Micke_40 1 Postad 18 Mars , 2015 Hej jag har funderingar runt 2-taktsolja. jag har en Johnsson 30 hk blandar oljan direkt i bensinen. har EJ olja injektor. så jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av dessa oljor och om märkt någon skillnad om den ryker mindre och om motor mår bättre helt enkelt någon av de nämnda oljorna här under. jag kan säga att jag känner mycket för Pennzoil Premium Plus men vet väldigt lite om den har kört på biltemas 2-taktsolja innan men vill ha någon bättre olja i och som har mer egenskaper Med vänlig hälsning Micke 2-taktsolja Pennzoil Premium Plus OKQ8 Bio Marin TT XD50 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 18 Mars , 2015 Jag kör på Biltemas, har funkat bra. Har även köpt olja på både OK och Statoil men märker ingen skillnad alls... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 186 Postad 19 Mars , 2015 Det skall vara en TCW3 olja, det borde räcka, det är ingen racermotor du har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tirill 22 Postad 19 Mars , 2015 Biltema har ju några olika 2 takts oljor, en speciell för båtar och en för mopeder/mc. Jag har använt alla utan några som helst problem. Jag brukar i tillägg till 2 taksoljan blanda in en liten del helt vanlig mineralolja, kanske 1/10%. Detta påstås ge en bättre fettfilm på metallytor om man t.ex. har motorn stillastående i långa perioder, och därmed en lite bättre korrosionsskydd. Vet ej om det stämmer. Nackdelen är ju naturligtvis lite mer rök o sot, men aldrig märkt några problem med detta! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 19 Mars , 2015 (redigerade) De två typerna är TC och TCW, dvs Two Cycle och Two Cycle Water cooled. Skillnaden är främst att de tillsatser som skall transportera ut förbränningsresterna ur motorn skiljer mellan TC och TCW. För TC-oljan skall dessa jobba vid hög temperatur och för TCW vid betydligt lägre. Det går till nöds att använda en TCW-klassad olja i en luftkyld motor, men man skall definitivt undvika TC i en vätskekyld motor, då förbränningsresterna tenderar att stanna kvar i förbränningsrum och längs avgasröret. Redigerad 19 Mars , 2015 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke_40 1 Postad 19 Mars , 2015 Hej på er tack för svaren nej jag har ingen racermotor bara en gammal motor som behöver omvårdnad på äldre dar så därför försöker jag hitta en olja som ryker mindre och mindre avlagringar o har en bra smörj egenskap och korrosionsskydd. MVH Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 20 Mars , 2015 Om du vill ha en motor som ryker mindre är det Triboron som gäller. Inte testat själv, men enligt uppgift ska det funka bra på äldre motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser