Gå till innehåll
måndag 25 november 2024
WaterWolf

Bottenfärg Ostkusten

Rekommendera Poster

Vilken bottenfärg fungerar bäst på ostkusten (Kalmarsund)?. Är trött på att få igenväxt botten efter några veckor... 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte riktigt vilken skillnad det är mellan Stockholms skärgård, där jag ligger, och Kalmarsund, men för mig har den perfekta bottenfärgen alltid varit Trilux.

Provade mjuk bottenfärg ett år och den höll visserligen tulpaner etc borta men den var inget rolig på många andra sätt.

Trilux målar jag vart tredje-femte år om jag inte är jättenoga och fyller i områden där det har släppt. På min större båt var underarbetet dåligt gjort från fabrik så där har jag tagit bort färg och gjort om grundning etc i stort sett alla vårar på vissa ställen.

De ställen där det var bra gjort har jag inte gjort något och nu är det sjätte sommaren den har samma bottenfärg. Helt ok tycker jag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken bottenfärg fungerar bäst på ostkusten (Kalmarsund)?. Är trött på att få igenväxt botten efter några veckor... 

Hej.

Jag ska bottenmåla om några veckor.

Blir som vanligt International Trilux.

Har inte haft problem med beväxning på mina båtar målade med den färgen.

//BB

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas västkustfärg borde väl åtminstone räcka däd nere,(är lite klen här på västkusten) men funkar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kör Hempel Mille light copper som är självpolerande. Det blir ingen beväxning på skrovet, däremot massor på drevet som inte är behandlat. Stockholms norra skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade mässings propeller på min snippa och polerade den så den blänkte och då klaraden sig från tulpaner m.m. Har en Minor 21 WR-04 nu och den propellern var målad och har fullt med snäckor och går jätte långsamt på samma varvtal nu. Från 18 knop till 10 knop. dök i och skrapa bort en del då gick den i 13 knop. Så jag får ta upp båten snart och kolla om den är av mässing, isåfall kommer jag att högpollera den istället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan man måla Trilux direkt på Nautica (som är riktigt värdelöst i Stockholms skärgård, målade 2 lager Nautica vid Midsommar och havstulpaner i augusti) ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade mässings propeller på min snippa och polerade den så den blänkte och då klaraden sig från tulpaner m.m. Har en Minor 21 WR-04 nu och den propellern var målad och har fullt med snäckor och går jätte långsamt på samma varvtal nu. Från 18 knop till 10 knop. dök i och skrapa bort en del då gick den i 13 knop. Så jag får ta upp båten snart och kolla om den är av mässing, isåfall kommer jag att högpollera den istället.

Menar du verkligen "Snippa"? :D  Särskilt svårt att förstå eftersom du kallar dig LillGunnar. 

Mvh/Sea Maniac

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har använt Cruiser och det är en självpolerande färg för farter upp till 30 knop. Den har fungerat bra, det har inte varit någon direkta beläggningar.

Jag tog bort den gamla färgen då den hade börjat släppa fläckvis när jag köpte båten och behandlade botten med fem lager epoxy innan jag målade med Internationals Cruiser. Jag ville ha en mjuk färg för att slippa måla lager på lager med en hård färg som till slut blir ganska tjockt. När jag tar upp så blåser jag bort vad jag kan med högtryckstvätt för att sedan på våren slipa botten med våtslipsvamp innan jag målar med två lager bottenfärg, på det sättet så byggs det inte på en massa lager med bottenfärg.

Detta tycker jag fungerar bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...