tobbo166 10 Postad 21 Mars , 2015 Hej! Däcket knastrar på vår Albin Ballad från tidigt 70-tal. Delaminerat? Det är inte balsa utan divinycell i distansmaterialet i detta sandwich laminat. Kan divinycell ruttna på samma sätt som balsaträ? Om vatten kommer in, förra ägaren gjorde några dåliga genomföringar, hur långt kan det sprida sig i divinycellen? Om man gör en dålig genomföring i ett enkellaminat, tex Jeanneau 42.1, inte kan man få delaminering? Min ringa erfarenhet säger mig att det är dumt att använda balsa som distansmaterial? Hur tänkte de? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jobhurt 11 Postad 21 Mars , 2015 (redigerade) Läste i PB att vissa årsmodeller av Balladen är behäftade med detta "problem". Det står att det är ett känt fenomen och många tror att det är delaminering men detär oftast inget att oroa sig för utan beror på däckets konstruktion. Vad man främst enligt PB ska ha koll på är den inplastade kölen. "Konstruktionen innebär risk för vatteninträngning vid grundstötning". Där kan det vara bra med en fuktmätning. Redigerad 21 Mars , 2015 av Jobhurt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2015 Delaminering kan ju va många saker. Det hörs ju nästan på namnet att det är nåt som delar sig i ett laminat. Själva glasfiberlaminatet kan dela sig. Spicka i skickt. Laminatet kan lossna från distansmaterialet. Är ingen expert i ämnet, men jag tror det kan bli ganska gojsigt i en sanwisch med typ Divinycell. Divinycell är egentligen ett varumärke, men används ofta som namn för den typen av cellplast oavsett vad det är för fabrikat. Det finns flera. En av de killarna som ägde Osmab på Smögen och som tillverkat många tusen plastbåtar, menade att typ divinycell måte ha ett mycket högt presstryck för att fastna i laminatet ordentligt. Ett sånt högt tryck var mycket svårt att åstadkomma. När det gällde distansmatrial ansåg han att rutskuren balsa var det det bästa. lättare att få att fästa ordentligt i underliggande laminat vid tillverkningen. Polyestern skulle tränga in mellan balsabitarna och hindra vatten att ta sig vidare in i konstrutionen. På så sätt skulle en fuktskada bli begränsad till omfattningen. Men då vill det ju till att plastgubbarna som laminerar inte snålar med polyestern innan man sprutar på laminatet tex på undersidan av däcket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anders-p 0 Postad 21 Mars , 2015 Hej. jag har själv råkat ut för att få vatten i distansmatrialet dyvinicell, det som händer är att dyvinicellen suger inte vatten som balsan gör, men den behåller det som kommer in i matrialet det enda man kan göra är att exempelvis borra upp hål ca 10-12mm i det skadade stället underifrån och låta eventuellt vattnet komma ut den vägen, dyvinicellen blir aldrig torr men den blir så pass att den inte expanderar när det blir minusgrader ute, har testat med att lägga en gammal vatten sjuk bit i frysen. När du väl fått ut överflödigt vatten ur borrhålen kan man limma upp stavar av plast för att få bort knastret i däcket. Hoppas detta hjälper dig något... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 21 Mars , 2015 Hade i slutet av 70-talet en Ballad årsmodell 1976, med knaster i däcket på vissa ställen. Om jag kommer ihåg rätt så var det inget vanligt distansmaterial i däcket, utan någon form av öglor som var emellan som distansmaterial. Hur som helst så var det enligt de jag frågade om det sa att det var "standard" med knaster här och var på däcket. Fick dock förslaget om jag inte stod ut med ljudet, att man kunde borra hål uppifrån på däcket och spruta in plast för att "limma fast öglorna som rörde på sig. Gjorde det på några ställen, men kommer inte ihåg om det blev helt tyst. Tror att knastret är mer störande än farligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser