MrMe 170 Postad 21 Mars , 2015 Hej, Har precis köpt ny båt och konstaterar att den saknar hastighetsmätare. Det känns inte så viktigt - men jag saknar trippmätaren! Finns det någon som vet var jag kan hitta en GPS-logg med trippmätare som inte nollas när strömmen bryts? Ännu hellre BARA trippmätare, men jag gissar att det är ännu ovanligare. /Christian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 21 Mars , 2015 Om du tänkte skaffa en plotter finns oftast en sådan funktion inbyggd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Mars , 2015 Eller som app i iPhone, tex MotionX Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 21 Mars , 2015 Lite skamlös reklam*. Kanske inte exakt vad du söker, men kanske intressant för andra. På Marinwiki finns en funktion där man via en app (bara för Android) kan spela in sina rutter. Man kan sedan se dem på websidan. De där hemma kan följa dem i så gott som realtid. Se till exempel vår sista tur i somras. http://marinwiki.se/user.php?id=1&action=log&date=2014-10-17 Vi hade mastat av i Åkersberga och gick för motor till Norrtälje. /Marcus *) Jo, jag är engagerad i Marinwiki. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 21 Mars , 2015 Troligen alla sjökortsappar har "track" funktionen. Sen finns andra utan sjökortsfunktioner tex MotionX, Runtastic + många fler. Nästan alla kan maila spåret så det kan visas på Googlempas, en del kan spara i GPX som kan visas i många sjökortspgm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rejas 238 Postad 21 Mars , 2015 Troligen alla sjökortsappar har "track" funktionen. Sen finns andra utan sjökortsfunktioner tex MotionX, Runtastic + många fler. Nästan alla kan maila spåret så det kan visas på Googlempas, en del kan spara i GPX som kan visas i många sjökortspgm. Absolut. Det är ju nästan "smör och bröd" funktioner nu för tiden. GPX export av rutt är en bra idé. Det saknas. Har inte tänkt på det. Vi har det bara på platser. Borde vara lätt att ordna. Tack för tipset :-). /Marcus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 22 Mars , 2015 Hastighetsmätaren är numera visst viktig iallafall om man brukar passera populära sund med hastighetsbegränsning, kustbevekningen har för vana att ligga o lasermäta hastigheten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2015 (redigerade) http://www.erlandsonsbrygga.se/EBM_DIGITAL_GPS_LOGG?id=13807 Fast. Den tappar tyvärr minnet när man stänger av strömmen ser jag just. :-) Redigerad 22 Mars , 2015 av Anders_St Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MrMe 170 Postad 22 Mars , 2015 Tack för kreativa förslag. Jag vet att appar och plotters har tripp/hastighetsmätning och kommer att använda detta. Tyvärr känns de inte helt stabila för just ackumulerad färdsträcka... Med 700 liter diesel i båten så är det ofta många kortare turer mellan tankningstillfällena och då vore det skönt att kunna beräkna bränsleförbrukningen... Jag fortsätter sondera marknaden och hoppas hitta något enkelt. Än så länge är det Raymarines Bidata panel som verkar mest intressant, men nästan 6.000 kronor avskräcker, särskilt som den inte är GPS baserad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 22 Mars , 2015 Jag nollställer min plotter varje vår och den sparar körd sträcka tills jag nollställer nästa vår trots att jag tar ut den ur båten varje gång och bryter strömmen till den. Jag vet därför varje år körd sträck, medelhastighet, maxhastighet mm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 194 Postad 22 Mars , 2015 För de pengarna skulle jag överväga en riktig logg med paddelhjul... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 22 Mars , 2015 Fördelen med GPS-logg är att man slipper hål i skrovet. Och för delsträckor; Jag har en blå anteckningsbok där dagens distans, motortimmar, ev tankning noteras. En s k loggbok. Brukar summera året hemma vid jultiden för att se hur mycket man egentlige gjort av med. :-) Brukar samtidigt kolla de sparade plottarna från mitt sjökortsprogram, Det Levande Sjökortet. Kul att se hur man snirklat runt. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 22 Mars , 2015 Själv har jag en Garmin GPS 72 som just fyller den funktionen, knopmätar, logg, kompass, och lite annat kul. Tar GPS-signalen till VHFen från den med. Gammal trotjänare som kan en hel del kul. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser