiumanod i stället. Båda herrarna såg då ut som fågelholkar. De hade inte en aning om att det fanns annat än Zink. Det konstiga är att även nästan alla tillbehörsbutiker verkar var lika okunniga. De borde ju var intresserade av att anoderna försvinner så de får sälja flera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 24 Mars , 2015 Har försökt fördjupa mig lite i ämnet anoder och kan inte förstå varför det nästan uteslutande används zinkanoder i östersjön. Vad jag förstår så ska man välja material i anoden enligt följande: Saltvatten (saltinnehåll >30 promille) = Zinkanod Bräckt vatten (saltinnehåll 0,5 - 30 promille) = Aluminiumanod Sötvatten (saltinnehåll <0,5 promille) = Magnesiumanod Ytvattnet i östersjön har en salthalt av 6 - 8 promille vilket är rätt nära undre gränsen för bräckt vatten. Så varför används zinkanoder? Jag tror att det ensidiga användandet av zinkanoder beror på ren okunskap. Jag pratade med ett par äldre herrar för en vecka sedan och då nämnde den ena vad bra det var med zinkanod i Vänern. Den förbrukades nästan inte alls medans de åren då han hade båten på västkusten försvann de nästan på en sommar. Jag nämnde då att i sötvatten borde han ha magnesiumanod i stället. Båda herrarna såg då ut som fågelholkar. De hade inte en aning om att det fanns annat än Zink. Det konstiga är att även nästan alla tillbehörsbutiker verkar var lika okunniga. De borde ju var intresserade av att anoderna försvinner så de får sälja flera. Folk kanske tänker som så att en vara som är 50-70% dyrare och som förbrukas snabbare måste vara dålig kvalité ock så köper man zinkanod i stället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 25 Mars , 2015 Framförallt så behövs inte användningen av zink alls utan aluminium som har likvärdiga värden funkar fint i saltvatten. Vågar påstå att mycket av det som säljs för västkusten är av alu men båtägaren tror det är zink Alu är mycket bättre för miljön Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian85 13 Postad 4 April , 2015 För att folk inte vet bättre därför tar man det som "fackmän" erbjuder... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 5 April , 2015 Riro skrev: Har försökt fördjupa mig lite i ämnet anoder...Haha, jag också sen flera år!Men webben är full av felaktigheter och rent av självmotsägande påståenden, även fackmanna-mässigt "pålitliga" källor är nog ofta bra men litet sälj-vinklade utifrån eget produktsortiment. Naturlagar gäller naturligtvis alltid, men googlar man på sådant missar man exempelvis specialdesignade alu-anoders olika legeringsmetaller eftersom sådana sajter oftast gäller rena grundämnen (läs ren zink/ aluminium/ magnesium). Alltså krångligt värre, fasen att man aldrig får känna sig fullärd men men.Själv funderar jag exempelvis fortfarande och kanske nördmässigt på vad som menas EXAKT med den smått heliga grundsentensen "god elektrisk kontakt mellan skyddsanod och skyddsobjekt". Är det avbrottssäkerhet eller superlågt elektriskt motstånd i ohm som i första hand avses med ordet "god"? (Att t.ex. ansluta en koppartråd mellan dessa på en icke-ledande trä- eller plastbåt innebär införandet av ytterligare en metall i elektrolyten (sjön), hur reagerar i så fall dessa förbindningar då metaller offras och äts upp? Risk för glappkontakt ifall själva kontakterna gnags bort av offrade metalljoner??Nå, två sajter som råkat fångat mitt intresse just idag...Den HÄR pdf:en talar om en sorts kommersiellt tillgänglig aluminium-legering och låter vederhäftig. (tips-tack någon forummedlem för några månader sedan. :-) Särskilt tabellen längst ner över elektrolyt (sjövattnets beskaffenhet) och sambandet med båtskrovets material blir tydligare?Den HÄR är en ren översättning av en engelsk wikipedia-artikel. (Den svenska artikeln är bara en "stubbe" som vanligt. Min google-översatta länk ovan har litet kryckigt språk men desto mer innehåll.) Själv har jag exempelvis tidigare tvivlat litet på att "överskydd" med undervattensanoder kan orsaka vätgasbubblor som får skyddsfärg att lossna. Även att aluminium med sin relativt låga densitet relativt zink skulle kunna avge fler elektronladdningar, läs ätas mindre, än tungt zink. (faktiskt hela 2000- respektive 780- Ah/kg i aluns favör om man skall tro artikeln?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser