Gäst BonusVita Postad 20 Mars , 2015 Satt här och gick igenom allt reklammatrial som man har samlat på sig från dels båtmässan och öppna varv i höstas, och fann en broschyr över en båt jag hade glömt bort. På Öppna varv i Ellös i höstas så fanns denna båt med på mässan, en otroligt liten trevlig båt som har en smått fantastisk planlösning. Prislapp kring 400.000:- inget direkt oävet pris! Alla båtarna från denna tillverkare har sänkköl, just den som var med på mässan har bara en sänkköl på mitten ungefär, men de större båtarna har hela 4 sänkkölar, där vi då har en längst fram, en på mitten och 2 längst bak. Vad är fördelen med ett sådant system? Sedan så pratas det en hel del om på deras hemsida och i katalogen om "C4-selfsteering system", och det skall tydligen vara nån form av autopilot fast utan el, jag gissar på kanske "sheet-to-tiller"??? Det verkar finnas en hel del intressant knpep och knåp ombord på dessa båtar, som t.ex fällbar mast som 1 person klarar av själv både upp och ner på ca 15 minuter... Frågan är väl snarare så att det kanske är för mycket smarta lösningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2015 Kul med lite nytänkande. 34C4 har jag läst om tidigare, många egenskaper jag skulle uppskatta, styrhytt, "fälleköl", fällbar mast, fina innerutrymmen mm. Har för mig att Arvid Laurin hade idéer om gaffel och "sticksvärd" i fören. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 20 Mars , 2015 (redigerade) Mina 2 ören: Yuck! Den där är inte snygg. Eller praktisk... Det där verkar fruktansvärt krångligt! Inget sheet to tiller utan de menar att man genom att laborera med skotning och de olika kombinationerna av centerbord ska kunna balansera båten. Den verkar ha en fällköl och tre sticksvärd, inte fyra kölar? De själva kallar det för 4 centerbord, men det är ju inte riktigt sant eftersom de i aktern per definition inte sitter i centrum. Undrar om de har blivit inspirerade av Wild Oats XI? Den har också massor med olika varianter under vattenlinjen, men med ett lite annat syfte Redigerad 20 Mars , 2015 av JonasP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjorns_snipa 94 Postad 22 Mars , 2015 Här en annan annorlunda Haber-båt: http://haber-yachts.com/index.php?page=en-haber-20-mini-reporter-g Liten utanpå men välplanerad inuti. Inte vacker, men sällsynt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser