Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Alecxs

Ny (beg) båt för lilla familjen

Rekommendera Poster

Hej

Letar just nu efter en begagnad båt för den lilla familjen av 2 vuxna 1 barn.

Vill kunna sova i båten, laga lite mat, WC och kunna äta utan att behöva kompromissa allt för mycket.

Har haft båt ett längre tag med endast en enklare styrpulpet för att kunna komma ut till öarna

Budget är på max 300 000:-

Har tittat en hel del på amerikanare då man verkar få mycket båt för pengarna men plastiga dock, verkar ha ganska stora törstiga motorer också....

Gillar personligen Sundancer Sea Ray 260 i storlek och utformning.

Vänligen säg vad ni hade valt och motivera gärna varför..

//novis

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska sälja min som är en Solvik -79 om det är nåt för dig`?

Tror jag letar efter något lite nyare

men tack iaf :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det vara en motorbåt.

När jag hade motorbåt, fast en mindre variant av HT 5,5 meter, fick jag höra att seglare är "riktiga" båtmänniskor. Jag har inga synpunkter på vad en "riktig" båtmänniska är men tänker mej att det är en som skaffar sig den typ av båt man vill ha, trivs med osv. för sin och sina med "seglares" (tex. familjens) - skull.

Vad jag upptäckte när jag stängde av motorn vid min första provtur med segelbåten var.... lite av en ny dimension.... Ja då blev jag båt-människa.

Så om du inte provat att segla och framförallt om inte målet är dit du kommer fram, om du inte har taskigt med tid och om du vill testa att ta dej fram med bara naturkrafter. Segla en helg. Det kan bli lite "väckelsemöte".. det blev det för mej. DU får mycket båt och komfort för 300kkr.

Motivering... står väl att läsa både mellan och på... fast det är för min/ vår skull, det blev så. Tänk igenom allt som du vill ha, prioritera sånt du inte kan vara utan och kolla upp vilka båtar som har det. Finns säkert mycket att välja på.

Lycka till.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Planerar ni att vara ute på en veckas båtsemester eller två, eller handlar det mer om enstaka nätter? 

En av mina absoluta favoriter i storleksklassen jag gissar att ni tittar på är Jeanneau 805 leader. Ligger väl prismässigt på smärtgränsen men bör gå att få för 300'.

Edit: Tänk på att Amerikanarna i denna storleksklass ofta är 2.59 meter breda för att få trailas i USA vilket gör att de känns ganska trånga. Tycker jag.

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska det vara en motorbåt.

När jag hade motorbåt, fast en mindre variant av HT 5,5 meter, fick jag höra att seglare är "riktiga" båtmänniskor. Jag har inga synpunkter på vad en "riktig" båtmänniska är men tänker mej att det är en som skaffar sig den typ av båt man vill ha, trivs med osv. för sin och sina med "seglares" (tex. familjens) - skull.

Vad jag upptäckte när jag stängde av motorn vid min första provtur med segelbåten var.... lite av en ny dimension.... Ja då blev jag båt-människa.

Så om du inte provat att segla och framförallt om inte målet är dit du kommer fram, om du inte har taskigt med tid och om du vill testa att ta dej fram med bara naturkrafter. Segla en helg. Det kan bli lite "väckelsemöte".. det blev det för mej. DU får mycket båt och komfort för 300kkr.

Motivering... står väl att läsa både mellan och på... fast det är för min/ vår skull, det blev så. Tänk igenom allt som du vill ha, prioritera sånt du inte kan vara utan och kolla upp vilka båtar som har det. Finns säkert mycket att välja på.

Lycka till.

Nu fick jag verkligen en tankeställare, nej jag har inte arit ute någon längre tid med en riktig segelbåt, men när jag kollar på vad man får för konfort etc för dessa pengarna på segelbåt så ser det riktigt mysigt och bekvämt ut.

Tåls att tänka på ev kanske rycka i de vänner som har segelbåtar, är kanske lite stor vid förvaringen!? :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Planerar ni att vara ute på en veckas båtsemester eller två, eller handlar det mer om enstaka nätter? 

En av mina absoluta favoriter i storleksklassen jag gissar att ni tittar på är Jeanneau 805 leader. Ligger väl prismässigt på smärtgränsen men bör gå att få för 300'.

Edit: Tänk på att Amerikanarna i denna storleksklass ofta är 2.59 meter breda för att få trailas i USA vilket gör att de känns ganska trånga. Tycker jag.

Hej

Planerar för kortare weekends inte 2 veckros resor direkt, men ett par nätter.

Kollar jag på Jeanneau 805 så ligger den billigaste jag kan hitta för 400 000 cirkus.

Vad är normal bredd på de skandinaviska båtarna i samma klass om det inte är 2,259m?

tack

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i sverige ska du ha båten och hur mycket tänker du åka. Specar du detta så får du bäst svar. Är det inga större transportsträckor ut till ställena som du planerar att besöka så är inte soppakostnaden för v8 an den stora pengen på en 24-26 fotare.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade förut en Bella 655, det är en mycket praktisk båt med skjutdörr både föröver och mot akterdäck. Vi fick plats två vuxna och två barn och en väldigt stor hund fast det var lite trångt.

Dessa båtar har vattentoa och pentry samt både gångvärme (från motorn) samt ett smart värmelock som tar värme från spisen. En del har även kylskåp annars finns det ett skåp sär det går lätt att sätta in kylskåp.

Nu har vi en Bella 26 Falcon som är lite större.

/Niclas

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var i sverige ska du ha båten och hur mycket tänker du åka. Specar du detta så får du bäst svar. Är det inga större transportsträckor ut till ställena som du planerar att besöka så är inte soppakostnaden för v8 an den stora pengen på en 24-26 fotare.

Är på västkusten, så planen är att åka runt lite i skärgården med övernattningar.

Hur mycket är verkligen svårt att säga då det beror på båten och dess faciliteter men tanken är att den skall användas mer eller mindre varje dag under semestern med olika typer av utflykter på ett par dagar i stöten, dvs 3-6 veckor / år

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade förut en Bella 655, det är en mycket praktisk båt med skjutdörr både föröver och mot akterdäck. Vi fick plats två vuxna och två barn och en väldigt stor hund fast det var lite trångt.

Dessa båtar har vattentoa och pentry samt både gångvärme (från motorn) samt ett smart värmelock som tar värme från spisen. En del har även kylskåp annars finns det ett skåp sär det går lätt att sätta in kylskåp.

Nu har vi en Bella 26 Falcon som är lite större.

/Niclas

Ser fin ut, dock svårt att hitta i min prisklass :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej

Planerar för kortare weekends inte 2 veckros resor direkt, men ett par nätter.

Kollar jag på Jeanneau 805 så ligger den billigaste jag kan hitta för 400 000 cirkus.

Vad är normal bredd på de skandinaviska båtarna i samma klass om det inte är 2,259m?

tack

Båtar i den storleksklassen som inte är tänkta att traila ligger oftast mellan 2,8-3 meter i bredd och det gör stor skillnad.

Jag tror inte att dom kommer få 400k för ex. http://www.blocket.se/goteborg/Jeanneau_805_Leader_2001_59329519.htm?ca=11&w=3. 300k för den är ett ganska rimligt pris på den. Det gick en likadan fast 2008 för 395k förra året.

Kika även på Flipper 717. Den finns som både S=Salongsbåt med dörr bak och C=Kabinbåt med akterkapell. En 717 med hyfsad motor och skick borde man få mellan 200-300. S är dyrare än C. T.ex. http://www.blocket.se/stockholm/Flipper_717_Diesel_59008312.htm?ca=11&w=3&last=1

Till skillnad från Flipper 700 och 760 som är plattbottnade och går hårt i sjön har 717 ett mer V-format skrov som är betydligt trevligare.

