Bromma_Pelle 1 Postad 22 Mars , 2015 Skepp ohoj! Har nu fått en båtplats i Västerort (sthlm) och har därmed gröntljus att köpa båt. Hetaste alternativet verkar vara en Ryds Camping. Har hittat en hel del matnytting på detta forum om den båten. Jag har tänkt använda den till dagsutflykter i Mälarenoch kanske någon övernattning. Den verkar kompetent. Nu till frågan - då jag är ensamstående så skulle jag vilja ha möjligheten att sticka ut själv. Tror ni att man kan lägga till vid bryggor själv med den där. Den mäter 5,6 och är 2.2m. Grejen är att jag vill kunna åka ut själv och inte alltid vara beroende av andra. Och jag gillar storleken på den. Vill nog inte ha en mindre. Då den är lite att växa i. Tacksam för era synpunkter! //Pelle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 22 Mars , 2015 Den kan du hantera själv. Inga problem. Ta de lugnt bara. Du kan ju ha den på trailer åxå om du inte vill ha båtplsts, då e de smidigt att packa hemma och tanka på väg till... 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bromma_Pelle 1 Postad 22 Mars , 2015 Den kan du hantera själv. Inga problem. Ta de lugnt bara. Du kan ju ha den på trailer åxå om du inte vill ha båtplsts, då e de smidigt att packa hemma och tanka på väg till... Ok, Toppen! Tack för ditt svar!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 23 Mars , 2015 Titta på Jofa 555, den har en lucka fram. Betydligt lättar vid ensam tilläggning. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bromma_Pelle 1 Postad 23 Mars , 2015 Ok! Tack för tipset! Skall absolut kolla in Jofa 555. Lucka i Fören låter bra - dock har jag sett fönsterluckor på Ryds Camping båtar också. Summa sumarum - En båt med lucka verkar vara att föredra!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 23 Mars , 2015 Va precis en sån jag hade jofa winth 555. Lucka i fören vid i och urlastning mm och stävstege kanon när man badar, så kan du droppa av dej där fram istället för sttbrunnen. Stadig båt när du ligger still, lutar inte mycket när du går till ena sidan. Planar lätt. Min går i ivö-sjön numera. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 24 Mars , 2015 Uttern 520 HT har också lucka fram. Kanske något mindre än du tänkt dig, men designen är snygg för att vara så gammal. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 24 Mars , 2015 Finns äve ryds530 dc som alternativ på den är det mkt lätt o smidigt att förflytta sig från för till akter om man är ute själv. Vilken du än väljer leta någon med kapell i bra skick för det kan bli lite dyrt att sy nytt o det är inte det man vill börja med med första båten. Med båtar i den storleken kan du ha mkt glädje även om du är ute själv de går hyfsat i sjön o kommer in i istort sett alla naturhamnar. Att förtöja själv vid en brygga är en baggis tänk istället hur det är att hoppa i land själv i naturhamn medans ankarlinan ligger i lite löst i aktern då vill man gärna ha en båt där man kommer snabbt in o ut. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bromma_Pelle 1 Postad 24 Mars , 2015 Tackar så hjärtligt för tipsen. Kommer ju köpa båt nu under våren - och skall kolla in Ryds530 DC också! När är bästa tiden att köpa en båt? Finns ju inte så många annonser på blocket i nuläget - men det kanske kommer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnus-G 7 Postad 24 Mars , 2015 Jag måste nog tipsa om monark 670 med. En lite mer bo vänlig båt som ändå går att hantera ensam. Inombordare tips att fundera på Kylskåp om man skall vara ute några dygn. med åren kommer nog värmare med då säsongen blir klart längre. Kanske ett ankarspel, det förenklar tilläggning då man är ensam. Lycka till och välkommen på böljorna Magnus 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 24 Mars , 2015 Antalet annonser kommer nog att expodera efter påsk när folk fått chans att lätta på pressen o putsa lite. Titta på båtar när de står på land om möjligt men betala inte hela beloppet innan du provkört i sjön. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bromma_Pelle 1 Postad 24 Mars , 2015 Hallå! Tackar så mycket för tipsen! Väldigt bra! Skall bli spännande detta! Att bli en Kapten på Mälaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsan 17 Postad 29 Mars , 2015 Japp,välkommen ut på havet (mälaren) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenbja 9 Postad 29 Mars , 2015 Har en Ryds 530 DC är ute en hel del själv lägger till både i naturhamnar och på klubbholmen/brygga är inga problem den har höga fribord vilket är bra om det blåser upp lite är ute för det mesta i Mälaren/Uppsala med omnejd där kan det ta i. Luckan i fören är toppen framförallt i kombination med det breda skarndäcket kan rekommenderas bland all andra förslag så mitt förslag är att åk runt och titta och testa /Kenbja Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser