Tlinden 2 Postad 17 Mars , 2015 Hej, Har en äldre Simrad CX44 plotter till den är direkt eller via simnet kopplat , remote WB20, VHF/DCS, Airmar ST850 speed/temp och Airmar echo, autopilot AP26 osv. CX44:an har också en direktinkopplad GPS-antenn. Till det har jag via simnet en simnet/NMEA2000 konverter AT44 och en Volvo Penta EVC/NMEA gatewayconverter så att jag kan ta ut motordata från D6:an och få upp den datan i CX44:an. Hade nu tänkt att koppla på en Maretron IPG100 modul som skickar NMEA2000 data via en ethernetkabel till en router som med WiFi skickar ut data till en iPad, tablet, smartpone elller annat som har ett program som läser datan ex. Marerton N2K View. Nu till frågan... Den positionsdatan, djup, temp, och fart jag har i CX44:an, som inte går in via NMEA2000 och vidare till via Simrad AT44 in i CX44:an, finns den också tillgänglig i NMEA2000 nätet så att den datan kan fångas upp av Maretron modulen. Eller Är det så att det som finns i simnet "före" AT44:a stannar där och delas inte ut i via AT44:an till NMEA2000 nätet? För att få ut positionsdata, djup, fart och annat via Maretron IPG100 måste dessa givare och GPS-antenn vara kopplad direkt till NMEA2000 nätet och inte via simnet? Skickar med en bild. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 13 Mars , 2016 Snart ett år gammal. Ingen som har ett tips?? //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 882 Postad 13 Mars , 2016 N2K och SimNet ska ju "kunna bära" samma information. Det skulle förvåna mig om inte all information på SimNet även kan läsas via N2K-nätet. Raymarine har ju samma affärsmodell som Simrad med en egen variant av NMEA2000 (I Raymarines fall så heter det SeaTalk ng, ng för "new generation". Det är en N2K-variant med annan utformning av kontakterna...) Jag har kopplat samman nätverken Garmin N2K med Raymarine SeaTalk ng och med givare från olika tillverkare. Alla data kan läsas på presentationsinstrument från både Garmin o Raymarine. Om du är osäker så låna ett N2K presentationsinstrument (det kan ju t.ex. vara en plotter med N2K-anslutning) och koppla in det på N2K-nätet och kolla om du får upp SimNet-givarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tlinden 2 Postad 14 Mars , 2016 Tack för info. BORDE fungera, ska se om någon har en display av något slag och bara koppla på NMEA2000 "backbone" och se vad som kommer upp. Lite dyrt att handla en display för 7-8.000:- bara för att konstatera att antagandet var fel. //T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser