matthias_545 0 Postad 19 Mars , 2015 Hej! Vad menar curt gelin när han skriver: HR 352 rör sig med tyngd och seglar genom sjön. Båten är styv, men också topptung. I hårt väder behövs ökad slutstyvhet. Balansen är bra-för bra. Båten är nästan neutral på rodret. Låter som negativa egenskaper och jag undrar om någon med en HR352 eller annan båt som också har dessa egenskaper tycker att det är bra eller dåligt. Är väldigt intresserad av en HR352 och står i dagarna att kanske köpa en. M.v.h Matthias Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ulf.Ason 11 Postad 19 Mars , 2015 Jag har också letat efter den boken: "400 Curt Gelin-fraser på ren svenska." /u 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 19 Mars , 2015 Ta inte för allvarligt på Gelins råd i boken. De är väldigt godtyckliga, och böckerna är fulla med fel. I den jag hade (minns inte om det var 300 eller 500 båtar...) så läste jag att ett av minusen med den Misil I:a jag hade var järnkölen, och intexten framgår tydligt att den har blyköl. Intressant är också att notera är att Curt recenserat båten trots att han aldrig seglat den. Testet är baserat på en testartikel från 60-talet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Mars , 2015 Jag skulle tolka det som att 352 är lite vek. Kan vara avsiktligt för en båt som ofta långsseglas med mycket extra vikt som ofta hamnar långt ner. Vet inte riktigt hur Curt fick ihop det där. Svårt med subjektiva bedömningar, en GZ-kurva skulle säga mer! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 20 Mars , 2015 Hej, Jag seglar HR352 och jag också undrat över Gelins formulering om "topptung". Enligt HRs egna data har båten 6,7 ton deplacement och 3 ton kölvikt. Alltså nominellt ca 45% ballastprocent. Givet en relativt båtens storlek liten segelarea (med låga rigg alternativet speciellt) är båten knappast att betrakta som vek. Enligt instruktionsboken kan man segla med fullt krysställ upp till Beaufort 6. Sen kan man fundera på att börja reva storen. Jämför t ex med Bavaria 33 1,45 ton i kölen och 5,4 ton deplacement, 26% ballastprocent. Vad gäller det andra så tycker jag det Gelin skriver stämmer bättre. Båten är väl balanserad. Är du ute efter en kapabel havsseglare och kan acceptera att du blir ifrånseglad i lätta vindar och inte tar höjd i klass med moderna 35-fotare kommer du bli nöjd. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2015 (redigerade) Fast ballastprocent är bara en del i en stabilitetsberäkning. Men nog är det en väldigt sjötålig båt! EDIT: Man kan beräkna stabiliteten med krängningsprov och rullningsperiod ganska enkelt. Redigerad 20 Mars , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 20 Mars , 2015 Ja, det vore väldigt intressant att se en samling gz-kurvor för t ex äldre HR-båtar, nyare HR-båtar, Maxi, Albin-båtar, Bavaria och Hanse o s v Det var länge sedan jag såg en mer vetenskapligt hållen artikel om segelbåtars sjövärdighet. För ett par år sedan snubblade jag över en artikel som var skriven i kölvattnet av det katastrofala Fastnet race 1979, där man diskuterat b l a stabilitet. Nu minns jag inte var jag hittade den tyvärr. 352an har ju en konservativ skrovform vilket borde ge en bra gz-kurva med stort område med positiv stabilitet. En viss negativ inverkan på stabiliteten kan ju den tunga riggen ha. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Mars , 2015 Finns en rapport från Fastnet-katastrofen…. där man kan nog dra slutsatsen att man hade kommit till vägs ände i det att man designat kappseglingsbåtar för att få bra mätetal men ignorerat grundläggande sjöegenskaper. Båtarna fick bättre design senare... Fast detta är komplext. En bok jag gillar, fast det är som att läsa på Teknis ungefär, säger ungefär så här: Storleken och tyngd har också betydelse. (C A Marchaj's bok Seaworthiness, The forgotten factor, s81ff ) Hur mycket storleken betyder kan ev utläsa från Fastnet Racce 1979: Av 58 båtar i minsta klassen fullföljde bara en båt hela racet!Av 14 båtar i allra största klassen fullföljde 13. Jag hade en bekant som seglade på en Swan 59:a och de upplevde inte att de någon gång under racet kämpade för sina liv. ( de fullföljde hela banan ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2015 Ja, det vore väldigt intressant att se en samling gz-kurvor för t ex äldre HR-båtar, nyare HR-båtar, Maxi, Albin-båtar, Bavaria och Hanse o s v Det var länge sedan jag såg en mer vetenskapligt hållen artikel om segelbåtars sjövärdighet. För ett par år sedan snubblade jag över en artikel som var skriven i kölvattnet av det katastrofala Fastnet race 1979, där man diskuterat b l a stabilitet. Nu minns jag inte var jag hittade den tyvärr. 352an har ju en konservativ skrovform vilket borde ge en bra gz-kurva med stort område med positiv stabilitet. En viss negativ inverkan på stabiliteten kan ju den tunga riggen ha. Var det denna artikeln? http://www.blur.se/images/fastnet-race-inquiry.pdf En 352 hade troligen klarat sig bra vid Fasthet, även många moderna båtar. Dåtidens IOR båtar var nog de sämsta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matthias_545 0 Postad 20 Mars , 2015 Hej, Jag seglar HR352 och jag också undrat över Gelins formulering om "topptung". Enligt HRs egna data har båten 6,7 ton deplacement och 3 ton kölvikt. Alltså nominellt ca 45% ballastprocent. Givet en relativt båtens storlek liten segelarea (med låga rigg alternativet speciellt) är båten knappast att betrakta som vek. Enligt instruktionsboken kan man segla med fullt krysställ upp till Beaufort 6. Sen kan man fundera på att börja reva storen. Jämför t ex med Bavaria 33 1,45 ton i kölen och 5,4 ton deplacement, 26% ballastprocent. Vad gäller det andra så tycker jag det Gelin skriver stämmer bättre. Båten är väl balanserad. Är du ute efter en kapabel havsseglare och kan acceptera att du blir ifrånseglad i lätta vindar och inte tar höjd i klass med moderna 35-fotare kommer du bli nöjd. Men vad menar han med att i hårt väder behövs ökad slutstyvhet. Menar han att den har just det, eller menar han att den saknar det? Och är det dåligt att balansen är för bra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 184 Postad 20 Mars , 2015 Man brukar vilja att båten har en viss lovgirighet; då funkar lateralplanet som en vinge och båten tar bättre höjd vid bidevindsegling. Men det är ju en segeltrimfråga i mångt och mycket, så det är inget att bry sig i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
matthias_545 0 Postad 21 Mars , 2015 Okej! Nästa fundering... William Bekking som har besiktat många båtar och just när det gäller HR352 varnar han för att mastfundamentet har spruckit efter hård segling till havs och att en svårstängd förpiksdörr kan skvallra om detta. Är det något man kan åtgärda om så skulle vara fallet? Och om det är bra,vad kan man göra för att förebygga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Klubbjackan 26 Postad 23 Mars , 2015 Hej igen, Matthias, om vi börjar med din fundering på balansen, så är min reflektion över den att 352 nästan alltid behöver mycket små roderkrafter, du behöver använda väldigt små krafter för at vrida ratten, framförallt i lätt vind. Återkopplingen till rodret av faktorer som påverkar seglingen är helt enkelt inte lika tydlig som på många mer livliga båtar. Jag upplever det som att man i lättvind helt enkelt får vara ganska finkänslig och inte göra för stora roderrörelser för att inte överreagera. Å andra sidan gör det balanserade uppträdandet att hon är vilsam att segla. Du behöver inte kämpa dig grön vid rodret om det börjar blåsa lite mer och det är lätt att få båten att fungera med autopilot eller vindroder. Återigen, det handlar om vad du vill ha för båt. En lugn, trygg havsseglare eller en racer? Det bästa är förstås att provsegla en HR352, så kan du bilda dig en egen uppfattning. Angående huvudskottet och mastfundamentet så har jag ingen uppfattning. Det går säkert att laga men kostnaden har jag ingen aning om. Det är ju en populär långseglingsbåt, så det finns exemplar som varit med om en hel del samtidigt som det finns exemplar som säkert mest puttrat runt i Mälaren och Östersjön. Det är väl som alltid bäst att se till att hitta en båt som är måttligt använd och lite sliten helt enkelt. Det finns ju t ex också ett utbud av 352 i Holland med båtar som kanske mest legat i sötvatten. Det är värt att leta lite extra helt enkelt. Köp helst en båt med både bytt teakdäck och ny motor. Man får som säljare inte tillbaka de extra pengar det kostar att göra de reparationerna, så det gynnar dig som köpare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 495 Postad 23 Mars , 2015 (redigerade) Finns en rapport från Fastnet-katastrofen…. där man kan nog dra slutsatsen att man hade kommit till vägs ände i det att man designat kappseglingsbåtar för att få bra mätetal men ignorerat grundläggande sjöegenskaper. Båtarna fick bättre design senare... Fast detta är komplext. En bok jag gillar, fast det är som att läsa på Teknis ungefär, säger ungefär så här: Storleken och tyngd har också betydelse. (C A Marchaj's bok Seaworthiness, The forgotten factor, s81ff ) Hur mycket storleken betyder kan ev utläsa från Fastnet Racce 1979: Av 58 båtar i minsta klassen fullföljde bara en båt hela racet! Av 14 båtar i allra största klassen fullföljde 13. Jag hade en bekant som seglade på en Swan 59:a och de upplevde inte att de någon gång under racet kämpade för sina liv. ( de fullföljde hela banan ) Jag tror att det är fel sätt att läsa statistik att påstå att de små båtarna var sårbarare genom att fler bröt. Om jag inte missminner mig, har hänt tidigare, så var de mindre båtarna utsatta för hårdare väder och högre vågor eftersom de inte kommit lika långt som de större = snabbare. Mer intressant är att det var inte många båtar som gick förlorade utan de flesta som övergavs av besättningarna kunde bärgas. Redigerad 23 Mars , 2015 av excel319 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 25 Mars , 2015 Nu tror jag tråden fullständigt spårat ur:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gibban 4 Postad 28 Mars , 2015 (redigerade) Hej! Vad menar curt gelin när han skriver: HR 352 rör sig med tyngd och seglar genom sjön. Båten är styv, men också topptung. I hårt väder behövs ökad slutstyvhet. Balansen är bra-för bra. Båten är nästan neutral på rodret. Låter som negativa egenskaper och jag undrar om någon med en HR352 eller annan båt som också har dessa egenskaper tycker att det är bra eller dåligt. Är väldigt intresserad av en HR352 och står i dagarna att kanske köpa en. M.v.h Matthias Jag har en HR352 finns dom som är mer kunniga på segling än mig, Allt beror ju på hur du vill segla. en HR 352 en helt fantastisk båt, men det finns båtar som seglar snabbare, men hon är verkligen extremt trygg i sjön bra utrymmen. Jag har bara hört läst positiva saker om HR352 Så i min värld Köp!! har du face book? Läs mer på min sida Hallberg Rassy 252 MS Aquila Redigerad 28 Mars , 2015 av Gibban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser