Gå till innehåll
fredag 27 december 2024
Toby-Blekinge

Byte av fördelare till HEI med vakum på AQ271C

Rekommendera Poster

post-101976-0-07853300-1427019086_thumb.jpgpost-101976-0-29161300-1427019089_thumb.jpgpost-101976-0-72575700-1427019086_thumb.jpgVåren har uppenbarat sig och presenningen har avlägsnats halvvägs på vår Scand 7800 Tropic som skötte sig helt okej förra säsongen förutom att jag upplevde misständning på högre varv lite till och från.

Då jag redan 2013 bytt ut tändmodul och tändspole till Ignitors högeffektssystem och fått en riktigt fin rejäl gnista efter att gnistan försvann helt med originalmodulen trodde jag bekymren skulle vara över men misstänker att även vikterna och fjädrarna gett upp i befintlig fördelare då jag har den ibland ryckiga gången på varv från 3000rpm och uppåt. Motorn är även ganska svårstartad.

Den nya fördelaren är komplett med brytarlöst system och inbyggd 65K spole men jag biter mig nu i tungan och förstår att jag kanske har förhastat mig.

Den är tät och har packningar så jag är inte orolig för att den skulle ställa till med några olyckor i mitt redan väldigt ventilerade motorrum.

Denna är ju vakuumstyrd. Sitter det även vikter i den? Funkar en sådan här fördelare på en marinmotor?

Den är gjord till en Cheva 350 men försäljaren hade ingen erfarenhet om den funkar på en marinmotor.

Kan man koppla vakuumstyrningen till någon vakuumnippel på insuget? Eller kan jag köra den utan att koppla in vakuumstyrningen? Det finns en uttag med en plugg i vid nummer 8 på insuget som bifogad bild visar, vad är tänkt att sitta där?

Hur justeras i så fall tändkurvan vid belastning om inte vakuumstyrningen ansluts?

En annan grej är att jag får inte rotorn att peka på precis samma ställe som den gör på den gamla fördelaren, spelar det någon roll om jag ansluter tändkablarna i rätt tändföljd eller bör jag justera oljepumpens läge för att få dit fördelaren så att rotorn pekar exakt som på den gamla?

Jag vet att här finns många proffs som säkert har lite tips och idéer och jag är varmt tacksam om någon vill dela med sig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Stefan,

Jag är nästan säker på att jag hade en liknande på en annan V8 en AQ 260 för några år sedan.

Får jag ingen bra tändkurva på denna nya jag köpt så ska jag överväga att köpa en Mallory, men det blir på Ebay från USA för en tredjedel av Drevdelars pris i så fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den va ju inte gratis . Som jag har förstått ska man inte ha en med vakuum på en båt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Marin-fördelare" är inte gratis, framförallt inte om de har ett US Coast Guard approval.

Vakuum hör som du säger inte hemma på en båt men tänk om det är så att man skulle få en riktigt nice accelerationförbättring om man anslöt fördelaren på  förgasarens vakuumanslutnig?

Nu verkar inte min Holley 4150 ha någon sådan anslutning dock.

Vet du förresten hur tändkurvan ser ut på din Mallory?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...