Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Spancox

Byta propeller, ok att gå upp från 17 till 18 tum?

Rekommendera Poster

Vår foldingpropp är trasig och jag inser att det kostar 13.000 att byta bladsatsen. :-(

 

Jag har hittat en begagnad bladsats som har samma stigning men är 18" istället för våra nuvarande 17".

Vad kommer att hända om vi monterar på den?. Om vi förutsätter att den får plats och inte sliter sönder skrovet då. :-)

 

Hittar inga direkta tabeller som hjälper mig här, finns det någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror lite på hur varvtalet har legat med den gamla. Men generellt tror jag den kommer att gå lite tyngre. Vid fullgas kanske den ryker lite. Fartskillnad kommer du inte att märka någon gissar jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nog aldrig kört på fullgas, brukar ligga på strax under eller strax över 2000 varv. Precis på 2000 varv så börjar det slamra om spisen så där vill jag inte ligga. ;) 

Tror att jag som mest petat på 2400 varv något sådär.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tappar nog 100-150 på toppen. Kan du leva med det och aldrig pressar motorn på toppvarv, kan du nog välja 18 tummaren om den är av samma typ och fabrikat.. Vilket år rekommenderat toppvarv på din motor?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte propellern inte kommer för nära skrovet, ska vara minst 50 m/m luft/vatten mellan blad och fast föremål. För att undvika oljud.

Båten kommer nog att gå lite fortare på lägsta varv.

 

 

Kalle

 

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Varför tror du att båten kommer att gå fortare Kalle? Stigningen är ju den samma, diametern kan ju göra att den greppar bättre och kaviterar mindre men jag tror inte att farten skulle öka för det. Det måste ju till ett högre varvtal för att öka farten med samma stigning, med sänkt varvtal och tyngre gång minskar ju farten istället.

 

Jag flyger en hel del modellflyg och laborerar med propellrar för bästa verkningsgrad, dels för att minska strömförbrukningen men även för stigförmågan m/s. Här en bild på mitt största segelflygplan på 4 meters spännvidd.post-95643-0-15629000-1426845526_thumb.jpg

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvmässigt kan jag leva med att tappa 150 rpm. Rekat toppvarv för min VP 2003 har jag ingen aning om.

 

Tack, Kalle för info om 50mm till skrovet. Måste mäta och räkna på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Förmodligen greppar den lite bättre i vattnet, men i de farter som jag kan tänka att TS rör sig i så har det ingen betydelse.

Har dock varit med om båtar som efter byte av propellrar blivit för snabba på tomgång och varit direkt farliga i trånga situationer. 

 

Lite OT  min mor flög ett segelplan likt ditt fast i fullskala tills hon var 75 år, krutgumma.

 

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tappar ca 200 varv på topp ( Men vem kör på maxfart? Så det saknar du inte… )

 

Alltså bör det fungera för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mjo, Funkis, det verkar ju så. Måste bara mäta först. Visste inte om de där 50 millisarna mot skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 cm har jag hört… 

Men hur mycket är det idag och hur mycket skiljer mot den 18 tums proppen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varvmässigt kan jag leva med att tappa 150 rpm. Rekat toppvarv för min VP 2003 har jag ingen aning om.

 

Tack, Kalle för info om 50mm till skrovet. Måste mäta och räkna på det.

 

För din motor är rekomenderat max varv mellan 2800-3200. Når du inte minst 2800 varv på fullgas, har du för stor stigning  på propellern och överbelastar motorn om du kör på fullgas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Varvmässigt kan jag leva med att tappa 150 rpm. Rekat toppvarv för min VP 2003 har jag ingen aning om.

 

Tack, Kalle för info om 50mm till skrovet. Måste mäta och räkna på det.

 

För din motor är rekomenderat max varv mellan 2800-3200. Når du inte minst 2800 varv på fullgas, har du för stor stigning  på propellern och överbelastar motorn om du kör på fullgas.

 

 

Grejen är ju den att jag aldrig har försökt pressa motorn över 2400 varv, inte för att den ryker eller går tungt då - utan för att jag redan soggar så mycket som skrovet mäktar med. Kanske borde ta och testat det någon gång, men så har inte skett.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du S-drev eller backslag? Om backslag, vilket är då utväxlingen i det? Är din motor en 2003 sugmotor eller en 2003T turbomotor? Varför jag frågar är att redan en 17-tums propeller känns för stor på din motor om det är 2003 sugmotor, om du inte har den ovanliga utväxlingen 3-1 i backslaget.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rak axel med backslag. Motorn är en VP 2003 och inte en VP 2003T, då hade jag ju skrivit det. :-)

 

Backslaget är ju VP original, menar du att de finns med två olika utväxlingar för 2003?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då har du sannolikt utväxling 2,4-1 i backslaget, vilket är standardutväxlingen vid backslag för din motor. Enligt Drevia skall denna kombination av motor och backslag ha storleken 17x12 för en trebladig V-P foldingpropeller. Går du upp till en 18x12 likadan propeller kommer du sannolikt att tappa 100-200 varv på topp och når sannolikt inte rekommenderat toppvarv på 2800-3200 v/m. Är du medveten om detta och nästan aldrig kör motorn över 2000 v/m är det nog ingen risk att du överbelastar motorn. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...