Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
searaysundancer

Värmare

Rekommendera Poster

Ska köpa en värmare till min SeaRay 268 Sundancer Har inga tidigare erfenheter av värmare men Wallas 1800 verkar vara ett vettigt alternativ för min båt. Någon som har uppfattningen eller erfenheter om detta? Har undersökt lite och det verkar vara som att den vanligaste placeringen av värmaren är på babordsida innanför skjut luckan brevid förarsoffan. Är det någon som har en sådan installation vill jag gärna ha mer information eller om ni vet om bra alternativa placeringar. (Obs önskar inga svar i stil med att bästa alternativet är att skaffa en svensk båt)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Jag tror att det bästa är att montera värmaren så nära ytan du ska värma du kan. Då behöver du inte köpa så mycket av den rätt dyra slang som varmluften ska transporteras i och sen kyls inte luften av så mycket på vägen dit. Nu finns det säkert olika uppfattning av det där med avkylning, men på vår båt vill jag påstå att jag märker skillnad på luften som kommer från den 0,2 meter långa slangen och den 1,5 meter långa slangen in till ruffen. Sen är det nog vettigt att montera den där det blir enkelt att komma åt den. Det är nog det som mest bestämmer monteringen. Vi har en gammal Wallas från förr i tiden och den funkar väldigt bra. Sitter på styrbord sida. Men så sitter ratten av någon konstig anledning på babord...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen om värmeförluster i slangarna som jag inte trodde var så stor. Flera som jag pratat med har servat sina värmare, vad är det som ska göras och måste det göras i förebyggande syft eller väntar man till den börjar krångla? (Har nu köpt en begagnad Wallas 2400)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle inte renovera den om den fungerar. Ska också isolera slangen, bra tips skotten!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det enda man kan göra är att byta glödtråd och veka bara för att vara på säkra sidan annars behöver du inte göra någonting. Köpte oxå en beg. 2400 förra året funkade kanon förra året får bara hoppas att den startar i år oxå. Trodde faktiskt inte heller att värmeförlusten var så stor tänkte att det gör väl ingenting om värmen sprider sig lite runt om i skrovet. Jag har en jäkligt varm och skön garderob ialla fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Torbjörn

Instämmer med ovan ang. service. Min värmare sitter dock lätt åtkommlig och jag har alltid med mig en veksats om den som sitter i skulle strula. Det tar bara 5-10 minuter att byta veke. Om du har en dieselmotor skulle jag dock rekommendera att du köpte en dieslelvärmare. Då slipper du allt kladd med att fylla på fotogen och hålla koll på om du har tillräckligt mycket för att klara hela natten...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...