Gå till innehåll
fredag 07 februari 2025
hansabe

Söker uppgifter om Yamaha 3-cylindriga motorer

Rekommendera Poster

Hej alla.
Jag är ny på Maringuiden och hoppas jag valt rätt forum för att be om hjälp med några uppgifter.

Jag är sedan sommaren 2014 ägare till en Ockelbo B16 (sjuttitalare) på vilken det sitter en Evinrude 30hk (1985). Tycker att motorn känns lite för 'klen' och tänker därför skaffa en Yamaha 2-takt i effektklass 40 - 70. Har kollat runt lite på Blocket och tänker mig försöka hitta nåt i årsmodell runt 1988 - 1994. B16 ska ha en motor med lång rigg.

 

Har försökt få fram lite måttuppgifter som jag behöver för att 'förbereda båten' på en ny motor. 'Förbereda' i så motto att jag behöver byta ut motorplattan som sitter på utsidan av akterspegeln (en plywoodplatta som har sett bättre dagar) och eventuellt justera in höjden så att motorn sitter optimalt (kavitationsplattan i rak linje med botten). Har dock inte lyckats hitta några svar på nätet så jag sänder en bön om hjälp till de av er som är lyckliga ägare till en Yamaha-motor enligt min beskrivning ovan.

 

Vad jag skulle vilja veta är:

1. Vikten på motorn (tänker i första hand satsa på en motor med trim/tilt). Då motorena i det här effektområdet är intill förväxling lika (på bild i alla fall), är det någon skillnad på vikt mellan 40, 50, 60, 70HK?? Och i så fall, vilken då?

2. För att få rätt mått (höjd) på motorplattan, behöver jag veta måttet från upphängningsbygelns övre kant (den som vilar mot akterspegelns kant) och nedre kanten på upphängningsbygeln.

3. Hur långt  är det mellan upphängningsbygelns övre kant och kavitationsplattan?

Det finns ju 'standardmått' för lång och kort rigg men som jag förstått det så kan dett diffa några centimeter hit eller dit mellan olika motormärken?

 

Och för att förekomma ev. diskussioner i ämnet ;) nej, jag är inte intresserad av 4-taktare. Dels passar en sån inte in i min budget och dels så, tycker jag alltså, ska båt och motor någorlunda hänga ihop tidsåldersmässigt - borde ju i så fall letat efter en motor från 70-talet men 80- till tidigt 90-tal 'får duga' ;)

 

Tackar på förhand för ev. assistans / Hans

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ledsen att jag inte kan komma med så mycket input, mina Yamahaer är på annan ort och kan därför inte leverera mätdata nu. Jag tänkte bara rekommendera att gärna dubbla din styrka. Har fiskat med en B16 med 60 hästar och skulle själv aldrig i livet ha något under 50 - men allt är ju dock bättre än ditt nuläge. Kan slå ett slag för de trecylindriga Yamahaerna från angivet årsspann 50-60 häst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade en Yamaha 40hk, var en -87:a och den var då samma som 50 hk. Körde sönder den och fick på en underdel av vad jag tror var en 89:a, så långt var det samma utförande på dessa effekter/årsmodeller. Om jag inte är fel så var vikten 71 kg. Mycket bra motorer iaf. Lätta att sköta och gick jämt, starka också (fick upp 3 st på vattenskidor). Den motorn jag hade, gick förra säsongen också, dvs kvalitet om de sköts rätt.

 

Hade en kompis som hade en 70 hk på sin båt (årsmodell -88-89), tror att den låg på samma block som 80 och 90 hk. Har en vag gissning att den vägde in precis under 100 kg. Detta skulle med mitt inte precisa minne göra att 60 hk ligger någonstans emellan. Någon som vet mer eller har en manual liggande?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

40 och 50 hk är samma block. 60 och 70 hk delar block. 80 och 90 hk delar samma 1,3 liters block. Upp till 90 hk kan du ha utan problem, om akterspegeln är ok. Dock brukar dom börja wobbla när farten närmar sig 40 knop. 80 och 90 hk väger ca 120kg om jag minns rätt.

Redigerad av RichLin
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

RichLin: Håller med... Yamahas 3or är väldigt bra motorer och både går och håller fint. En B16 bör ha mellan 75 och 90hk om du frågar mig. Då gör den 40-45knop och går bra. Jag minns dock inga tveksamma sjöegenskaper under 45knop iaf?

 

Bra båt och med rätt motor riktigt kul att köra.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Suzuki DT85 på min B16. Det funkar jättebra med 85 hk.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har avfotograferat databladet i Yamahas broschyr 1992, men hur får jag bilden hit i läsbart skick ? Hittar inte vilka regler som gäller vad gäller bildstorlekar.

