Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025

Rekommendera Poster

Hej!

Har en liten båt med en 9.9hk utombordare - Johnson (2-takt), med rorkult. Som det är nu så får jag ta hem marina batteriet för att kunna köra ekolodet (vilket dränerar batteriet väldigt fort). Det jag undrar över är vad man skall söka efter för att hitta en motor (på 9.9hk) som även har generator som kan ladda batteriet.

Jag förmodar att man bör ha 4-taktare för att detta skall fungera men vad söker man på (exempelvis blocket.se) för att man skall kunna se att motorn har en generator? Eller är det så att alla 4-taktare har generator?

Jag behöver inte elstart och liknande, det får gärna finnas men inget krav. Det som är viktigt för mig är att jag kan ha en motor som laddar upp batteriet vid körning.

Vad bör en sådan motor ligga på i pris? Och vad kan man tänka sig få för min 2-taktare från 80 talet som är servad varje år och fungerar prickfritt? Mellan tummen och pekfingret förstås.

Tacksam för svar!

Mvh. Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera en solcell kanske ?

/Claes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Montera en solcell kanske ?

/Claes

Inget alternativ. En solcell genererar inte tillräckligt med ström för att kunna vara användbar i längden. Skall man köra ekolod så drar den ett helt batteri i sänk på några timmar. En solcell laddar upp ett batteri på kanske 2 dagar om solen verkligen är framme dygnet runt (och det är den aldrig) :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade lite på nätet, och hittar siffror på c:a 0,1 A som normal förbrukning utan belysning, och 0,25 med. http://www.sportfiskeforum.se/topic/3565-hur-mycket-stroem-drar-ett-ekolod/

Om jag utgår från att det är rätt behöver batteriet laddas med en solcell på 0,25x12x2=6w om jag räknar rätt för att hålla elen i balans vid solsken och horisontellt montage. Det är en väldigt liten solcell det... så, satsa på solcell skulle jag ha gjort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du en belysningsspole, vilket du borde ha på den motorn, kan du montera en likriktarbrygga på belysningsuttaget. Ger kanske max 5-6 amperes laddning, vilket dock bör räcka för ett ekolod. LÅTER KONSTIGT ATT DITT EKOLOD TÖMMER BATTERIET PÅ NÅGRA TIMMAR. I så fall är det nog fel på batteriet eller ekolodet. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vet flera som kör ekolodet/plottern på batteri/solpanel. En plotter med ekolod drar ca 1A. En 20W solpanel ger ca 6A i snitt per dygn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, nåt skumt är det med ditt problem. Du skriver "Marina" batteriet, men inte hur stort det är i Ah. Säjer vi att det är ett vanligt sk "Vovo" batteri på 60 Ah så skulle det kunna driva ekolodet i 600 timmer utan belysning och 240 timmar med belysning på.  För att vara konservativ kan man halvera dessa siffror pga gammalt batteri etc..

Det är ändå väldigt länge tom för den mest entusiastiske fiskaren.

Skulle ekolodet dra ur ett fulladdat batteri på några timmar så är det ju helt klart nåt skumt.....Det är inte så att du låtit batteriet stå oladdat nån gång under sin livstid?

Står det oladdat så förstör du "för evigt" ca 10% av kapaciteten per dygn.

En liten solpanel måste ju kunna lösa det problem du har. Jag vet såna som har solpaneler för betydligt högre enegiuttag från ett batteri, och det funkar fint. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm jag får nog kolla upp batteriet mer noggrannt. Kommer inte ihåg på rak arm vad batteriet var i "ah" men har för mig att det var 60. Jag vet att jag har frågat förut om det var någon vits att använda solcellspanel för att ladda batteriet men bara fått till mig att det skuille vara för klent. Då frågade jag iofs också för att jag hade för avsikt att använda en elmotor ibland också och inte bara ett ekolod. Jag återkommer med modell på ekolodet. Fabrikatet är i allafall Garmin. Jag återkommer med förbrukningen enligt leverantör.

Det låter på er som om att det är batteriet som borde bytas ut?

Det där med likriktningsbrygga låter för krångligt? Jag är inte jättehaj på hur den skulle se ut.

Det kanske får bli solcell ändå med basis av att så många har bra erfarenhet av dom.

Vad tror ni om denna: http://www.kjell.com/sortiment/el/stromforsorjning/solceller/solcell-p44006

Stort tack för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätt dålig IP-klass, inget för permanent montage i båten utan något man slänger fram när det är fint väder. Måste vara bättre med solcell och regulator permanent installerad. När du sätter dig i båten är batteriet fulladdat, du behöver inte tänka på eltillgången alls - förutsatt att du har ett OK batteri.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Garmin Fishfinder 160C. Enligt manualen Så står det så här.

Strömförsörjning:

Källa: 10-18 V dc

Effekt:  Max 9 Watt vid 18V dc, 7 watt vid 12 V dc nominellt

Säkring: AGC/2A - 2,0 amp

Ekolod:

Strömförsörjning: Dubbel stråle: 150 watt (RMS), 1200 wwatt (peak to peak)

Frekvens: 200 kHz/80kHz

Mätdjup: Max 900 fot, 

Så vad får ni ut av detta? Drar detta ekolod mer än vanligt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

7W vid 12V är ju knappt 0.6A

Tar du ut 50% (som är ung vad som rekommenderas att man kan ta ut utan att försämra batteriet permanent) av ditt batteri på 60Ah så lär du klara runt 30 timmars fiske innan du behöver ladda igen.

Om spänningen sjunker såpass att du bara kan använda ekolodet några få timmar innan det är laddningsdags skulle iaf jag i första hand byta batteriet samt montera en solcell om det finns plats och är praktiskt möjligt

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker idén med att byta ut batteriet och sedan ha en stödladdning i form av solcell låter bra.

Frågan hur man löser det rent praktiskt. Det är inte världens största båt, men allt går om man vill :-)

Frågan är ju ändå om inte detta är bara en tillfällig lösning om man framöver kanske vill använda en elmotor också? Då landar man väl ändå i att skaffa 4-taktare med generator?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Alla motorer med elstart har generator. Honda har även generator på de manuella modellerna, men på dessa är det mindre generator.

Redigerad av Sardaukar
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MichaelL skrev: Så vad får ni ut av detta? Drar detta ekolod mer än vanligt?
Beror på vad man menar med vanligt, förmodligen drar ekolod betecknade som "fishfinders" mer än andra, för det krävs mer effekt o högre frekvens för att upptäcka små objekt i vattnet jämfört med sjöbotten?
Hittade manualen och de värden du uppgett återfinns på sidan 22 av 28.

Har inte lusläst manualen men troligen kan du behovs-anpassa uteffekten under fisketurer för att spara ström?
På väg till- eller från fiskeplatsen behövs kanske inte högsta uteffekt, är ju "bara" sjöbotten och hotande grundstötning som då är intressant.
Skulle i ditt läge frestas att lustläsa manualen angående lätt utförda justeringar med energibesparande lägen i åtanke!

(Som exempel på ekolods vanliga snål-lägen kan nämnas finessen "ankarvakt" då ju bara enstaka lod-pulser behövs för att aktivera väckningslarm om ankaret släppt och man driver mot grundare vatten. Inte aktuellt här, men kanske finns andra liknande strömspar-lägen som är användbara i ditt fall?)

Håller med robert99 o Tirill, även utan mitt föreslagna snåltrix ovan så förefaller dina problem med urladdat batteri onormalt stora, kanske har du även nåt el-fel bortsett ekolodet?
?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tack för alla grymma svar. Finns det någon som har erfarenhet av att installera en likriktare till en Johnson motor och fått detta att fungera bra? Hur mycket kan man anta att batteriet laddas? Räcker den till för att ladda batteriet (körning på ungefär 60 min / fisketur) för att kunna köra ekolodet och elmotorn någongång?

Hur pass avancerat är det att lösa en likriktningsbrygga för en Johnson motor? Måste man klippa och greja med kablaget på insidan eller kan man laborera med uttaget på utsidan för att få till det hela? Har bl.a. hittat denna: 

http://www.marindemontering.se/likriktare-omc--p-1072-c-225.aspx

Och även denna:

http://www.ebay.com/itm/Regulator-Rectifier-for-Johnson-Evinrude-CDI-193-3408-1969-2000-580795-581603-/281560803233?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item418e54e7a1&vxp=mtr

Redigerad av MichaelL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag byggde själv för länge sedan en likriktarbrygga av fyra billiga dioder från Elmo. Finns nog också på Kjell&Co och kanske tom färdiga likriktare att köpa. Tex denna

http://www.kjell.com/sortiment/el/elektronik/halvledare/likriktare/likriktarbrygga-100v-25a-p90054#ProductDetailedInformation.  

Den monterade jag på utsidan på en handstartad gammal 6 hk Jonson. En förutsättning att du kan göra likadant är att du har ett belysningsuttag, vilket du borde ha. Om jag nu kommer ihåg rätt så fanns det tre honkontakter i belysningsuttaget, men det behövs bara två. Med motorn igång mätte jag med en multimeter, inställd för växelström, vilka två uttag som som var strömförande. Därefter fibblade jag en del med att göra två hankontakter att fästa på ett säkert sätt på de strömförande honkontakterna. Dessa två kablar kopplades sedan in på likriktarbryggans växelströmsuttag. Sedan monterade jag två kablar på likriktaren + respektive - kontakterna och kopplade till respektive pol på batteriet.

Systemet på min lilla motor gav väl som max 4-6 amperes laddning. Med en körtid på 60 minuter skall detta räcka mer än väl för ett ekolod under många timmar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack så mycket alla för era svar. Tror jag har så det räcker nu för att lösa alla mina problem (med båten  ;) ).

Stort tack!

// Michael

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...