Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Tjomac

Volvo flygmotor?

Rekommendera Poster

Hej, jag har precis köpt en ny båt och det sitter en gammal volvo flygmotor (ardic) 041-D värmare i den.

Tyvärr så fungerar den inte, den bara surrar till några sekunder och sedan dör den igen.

Är det någon som vet vad det kan vara för fel på den?

Jag har inte fått hem båten än så jag kan inte gå och prova olika grejer, men det vore fint om jag visste vart jag skulle börja när jag får hem den.

Mvh Tom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Börja med att kolla så du inte har spänningsfall fram till värmarens + matning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Okej det ska jag kolla.

Den har tydligen inte används dom senaste åren har jag fått information om.

Vad händer om glödstiftet rostat sönder?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en likadan, den har jävlats med mej många gånger. Spänningsfall är inte bra som nån sa, gå gärna upp i kvadrat. Skruva ur glödstiftet och kolla upp det, om värmaren startar men stänger av sej, kan flamvakten va paj. Felsökning kan göras genom att bygla den. Funkar det inte ändå trots att allt verkar ok så skruva sönder den och gör den ordentligt ren inuti, framförallt det mikroskopiska hålet som bränslet kommer ut ur. Jag plockade sönder min i molekyler, och sen har den gått i många år. Hittade sprängskiss på nätet. Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Jag tvivlar på att det är för klen matarkabel till den då den är originalmonterad från nimbus 1991 och fungerat i många år.

Men flamvakten och stiftet är det första jag kollar. Eller skulle man skicka in den till värmedoktorn, eller vad han heter?

Men känner jag mig själv rätt så har jag rivit isär den innan jag får stopp på mig själv.

Jag älskar att meka med saker som jag aldrig har mekat med, men det är alltid skönt att veta vart man ska börja.

Jag tror inte att jag tar hem båten för än om en månad pga vädret. Det känns synd att ta ut en nyrekondad båt på kladdiga vägar.

Men jag kanske rycker ur värmaren när jag ska ner och provköra båten.

Åh, va sugen jag är på att åka båt nu.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...