Redigerad av jan_af_lisoe
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för goda råd. Min idé om 40 - 70 (tänkte väl egentligen 40 - 50hk) verkar ju nästan vara lite i underkant då :) Dock lite rädd för tyngden på de större motorerna. Båten verkar ju kunna bära upp det utan problem men frågan är hur mycket min rygg pallar ;)
Har inte båten på varv så jag har inte tillgång till några lyftresurser annat än muskelkraft. Kanske borde vara 'mellanmodellen' 60 - 70 hk som man ska rikta in sig på då?

Ingen av er som har en motor 'i närheten' och kan kolla upp måtten på upphängningsbygeln och riggen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har avfotograferat databladet i Yamahas broschyr 1992, men hur får jag bilden hit i läsbart skick ? Hittar inte vilka regler som gäller vad gäller bildstorlekar.

 

Hej. Om du vill kan du maila den till mig på min privata e-post: hans@aberg.pp.se

Vet inte heller hur man lägger upp bilder i forumet.

/ Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Jag har avfotograferat databladet i Yamahas broschyr 1992, men hur får jag bilden hit i läsbart skick ? Hittar inte vilka regler som gäller vad gäller bildstorlekar.

 

Hej. Om du vill kan du maila den till mig på min privata e-post: hans@aberg.pp.se

Vet inte heller hur man lägger upp bilder i forumet.

/ Hans

 

 

Här går det undan :) Databladet levererat med värdefull information.

Man får tacka allra som mjukost :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du fick svar via jan_aflisoe's mejl men här har du måtten på bracketten..

 

post-76039-0-52871800-1427110048_thumb.png

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du fick svar via jan_aflisoe's mejl men här har du måtten på bracketten..

 

attachicon.gifSkärmklipp.PNG

 

Tack så väldigt mycket. Nu är det bara att börja jobba :)

 

Och det tacket är riktat till er alla som bidragit i den här tråden. Ingen nämnd men ingen glömd. Ska 'återapportera' när motor är inhandlad och sitter på plats.

/ Hans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej (igen).
Dryga året sen sist. Motor inhandlades (i Hudiksvall) i juni 2015 men har fått stå i mitt garage sedan dess då sommaren 2015 dels inte inbjöd till speciellt mycket båtåka och dels fylldes av div. andra 'måsten' som medförde att jag inte han med det jag tänkt åtgärda på båten.

Alltnog, kanske jag fegade lite men det blev en 50hp (Yamaha givetvis) från 1988 som verkar vara i gott skick.

Nu till några funderingar kring montering av motor på båten (Ockelbo B16). Motorn ska monteras med 4 st 12 mm bult och jag har tänkt mig montera i bulthålen enligt markering på bilden.
Har läst mig till på andra trådar i forumet att man för att få tätt ska 'fylla bulthålen' med Sikaflex alternativt borra 'grova hål' och fylla dem med Epoxyfiller som man sedan borrar hål i med rätt dimension för bulten.
- om jag väljer att 'skippa' epoxyvarianten och 'bara' borrar hål för 12 mm fästbultar, ska jag då borra just 12 mm hål eller ska de vara någon/några millimeter grövre? Om hålet är 12 mm och man ska fylla det med Sika så lär man ju trycka bort den när bulten monteras i hålet? Eller?

- om jag borrar större för att fylla med epoxy, hur grovt bör hålet då vara? Det borde väl vara så pass så att varje bulthål kommer att omgärdas av i alla fall ett par millimeter epoxy?

 

- de nedre bultarna kommer att ligga under vattenlinjen så där är det ju extra känsligt att det blir riktigt tätt. Med tanke på att de nedre 'bulthålen' på motorn är mera som en oval slits, hur försäkrar man sig om det verkligen tätar mellan bulten, bracketten och akterspegeln?

 

/ Hans

 

post-106676-0-86394900-1463512873_thumb.png

Redigerad av hansabe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du bytt plywoodplattan som du skrev om i första inlägget?

 

Tätningen är för att hindra vatten att tränga in i akterspegeln och/eller fylla båten med vatten. Om du använder "Sika" e.d. så är det en bra idé att försänka hållet, när försäkringen fylls med tätningsmassa blir det som en packning. Vänta också med att dra åt skruvarna riktigt ordenligt tills massan stelnat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@petter_b
Hej. Jo, den blev utbytt mot en 15mm platta i björkplywood (väldigt många lager i den) då jag inte lyckades uppbringa någon marinplywood här där jag bor (Åredalen). Plattan är behandlad med 6 lager epoxyprimer och på det tre lager tvåkomponents härdlack så den ska klara av att utsättas för vatten. Monterad mot akterspegeln med ett tunt lager epoxyfiller 'som packning' + Sika i kanterna mot akterspegeln.

Bra tips att försänka hålen för bultarna. Får bli lite mer jobb med epoxyprimer och härdlack då i försänkningarna så att man 'håller garden uppe' :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...