Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
PentaMd32A

Volvo penta md32a

Rekommendera Poster

Hej!

Har en solvik-79, det sitter en  MD 32a disel. Tempo stiger över 80 på den och kan inte hitta felet. Har redan tagit ut termostaten på den men det stiger fortfarande. Har kollar vattenpumpen också, där var det ingen fel heller.Frågan är: finns det impeller på dom här motorer? Har någon annan haft samma problem?

 

 

MVH 

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja visst finns det en impeller i MD32A. Men om du kollat vattenpumpen, är det inte just impellern du kollat?

Om du försäkrat dig om att impellern är intakt och temperaturen tenderar att stiga, checka då att värmeväxlaren inte är kloggad.

 

http://l-36.com/read_pdf.php?file=manuals9/md32a.pdf&title=Volvo+Penta+Md21a+Md32a+Aqd21a+Aqd32a+Workshop+Manual

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD32, mycket som kan påverka, har du efterdragit topparna? ska väl göras varje år, om jag minns rätt.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har två olika kylsystem en slutet sötvatten till motor och en slatvatten till värmeväxlaren. Så jag vet inte hur värmeväxlaren kan påverka tempen ? Men kan inte bli klok på den!! Pentax har faktiskt inte dragit topparna men ska nog göra det och se om det hjälper. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

saltvattnet kyler sötvattnet i just värmeväxlaren. så om det är stopp / dåligt flöde i värmeväxlaren så kyler det dåligt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som Pentax säger skall topplocket efterdras regelbundet. Underlåtelse kan resultera i lekage. Om du har ett sådant brukar det upptäckas genom att det uppstår gasbubblor och tryck på sötvattensidan.

Så jag vet inte hur värmeväxlaren kan påverka tempen ? ”

Impellerpumpen driver saltvatten genom värmeväxlaren. På andra sidan har du den varma sötvattencirkulationen. Hämmas saltvattencirkulationen pga tex impellervingar, slam, sjögräs eller dylikt, kan inte värmen avföras med resultat = förhöjd temperatur…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den har två olika kylsystem en slutet sötvatten till motor och en slatvatten till värmeväxlaren. Så jag vet inte hur värmeväxlaren kan påverka tempen ? Men kan inte bli klok på den!! Pentax har faktiskt inte dragit topparna men ska nog göra det och se om det hjälper. 

Dra toppen lär inte göra något åt temperaturen men bör göras ändå.

Värmeväxlaren påverkar tempen i högsta grad är det stopp i den så överhettar motorn kvickt och MD32 mår inte bra av det alls.

 

Kontrollera att det kommer rejält med vatten ur avgasröret när motorn går. På hög tomgång skall det komma minst 10-20 l minuten. Annars är det bara att plocka ner och kontrollera vattenintag, kranar ,filter ,backslag, oljekyl, vattenpump (impeller!) värmeväxlare och avgaslimpa med krök + avgasslangar och ev ljuddämpare i den ordningen för att hitta problem.

 

Kolla också nivån på glykolen så det finns kylvatten i sötvattenslingan om du inte gjort det. Koppla förbi ev gångvärme som kan orsaka luftblåsor. 

En vanlig orsak är att värmeväxlaren läcker och har blandat ut glykolen med frysskador och rost som följd.  Det kan leda till att axeln och splinesen på cirkulationspumpen(den remdrivna) rostar och pumphjulet släpper med ingen kylning som följd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren har egen elektrisk vattenpump som tar in saltvatten och själva motor har egen som drivs med sötvatten men kan inte koppling hur värmeväxlaren kan vara orsaken till att det inte finns cirkulation i systemet??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Den har två olika kylsystem en slutet sötvatten till motor och en slatvatten till värmeväxlaren. Så jag vet inte hur värmeväxlaren kan påverka tempen ? Men kan inte bli klok på den!! Pentax har faktiskt inte dragit topparna men ska nog göra det och se om det hjälper. 

Dra toppen lär inte göra något åt temperaturen men bör göras ändå.

Värmeväxlaren påverkar tempen i högsta grad är det stopp i den så överhettar motorn kvickt och MD32 mår inte bra av det alls.

 

Kontrollera att det kommer rejält med vatten ur avgasröret när motorn går. På hög tomgång skall det komma minst 10-20 l minuten. Annars är det bara att plocka ner och kontrollera vattenintag, kranar ,filter ,backslag, oljekyl, vattenpump (impeller!) värmeväxlare och avgaslimpa med krök + avgasslangar och ev ljuddämpare i den ordningen för att hitta problem.

 

Kolla också nivån på glykolen så det finns kylvatten i sötvattenslingan om du inte gjort det. Koppla förbi ev gångvärme som kan orsaka luftblåsor. 

En vanlig orsak är att värmeväxlaren läcker och har blandat ut glykolen med frysskador och rost som följd.  Det kan leda till att axeln och splinesen på cirkulationspumpen(den remdrivna) rostar och pumphjulet släpper med ingen kylning som följd.

 

Kan få mkt olja i växellådan vara orsaken? Den är det enda jag kan komma på den dagen som den började, att vi hällde i lite olja i växellådan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Värmeväxlaren har egen elektrisk vattenpump som tar in saltvatten och själva motor har egen som drivs med sötvatten men kan inte koppling hur värmeväxlaren kan vara orsaken till att det inte finns cirkulation i systemet??

 

Det brukar vara så att den elektriska pumpar glykolvatten och impellerpumpen på motorn saltvatten.

Börja med att kolla flödet på de båda systemen. Du ska ha rätt bra fart på saltvattnet som kommer ut med avgaseran (titta på andra båtar som har motorn igång!)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Ja visst finns det en impeller i MD32A. Men om du kollat vattenpumpen, är det inte just impellern du kollat?

Om du försäkrat dig om att impellern är intakt och temperaturen tenderar att stiga, checka då att värmeväxlaren inte är kloggad.

 

http://l-36.com/read_pdf.php?file=manuals9/md32a.pdf&title=Volvo+Penta+Md21a+Md32a+Aqd21a+Aqd32a+Workshop+Manual

 

Jag tror faktiskt inte att den har, hittar inget som ser ut som bilden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Värmeväxlaren har egen elektrisk vattenpump som tar in saltvatten och själva motor har egen som drivs med sötvatten men kan inte koppling hur värmeväxlaren kan vara orsaken till att det inte finns cirkulation i systemet??

 

Det brukar vara så att den elektriska pumpar glykolvatten och impellerpumpen på motorn saltvatten.

Börja med att kolla flödet på de båda systemen. Du ska ha rätt bra fart på saltvattnet som kommer ut med avgaseran (titta på andra båtar som har motorn igång!)

 

En Md32:a har ingen elektrisk pump i någondera kretsen orginal. Den har ingen växellåda heller. Har någon meckat med detta så kan det vara precis vad som helst. MD32 är ingen bra motor att experimentera med kylningen på....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Värmeväxlaren har egen elektrisk vattenpump som tar in saltvatten och själva motor har egen som drivs med sötvatten men kan inte koppling hur värmeväxlaren kan vara orsaken till att det inte finns cirkulation i systemet??

 

Det brukar vara så att den elektriska pumpar glykolvatten och impellerpumpen på motorn saltvatten.

Börja med att kolla flödet på de båda systemen. Du ska ha rätt bra fart på saltvattnet som kommer ut med avgaseran (titta på andra båtar som har motorn igång!)

 

Inte på min motor dom har gjort 2 olika system, saltvatten har inget med sötvatten att göra. Sötvatten som är till motorn cirkulera under båten  via rör,  kyls ner och har egen pump. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jag fattar det nu så har TS rör utanpå skrovet där glykolvattnet cirkulerar och kyler maskinen.

Ett bra system i sig.

Men frågan man ställer sig har VP levererat MD32 utan värmeväxlare?

s59746 vet säkert, eller är det en gammal lastbil som fått släppa till maskinen med en hemmabyggt köl kylning.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Värmeväxlaren har egen elektrisk vattenpump som tar in saltvatten och själva motor har egen som drivs med sötvatten men kan inte koppling hur värmeväxlaren kan vara orsaken till att det inte finns cirkulation i systemet??

 

Det brukar vara så att den elektriska pumpar glykolvatten och impellerpumpen på motorn saltvatten.

Börja med att kolla flödet på de båda systemen. Du ska ha rätt bra fart på saltvattnet som kommer ut med avgaseran (titta på andra båtar som har motorn igång!)

 

Inte på min motor dom har gjort 2 olika system, saltvatten har inget med sötvatten att göra. Sötvatten som är till motorn cirkulera under båten  via rör,  kyls ner och har egen pump. 

 

Du har kölkylning  på din motor. Då har du förmodligen ingen vanlig värmeväxlare. Det är röret under båten som är värmeväxlaren. Den elektriska sjövattenpumpen kyler bara avgaserna, och eventuellt avgaslimpan. Om du känner på röret som går från motorn till kölkylningen, och det är väldigt varmt, är det säkert fel på cirkulationen. Det händer att cirkulationspumpens skovelhjul lossnar från axeln. Jag skulle nog kolla den i första hand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som jag fattar det nu så har TS rör utanpå skrovet där glykolvattnet cirkulerar och kyler maskinen.

Ett bra system i sig.

Men frågan man ställer sig har VP levererat MD32 utan värmeväxlare?

s59746 vet säkert, eller är det en gammal lastbil som fått släppa till maskinen med en hemmabyggt köl kylning.

 

 

Kalle

 Vet att det förekom på bruksbåtar typ timmerknuffar men tror inte Penta låg bakom kylningen där. De kan ev ha haft någon utrustningsats för detta. De använde dessutom remdrivna pumpar förr i tiden , elpumpar var mycket ovanligt. Har aldrig sett något dylik kylning på en fritidsbåt, men känner inte till TS båttyp heller. 

MD32 är en Indenor precis som MD21 och satt ofta i lätta lastbilar. Den är till stora delar identisk med MD21 fast med 6 cylindrar. Levererades av många olika båtmotorleverantörer förutom Penta med olika utförande på kylsystemet på 60-70 talet , precis som MD21 fast 21:an tillverkades ända in på mitten av 80-talet.

Redigerad av s59746

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...