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Alla har vi olika preferenser och erfarenheter. Jag har mina. Provade två sommrar med en 29´segelbåt, och min sambo gillade det inte alls, då hon var mer angelägen att komma fram till målet, och hade svårt för att resan skulle vara målet. Nu med två mindre barn, förra sommaren var de 1 och 3, så är jag väldigt tacksam för min sambos inställning då vi har en Sea Ray 260. Perfekt bobåt för oss fyra. Har även haft ytterligare två vuxna på besök, och då sov jag i den nedbäddbara sittgruppen under kapellet. Funkade kanon. Bredden på båten är förvisso 2,59, men den saknar scarndäck, vilket gör att den är upplevs minst lika bred som en båt med scarndäck och utvändig bredd om ca 2,85. Mycket smidigt att gå i/ur båten via lucka/trappa. Bränslekostnaden. Ja, den frågan har diskuterats till leda, och där finns lika många åsikter som stjärnor på himlavalvet...Jag har bensin (5,7 efi 260hk), med toppfart runt 32-33 knop, och jag kan marscha från runt 23-26 knop. Förbrukningen ligger runt 20-22 timliter, och då är det varierande körning. Per distans hamnar du på minst 1,8 men räkna med ett snitt på 2,1-2,2. Motsvarande båt med motsvarande toppfart och marsch, men med diesel, kan du räkna med 1,4-1,6 liter/distans. Medelsvensson kör ca 50 timmar/säsong, och då blir skillnaden i kostnad ca 5.000:-/säsong. Bensinare går mycket tystare än en diesel, vilket slår mig varje gång vi är ute och åker. Billigare reservdelar till en bensinare (Mercruiser). Än viktigare att ha kontroll på bränslerelaterade detaljer ombord, när du kör bensinare. Diesel är dock också en brandfarlig vätska. Layoutmässigt är Searayen bra för oss, och som du själv noterat, får man en rätt fräsch båt för runt, och under 300.000:-. Hittar du en med bogpropp och värmare, så är den, i det närmaste, komplett.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bra och en del olika svar, Flipper 717 samt 760 ser intressant ut men verkar vara mycket pengar för åldern på båten? men det är kanske stor kvalitets skillnad på en Flipper och en Sea Ray..

Vilken av båtarna är bättre ur en investerings synpunkt och underhåll?

Finns en viss svårighet att prova en båt innan man köper den vilket gör det hela svårare, man måste verkligen väga in alla aspekter och tänka till många gånger innan man slår till..

svårt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Vem vet vad marknaden kommer efterfråga om 5 år eller 10 år. Jag tror personligen inte att det är Flipper 700 eller 760 iaf. Flipper 717 är en klart mer modern båt och Sea Ray'arna du tittar på är väl nyare och gissningsvis mer attraktiva om några år? 

Men tänk mer på hur ni vill använda båten. Vill ni ha gångbord så man kan gå runt båten? Ha tak eller öppet över huvudet när ni kör? Pentry inne i ruffen eller ute i sittbrunnen? Inombordare eller utombordare?

Redigerad av Bobba
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sista stycket i Bobbas inlägg, är pudelns kärna. Investering? Värdebeständighet? De senaste 5-7 åren, har ju luften fullständigt gått ur den begagnade båtmarknaden. Servicekostnad? Båt är en hobby som hela familjen kan delta i. Relatera årskostnaden till vad ni hade gjort istället. Där ligger en eventuell merkostnad. Har du inte tummen mitt i handen, tillgång till internet/youtube så finns instruktionsfilmer på det mesta i serviceväg.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kikat på lite alternativ och råkade se en Aquador 22 HT, finns ör strax under 300.

Här får man kompromissa lite men verkar tillräckligt stor för 2 vuxna och ev 1 barn eller hund, kanske är en bra storlek att börja med och sedan byta upp sig om behovet för det finns senare..

Hur är annars en Aquador i denna årsmodellen i jämförelse med tex en Sea Ray  i samma årsmod kvalitet, ekonomi andrahandsvärde osv..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här kommer mina förslag:

Askeladden 705 Voyager. Min kompis har en sådan och jag tycker dom är ganska klurigt planerade, på ett bra sätt alltså.

Nimbus 26 DC epoca - en klassiker som sjunkit rejält i pris de senaste åren. Brukar gå att hitta med v8:a för under 300:-

Windy 8000 - Windy är windy, inte mycket som slår dessa båtar. Kolla även 8800.

Windy 7800 

Windy 23 FC - nu har jag iofs själv en sådan så jag är väl lite partisk men det är verkligen kvalité och mycket båt för pengarna.

Själv är inte jag så förtjust i amerikanska märkena. Tittade på några innan vi köpte för några år sedan men jag tyckte dom kändes lite raggarmässiga.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Samma råd som jag givit fler gånger. När du kommer fram till vilken båt du vill ha hyr den en tid, kom överens om att dra hyran från köpeskillingen om det blir affär.

du får koll på båten, säkert bättre än bara låta någon besiktningsman kolla. Du får känsla av om det är rätt. I värsta fall kostar det hyrespengen men du får ju förhoppningsvis en trevlig semester.

om ev säljare inte vill gå med på det, har säljaren smuts i mjölet.... kanske.

kom på denna ide när jag försökte sälja min Vega. Blev väldigt omtyckt. Priserna hade däremot rasat för mycket och många ville hyra så jag skippade säljet, därför har jag två båtar. Rätt trevligt ibland, när man e många eller som nu när vi vill segla lite innan vi får i båt ett.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen tycker jag Aquador 22'an är för max två personer. Du kommer bli galen på att behöva bädda ner bord när det ska sovas. Titta hellre på Flipper 717 där du har två separata bäddar (förpik+stickkoj) som kan förbli bäddade på dagen. Askeladden 705 Voyager är också ett kanontips som du fått. Även MV-6600 kan vara värd att titta på. Den har en ganska smart placering av stickkoj under akterdäcket. Draco 2400 är också en personlig favorit som har en himla smart layout med riktig dörr till midkabinen som ger lite avskildhet. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kikat på lite alternativ och råkade se en Aquador 22 HT, finns ör strax under 300.

Här får man kompromissa lite men verkar tillräckligt stor för 2 vuxna och ev 1 barn eller hund, kanske är en bra storlek att börja med och sedan byta upp sig om behovet för det finns senare..

Hur är annars en Aquador i denna årsmodellen i jämförelse med tex en Sea Ray  i samma årsmod kvalitet, ekonomi andrahandsvärde osv..?

Kan inte det där på rak arm, men det finns beskrivet i andra trådar här, och vad det i grunden handlar om, är att vissa årsmodeller av AQ 22 är tillverkade på Irland, med påstådd kvalitetsproblematik. Har för mig att det var årsmodeller runt 97-00 (?) som det gäller. Googla och du skall finna.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Flipper 717 ligger på samma peng som en Askeladden 705, Askeladden 705 verkar då vara betydligt bättre köp i min mening genom att bara jämföra dessa 2 sedan så ligger Flipper 760 bra till hands, verkar vara en gedigen båt med bra utrymmen.

Blir verkligen inte lätt detta, men skall se om det går att hyra en båt över ett par helger så man kan känna in sig ordentligt! bra tips tack!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har helt snöat in på en Flipper 700, verkar vara mkt båt för pengarna för den mindre familjen samt om man hittar en välskött med den lite större motorn!

Nu dags att leta upp ett par exemplar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Letar just nu efter en begagnad båt för den lilla familjen av 2 vuxna 1 barn.

Vill kunna sova i båten, laga lite mat, WC och kunna äta utan att behöva kompromissa allt för mycket.

Har haft båt ett längre tag med endast en enklare styrpulpet för att kunna komma ut till öarna

Budget är på max 300 000:-

Har tittat en hel del på amerikanare då man verkar få mycket båt för pengarna men plastiga dock, verkar ha ganska stora törstiga motorer också....

Gillar personligen Sundancer Sea Ray 260 i storlek och utformning.

Vänligen säg vad ni hade valt och motivera gärna varför..

//novis

Hej.

Vi köpte en Sea ray 260 Sundancer förra säsongen och vi har varit otroligt nöjda med den.

Många säger att det är bristfällig kvalité men det kan jag absolut inte hålla med om. Vår är extrautrustad med bogpropp och det riktigt skönt att ha när man lägger till och det blåser. Båten går bra i lite grövre sjö och även fast det är en V8 (5.0 mpi) så drar den inte spec mycket mer än de nyare båtarna med diesel. Vi har varit ute och sovit 4 vuxna och två mindre barn utan några som helst problem. 

Det är en kanon båt om du frågar mig.

Hör av dig om du har frågor.

Mvh / P

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En Flipper 717 ligger på samma peng som en Askeladden 705, [/size]Askeladden 705 verkar då vara betydligt bättre köp i min mening genom att bara jämföra dessa 2 sedan så ligger Flipper 760 bra till hands, verkar vara en gedigen båt med bra utrymmen.[/size]

Blir verkligen inte lätt detta, men skall se om det går att hyra en båt över ett par helger så man kan känna in sig ordentligt! bra tips tack![/size]

Grattis!

Du har dragit en högvinst.

Du kan inte åka billigare i alla avseenden!

Klokt val

Jag har en 700-1988.

En av dom sista tillverkade.

93 kronor i månaden i försäkring,drygt litern distansen,bra utrymmen,kanske inget o korsa Atlanten med,men går alldeles utmärkt i Mälaren i alla fall.

Som sagt,så mycket billigare båtägande i sjumetersklassen blir svårslaget.

Är inne på min tredje 700:)

Grattis

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en MV-Marin 6600 FC. Du får en -06:an med 135HK Optimax för ca 300' om du åker en sväng till Finland. De flesta talar svenska, annars engelska. Fördelen är främst att du får en akterkoj, då du har utombordare. Låg förbrukning med bränsle också :)

Aquador började göra den, efter konkursen. Aquador 22c hette den då.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tror den kommer bli en Flipper 700 spara 150 000:- och så om denna typ av båt är för oss sedan uppgradera kanske om ett par säsonger :)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla in och följ Lustbåts båtköparskola
Du kommer att lära dig allt du inte visste om hur du gör för att köpa båt. På köpet kommer du steg för steg att finna rätt båt för dig och dina behov.  ;-)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att inte fått tag på den Flipper 700 som jag gärna ville köpa så har jag börjat kolla på andra båtar, har tagit klivet upp i pris och modell jämfört med Flipper 700 och har nu fastnat för Bella Falcon Fantino 26.

Har kikat i Filnland då dessa båtar är betydligt billigare där än hemma i Sverige.

Vad jag kan se så skiljer sig såklart priserna mkt beroende på motor diesel/bensin osv

Men genrellet så ser detta ut som en lovande båt och skall isåfall hämta i Helsingfors om köpet blir av.

Frågan är vad det skulle kosta at ta hem båten med trailer eller att ta hem den över vattnet, har ingen tidigare erfaranhet av detta med läst flertalet trådar på detta, är inte så van på öppet hav så känner mig inte trygg i att ta hem den över havet men kanske kan be än vän med gedigen skepparkunskap att hjälpa till.

Detta hänger på i jämförelse med vad det kostar att hämta hem den på trailer till Gbg.

Båten är från 1998 i sitter en Mercruiser 4,6 V6 Efi

800 gångtimmar

Inredning ser fräsch ut, utanpå finns det små märken i lacken osv med annars fräsch för en 1998

Ni som har en Fantino 26 vad säger ni, vad bör jag leta efter fråga osv som är säreget för dena båt.

Priset är ca 260 000 med hämtning i Finland

Tack för alla svar

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...