Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
leleif

Atlantica och incitament för att rycka in vid oväder

Rekommendera Poster

Det är inte min vana att boosta enskilda företag, men försäkringsbolaget Atlanticas, och den enskilde handläggarens, snygga hantering av ett intrikat ärende i samband med stormen Egon förtjänar att uppmärksammas.

Vi var många som kämpade i vindar på mellan 30-40 m/s denna dag i vår västkusthamn. Två båtar sjönk, en drog med sig en brygga och det var allmänt kaotiskt. Tack var ideella insatser och närvaro av både oss båtboende och andra så blev katastrofen mindre omfattande. Även räddningstjänsten och SSRS skall också tackas för insatser.

Själv råkade jag andra stormdagen ramla och dra med mig en pulpit ner i sjön på en av grannbåtarna, en större motorbåt. Jag tog mig upp ur vattnet men anade inte att jag rent juridiskt ensam skulle behöva stå för konsekvenserna. Om man är båtboende året runt och därmed inte har hemförsäkring utan en förstärkt båtförsäkring så är man skyddad om ens båt skadar en annan båt, men inte om man som individ orsakar skada.

Därmed skulle jag själv stå för kostnaden hos firman som skulle konstruera en helt ny pulpit.  Nu gick istället Atlantica förbi det juridiska och betalar utifrån ren goodwill nästan hela fakturan. Som en eloge till som folk rycker in och tar ansvar för egna och andras båtar i oväder som riskerar svåra skador och kanske rena haverier på våra kära skepp.

Jag uppskattar verkligen när ett företag ser förbi det rent formella, och ger tillbaka till sina kunder på detta sätt. Dom hade ur ett strikt juridiskt perspektiv inte alls behövt göra detta.

Personligen lärde jag mig läxan att ha en drulleförsäkring vid åretrunt-boende på båten.

Fair winds and calm seas,
L

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Atlantica fick ju lite dåligt anseende för några år sedan så de försöker väl bättra på det - vilket nog kan behövas. Bättre sent än aldrig.

Citat från Uppdrag gransknings reportage:

"Försäkringsbolaget Atlantica vill pröva om de överhuvudtaget ska betala något skadestånd, trots att tingsrätten redan dömt föraren för att ha orsakat olyckan."

http://www.svt.se/ug/batolyckan-foljdes-av-fyra-ar-med-rattegangar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Atlantica fick ju lite dåligt anseende för några år sedan så de försöker väl bättra på det - vilket nog kan behövas. Bättre sent än aldrig.

"Försäkringsbolaget Atlantica vill pröva om de överhuvudtaget ska betala något skadestånd, trots att tingsrätten redan dömt föraren för att ha orsakat olyckan."

Ja man får ju hoppas att nån fick en riktig spark på tasken för det idiotiska tilltaget......

De verkar ju göra vad de kan för att reparera sitt anseende nu iaf.   Men finns kanske fler med erfarenheter under mellantiden??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo jag minns den historien, denna fullständigt hänsynslösa galning som kommer farande där i 25 knop utan uppsikt. Inte mycket till sjömanskap eller omdöme där. Sen kan jag även tycka att det kanske inte är bästa platsen familjen valt att fiska på mitt i juli. Är man nära uppgrundningen så är där inte många meter fritt vatten, och mycket båtar. Det har hänt flera olyckor mellan Nösund och Mollösund genom åren.
Oavsett så verkar kvinnan/familjen ha hamnat riktigt illa till i efterspelet till detta. Trist historia.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja man får ju hoppas att nån fick en riktig spark på tasken för det idiotiska tilltaget......

De verkar ju göra vad de kan för att reparera sitt anseende nu iaf.   Men finns kanske fler med erfarenheter under mellantiden??

Jag sade upp en försäkring hos Atlantica (som var tecknad 1955) omedelbart efter "båtolyckan" som nämns ovan.

Kommer aldrig att befatta mej med ett bolag som går emot tingsrätten och har en "egen bedömning".

Atlantica kröp till korset senare och gjorde en "hemlig" överenskommelse med "ekan".

Varför hemlig? Redovisa istället vad de fick i skadestånd.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...