Mashavet 0 Postad 18 Mars , 2015 Men hej på er!! Köpte en Sea Ray 260 sundancer i höstas och har haft den i kall lada under vintern, kappellet är rentvättat och impregnerat med nya sömmar. Vad är de som man bör göra nu när båten kommer ut i friska luften inför isättning i sjön? Båten tvättades utvändigt innan den fick vinter vila, inget vax eller polering då. De är familjens första båt så vi har ingen erfarenhet vad de är som bör göras. så ni får gärna tipsa. Må bäst och tack för att du tog dig tid. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Mars , 2015 Blev motorn etc. servad och konserverad i höstas? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mashavet 0 Postad 18 Mars , 2015 konserverad blev den så klart. ingen service på den. ska byta olja filter samt bränsle filter nu på våren. De borde väl inte va så extremt noga med service på en cheva 350 motor om man jämför hur mycket en båtmotor går mot en bilmotor, dom är ju samma lika i princip. men de blir byta iaf på oljan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Mars , 2015 MIn standard service av båten: Innan upptagning: oljebyte motor med oljefilter, enklast att göra i sjön, varmkör innan så oljan rinner lätt, men vänta en halvtimme efteråt så den inte är 90 grader varm Efter upptag: Kör igenom sjökylsystem med glykol ställ alla bottenventiler halvöppna, skruva loss grovfilter för sjövatten till diskbänken så det inte står vatten och fryser under vintern. Blås ur färskvattensystemet så det inte står vatten och fryser någonstans Ta ur impellern om det är en inombordare Gör ren botten Jag tar av och tar hem drevet under vintern, batterierna får sitta i Under vintern: Inspektion bränsletank om det växer svarta saker i den, utsugning av dessa. kontroll och ev laddning batterier, håll koll på syranivån Innan sjösättning: Efter behag; tvättning/polering städning av båt Noggrann kontroll av och ev köpa ny impeller Montera tillbaka drev dagen innan sjösättning provstarta på land först, kör max 20 sekunder och montera impeller sedan stäng alla bottenventiler Service efter sjösättning: luftfilter, bränslefilter (i mitt fall två stycken ett på motorn och ett förfilter) Ev kolla med ägaren hur mycket av detta som är gjort innan du köpte båten. 3 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 18 Mars , 2015 Kolla skick på drivknutsbälg. Väldigt viktigt att den är hel och inte hård/torrsprucken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 18 Mars , 2015 Rätt! Gummibälgen mellan motor och drev får inte ha minsta spricka. Bytes efter 2-3 säsonger. Avgasbälgen är det inte så noga med. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Mars , 2015 Som sagt, det är bättre att serva motor och drev på hösten. Framförallt för att det inte ska stå gammal olja i motor och drev över vintern. Det där med tidsintervall för bälgbyte kan du ta med en stor nypa salt men gummit måste vara mjukt och helt utan sprickor. Impellern byter man däremot förebyggande även helt i onödan eftersom man ändå måste ta ut den för att kontrollera skicket och då är i princip hela jobbet redan gjort. Jämförelsen med en bil är helt irrelevant. Båtmotorn lever ett mycket hårdare liv. Effektuttaget i en bilmotor i motorvägsfart är i storleksordningen 10% av maxeffekten för en båt är motsvarande siffra i storleksordningen 80%. Det är inte utan anledning oljebytesintervallet för en marinmotor brukar vara 50 timmar, eller varje höst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 18 Mars , 2015 Mercruisers bälgar brukar jag inte byta oftare än vart femte år Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mashavet 0 Postad 18 Mars , 2015 oj tack för alla tips!! ja nu har ju skutan fått stått med den gamla oljan men jag får byta den nu när de kommer ut. Hur avancerat är de att byta impeller?? Har ingen större koll alls på det, de är ju skönt att byta slitage delar så man vet att allt är ok när familjen skall pluttra ut på siljan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 18 Mars , 2015 Har du mercruiser och alphaone drev så sitter impellern i drevet, vad du än gör provstarta inte motorn utan att först ha kopplat en vattenslang och spolmuff till drevet annars riskerar impellern att ryka och den kan bara bytas när båten är på land. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Mars , 2015 Har du mercruiser och alphaone drev så sitter impellern i drevet, vad du än gör provstarta inte motorn utan att först ha kopplat en vattenslang och spolmuff till drevet annars riskerar impellern att ryka och den kan bara bytas när båten är på land. Och den är kaputt inom cirka 20 sekunder om den får gå helt torrt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mashavet 0 Postad 18 Mars , 2015 ja de är mercruiser och alphaone drev. jag ska nog ta hjälp av någon som gjort det och vet vad han håller på med. men då är de lika bra att byta bälg samtidigt som impellern eftersom drevet ska av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eld- 547 Postad 18 Mars , 2015 Det är en väldig skillnad i arbetsinsats mellan att bara byta impeller och att dessutom byta bälgar, typ 4-8 timmar. Byta impeller är enkelt, byta bälgar är skitbökigt! Man behöver faktiskt inte ens ta loss drevet för att byta impeller. Om man ska byta bälgar så brukar man byta nedre växelwire och stödlager samtidigt. http://www.drevman.se/html/tips___tricks.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
uvek 15 Postad 19 Mars , 2015 Och även trimsensorerna så man ser vilket läge som drevet står i. Missade själv den delen o naturligtvis så slutade de att fungera kort efter bytet river inte loss allt för att byta dessa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser