Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
Garpen61

Vilket fett tycker ni är tillräckligt bra för växellänkage mm

Rekommendera Poster

Det är ett fett som inte behöver tåla extrema belastningar utan det är viktigt att det smörjer länge och inte blir hårt.

Duger Biltemas grejer?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir det utsatt för regn rusk vatten?

är det mest nötande belastning, vilket det känns som?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från växelvajern in i drevet, Där ska det inte komma in vatten. Det ska röra sig lätt och hålla länge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använder nåt som heter PTFE optimal till allt sånt. Travare, när toan går trögt, elrör, genomföringar. Nästan osynligt, tunnt å håller länge som fasen. I vajrar är det helt outstanding. Mina vajrar och propp till lilla båten, Vega, hade bäckat ihop helt. Körde bara på det här i alla håligheter förr förra våren allt gick lätt och smidigt i vintras när jag kollade till båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fettet jag tänker på är mer som till en fettspruta, alltså inte spray.

Men man kanske bara ska köpa Mercruiser original...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aha fattade lite fel. Du ska ha från där vajer tar slut och vidare. Lite större rörliga delar?

ska fettet även hjälpa till att hålla tätt mot vatten?

välj ett lithiumtvålfett.. tänk på att det är oljan i fettet som smörjer, fettet är depå för oljan. Sen finns det additiv i både fettet och oljan. Lithiumfett är mycket vattentåligt. Tror nog biltemafett funkar lika bra som nåt special. Inga extrema temperaturer vad jag förstår.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska använda ett entreprenad fett som är vattentåligt, om du ska vara i vatten och vill det ska sitta kvar på vajern. Enklast åka in på granngården och köpa en tub för runt 50 kr, det heter entreprenad fett och är blått i färgen. Detta fett ska aldrig användas i lager dvs något som snurrar, de vattenfasta fetterna innehåller plast för att vidhäfta och icke lösas upp. Nackdelen med detta i lagerbanor är att de bygger värme dina lager kommer då att slitas hårdare och risk för skärning av lagerbanan sker på sikt. I lagerbanor använder du vanliga smörjfetter. Agrol entreprenad blå är speciellt framtaget för grävmaskiner som arbetar under vatten och i blöta miljöer, för smörjning av glidlager.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Kossor: Hittar inte nåt blått vattentåligt fett som skulle vara olämpligt i snurrande lager hos Granngården?
Däremot två andra varianter, dels Agrol syntet och dels Agrol Super EP2.
Finns bra beskrivningar om man scrollar ner.

Litet OT men finns det nåt lämpligt tunnflytande smörjmedel som kan sprutas in i vajrar från ändarna och nå åtminstone några decimeter in? Är ju svårt att smörja långa vajar utan isärtagning.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ptfe oprimal mitt självklara råd. Bara spraya. Kryper in i hela vajern genom olja fett restar och beläggningar. Håller länge och tar bort "all" friktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här är ptfe oprimal mitt självklara råd. Bara spraya. Kryper in i hela vajern genom olja fett restar och beläggningar. Håller länge och tar bort "all" friktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Dom fett du hade som val, syntet och EP.

förmodar att oljan, som är själva smörjmedlet är syntetolja (sönderdelad mineralolja där man tar bort lite dåliga, ex. dålig värmetålighet- delar och "sätter ihop igen)

EP- brukar stå för extreme pressure. Kan vara tillsatser, additiv, i både oljan och fettet, som ska ge högre trycklastegenskaper. Finns både fasta och icke fasta tillsatser. En fast typ är ex. MoS2.

Välj lithium-varianten om du vill ha vattentålighet.

PS. Ptfe optimalen kan du använa med det fett du väljer, om du vill minska friktionen DS.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-03-24 vid 12:31 skrev Thomas-1:

Kossor: Hittar inte nåt blått vattentåligt fett som skulle vara olämpligt i snurrande lager hos Granngården?

Däremot två andra varianter, dels Agrol syntet och dels Agrol Super EP2.

Finns bra beskrivningar om man scrollar ner.

Litet OT men finns det nåt lämpligt tunnflytande smörjmedel som kan sprutas in i vajrar från ändarna och nå åtminstone några decimeter in? Är ju svårt att smörja långa vajar utan isärtagning.

De båda fett du länkar till tål inte höga varvtal utan är i första hand skapta för glidlager. Du kan själv ringa Agrols support och få detta verifierat  om varför du inte ska ha vidhäftningsfett i snabbt rullande lager med höga temperaturer, sen är det upp till dig att fritt välja Tänk bara på att vidhäftningsfetter är ej skapta för lager som finns i tex strutaxeln utgående som kanske varvar 5000 varv/ minut. Ett marinfett är ett vidhäftningsfett så det passar inte där. Det är ju inte så kul byta lagren i struten för du kanske använt fel fett.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack Caribic410 o Kossor!
Fortsätter oförfärat min lilla OT-urspårning ännu ett stycke, för även om TS växelvajers ände "från växelvajer in i drevet" kräver vissa vattentätande egenskaper så bör ju resten ändå smörjas effektivt m.a.p. bästa lättrörlighet. (Tipsen PTFE o Agrol därvid tänkvärda, men handlar som sig bör om smörjmedels kemisk/tekniska egenskaper i marin miljö. :-)).

Men hur i helsicke smörjer man sina långa vajrar bekvämast rent praktiskt, de är ju inneslutna i sina ytterhöljen och det mesta sprejet hamnar utanför?
[sprayburkar har ju tillräckligt övertryck för att i värsta fall fylla mellanrummet i långa vajrar/höljen underifrån, alltså utan minsta hjälp av "neråt-rinnande" o gravitation, men bara ifall det finns lämpliga ändstycken till sprejflaskan. Menar här alltså här de välbekanta och standardiserade förlängningsrören enligt bilden nedan, de dära som bara med möda kan tryckas in i sprayknappens motsträviga pyttehål. Varför finns inga liknande specialrör med någorlunda tät "vajer-anslutning/nozzle"? Eller det kanske finns?? (Visst, man kan försöka linda runt nån plastfolie i situationen enligt bilden nedan, men det verkar nånstans onödigt primitivt. Nåt tips någon?)]
post-86835-0-49824500-1427210520.jpg

Redigerad av Thomas-1
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vääldigt OT.

Jag åkte förbi en rutinerad mek, som sålde en flaska fett, Gulf, som han tyckte funkade bäst på allt som inte snurrade fort. Det blå tyckte han klumpade sig. Det här såg ut som kolasås, jag blev riktigt sugen på lite gräddglass...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-03-24 vid 13:25 skrev Caribic410:

förmodar att oljan, som är själva smörjmedlet är syntetolja (sönderdelad mineralolja där man tar bort lite dåliga, ex. dålig värmetålighet- delar och "sätter ihop igen)

EP- brukar stå för extreme pressure. Kan vara tillsatser, additiv, i både oljan och fettet, som ska ge högre trycklastegenskaper. Finns både fasta och icke fasta tillsatser. En fast typ är ex. MoS2.

PS. Ptfe optimalen kan du använa med det fett du väljer, om du vill minska friktionen DS.

Litiumfett är inte alls det man skall välja om man vill ha ett vattentåligt fett vad har du fått det ifrån? Kalciumförtvålat fett eller Blytvål är de mest vattentåliga, det är bara att läsa fettillverkarnas datablad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  2015-03-24 vid 19:14 skrev MartinX:

2015-03-24 vid 13:25 skrev Caribic410:

Litiumfett är inte alls det man skall välja om man vill ha ett vattentåligt fett vad har du fått det ifrån? Kalciumförtvålat fett eller Blytvål är de mest vattentåliga, det är bara att läsa fettillverkarnas datablad.

Ja... helvete. Hoppas jag inte får skadeståndskrav på mej. Måste fått lite hjärnblöding.Kalcium menade jag förstås. Sen är ju Lithium/kalcium komplex det bästa alternativet just mot vatten och litium OK eller en bra tillsats.

FInns mycket fina fett-er... i rörelse nuförtiden..

=) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...