sammybarsom 1 Postad 17 Mars , 2015 Hej, Är det någon som vet hur man kopplar in dubbla dieseltankar som kan hjälpa en glad amatör vad man ska tänka på mm. läget just nu: renoveringstadiet har två tankar som ska sitta på varje sida men hur kopplar man in dom på bästa sätt. Båten är en högsjöbåt av märket lidwall kolla in länken http://lidwallsbatar.se/nr%20646.html tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 (redigerade) Du får väl koppla ihop dom lägsta punkt med lägsta punkt... eller vad e frågan, problemet, egentligen? PS. cool båt DS. Redigerad 17 Mars , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 17 Mars , 2015 Kopplingen måste väl bero på om du vill använda en tank åt gången eller om du vill ha ungefär lika mycket diesel i varje, dvs. tömma dessa i samma takt. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2015 Ska man kunna växla tank så behöver ma även skifta returen. Man kan tänka sig koppla ihop tankarna med retur till båda. Det bästa sättet är att bara köra på tex SB tank och sen ha en pump för att pumpa BB->SB vid behov. Det bör även finnas ett rör upptill mellan tankarna så att det kan rinna tillbaka när SB blir full. På så viss får man ju en from av reservtank. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 Mars , 2015 (redigerade) Du behöver 2 T-kopplingar och 4 ventiler samt rör. Från motorn går tillröret till en T-koppling och på vardera sida av den sitter en varsin ventil. Från ventilerna går en rör till respektive tank. Likadant gör du med returen. Den från motorn går till ett T-rör med ventil på vardera sida. Från ventilerna går ett rör till respektive tank. På det här viset kan använda vilken tank du vill, du kan cirkulera bränsle från en tank till en annan. Även köra från båda Tips: Även om du har en mekanisk pump på motorn med mekanisk handpump så kan du även koppla en elektrisk pump på ledningen så kan du självpumpa bränsle som du vill och lufta av vid motorn enkelt om du får in luft Så här är det på min båt med dubbla 160 liters diseltankar och det har väl fungerat i 20 år Redigerad 20 Mars , 2015 av Azguz 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 20 Mars , 2015 Ska man ha dubbla trevägsventiler så finns alltid risken att någon glömmer att skifta båda samtidigt, därför bör man komplettera med en "crossflow" ledning mellan tankarna, högt upp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 20 Mars , 2015 Ne, var inte trevägsventiler utan enkelventiler på vardera sida om en T-koppling. Resultatet av att öppna fel returledning blir ju att returen fyller på andra tanken. Förvisso inte så bra om den är full från början, men men.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 20 Mars , 2015 Rent praktiskt, så lite rörmokeri som möjligt! Alla skarvar och ventiler ar en källa till läckage, inte bränsle utan luft, som läcker in långt innan man märker att det läcker bränsle. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 20 Mars , 2015 Pentax har en point. Håll det så enkelt som möjligt. Jag skulle ha en kran bara, en avstängningskran. Avstängningskranen sätter jag på slangen mellan tankarna, som sitter lågt. Den kranen är alltid stängd vid gång och öppnas för utjämning i hamn eller vid bränslepåfyllning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bigfish68 18 Postad 20 Mars , 2015 (redigerade) Pentax har en point. Håll det så enkelt som möjligt. Jag skulle ha en kran bara, en avstängningskran. Avstängningskranen sätter jag på slangen mellan tankarna, som sitter lågt. Den kranen är alltid stängd vid gång och öppnas för utjämning i hamn eller vid bränslepåfyllning. Varför ska man stänga kranarna på kommuniceringen under gång ? verkar inte de väldigt omständigt att behöva gå ner i motorummet varje gång man landar för att öppna. Jag har mina kranar öppna hela tiden,då har du samma nivå i tankarna hela tiden. Såg att du skrev kranen också,bättre med 2,en på varje tank, då kan du utföra arbeta utan att tömma tanken. Redigerad 20 Mars , 2015 av Bigfish68 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sammybarsom 1 Postad 4 Maj , 2015 (redigerade) OK så här är det tänkt feedback mottages tacksamt SCHEMA DIESELTANKAR.pdf Redigerad 4 Maj , 2015 av sammybarsom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sammybarsom 1 Postad 4 Maj , 2015 Du behöver 2 T-kopplingar och 4 ventiler samt rör. Från motorn går tillröret till en T-koppling och på vardera sida av den sitter en varsin ventil. Från ventilerna går en rör till respektive tank. Likadant gör du med returen. Den från motorn går till ett T-rör med ventil på vardera sida. Från ventilerna går ett rör till respektive tank. På det här viset kan använda vilken tank du vill, du kan cirkulera bränsle från en tank till en annan. Även köra från båda Tips: Även om du har en mekanisk pump på motorn med mekanisk handpump så kan du även koppla en elektrisk pump på ledningen så kan du självpumpa bränsle som du vill och lufta av vid motorn enkelt om du får in luft Så här är det på min båt med dubbla 160 liters diseltankar och det har väl fungerat i 20 år Hej, Vad tror du om denna lösning? låter lik din har åxå 160L på SB,BB SCHEMA DIESELTANKAR.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Azguz 105 Postad 4 Maj , 2015 Du behöver 2 T-kopplingar och 4 ventiler samt rör. Från motorn går tillröret till en T-koppling och på vardera sida av den sitter en varsin ventil. Från ventilerna går en rör till respektive tank. Likadant gör du med returen. Den från motorn går till ett T-rör med ventil på vardera sida. Från ventilerna går ett rör till respektive tank. På det här viset kan använda vilken tank du vill, du kan cirkulera bränsle från en tank till en annan. Även köra från båda Tips: Även om du har en mekanisk pump på motorn med mekanisk handpump så kan du även koppla en elektrisk pump på ledningen så kan du självpumpa bränsle som du vill och lufta av vid motorn enkelt om du får in luft Så här är det på min båt med dubbla 160 liters diseltankar och det har väl fungerat i 20 år Hej, Vad tror du om denna lösning? låter lik din har åxå 160L på SB,BB Jag är ingen expert ska jag väll påpeka utan bara beskrev hur det var på min båt. Något som fungerat sen 1987. Jag kan försöka komma ihåg å ta en bild när jag har möjlighet i veckan.... Bara det slutar pissa från himmelen så ska jag ut... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hummertorsk 10 Postad 4 Maj , 2015 Jag har två tankar som är sammankopplade med varann(lägsta punkt till lägsta punkt). En tank matar motorn via finfilter o till samma tank går returledningen. Med denna lösningen behöver du dessutom bara en tankmätare. Båda tankarna har påfyllning utifrån så det blir enkelt att lägga till vid macken. Vill man verkligen fylla tankarna så är det bara att vänta en liten stund efter att den första är full, de utjämnar sig snabbt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 4 Maj , 2015 Det finns tre allvarliga risker i ditt skissade system: 1. Om du glömmer att öppna kranen på returledningen från motorn så blir det inte så bra. Jag vet inte om du har gummislangar mellan spridarna men de riskerar i så fall att spricka av insprutningspumpens tryck. 2. Detsamma gäller om du glömmer att du måste öppna någon av returkranarna vid tankarna. Å här är det garanterat gummislang från motorn.... 3. Att inte ha utjämningsrör mellan tankarna. Om du tar diesel från en tank och skickar returbränslet till den andra så sprutar det diesel ur urluftningen efter en stund. Lösning: 1. Ta bort kranen. Vilken nytta ska du ha av den? 2. Använd en trevägskran så att returen alltid är öppen mot någon av tankarna. 3. Sätt in ett rör som går direkt mellan tankarna. Då kommer eventuellt dieselöverskott att rinna över till den andra tanken istället för ut i havet. Har du aldrig träffat Murphy? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sammybarsom 1 Postad 5 Maj , 2015 Hej, Lintott, Har bara tänkt att jag skulle använda typ kulventiler som skulle vara öppna hela tiden. Orsaken till att jag ritade så är för att det ska vara lätt att göra service/rep. i stället för att sätta dit ett nytt rör skulle man inte kunna använda returledningen för dieselöverskott? Enligt Azguz så är mitt förslag ganska likt hans och hans system har han haft länge? Murphy har jag inte träffat tyvärr men han verkar vara omskriven Det är väldigt svårt för en amatör att veta vad som rätt eller fel så tänk på att jag kan ställa tokiga frågor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sammybarsom 1 Postad 5 Maj , 2015 (redigerade) ritningen är som du ser den från fören på båten mot aktern ska sägas!!! men tänkte på behövs det inte någon matarledning typ där den ska ta bränsle eller??? Redigerad 5 Maj , 2015 av sammybarsom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2015 Så här kan det göras Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sammybarsom 1 Postad 5 Maj , 2015 hej bhemac, var på båtvarvet idag och dom sa att bränslematningen ska ske uppe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 5 Maj , 2015 (redigerade) Du menar så här? Ja det är riktigt, man vill undvika direkta utlopp i botten av tankarna. Det är dock tillåtet men då ska det sitta en ventil direkt på tanken också. Redigerad 5 Maj , 2015 av bhemac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sammybarsom 1 Postad 6 Maj , 2015 (redigerade) så blir den nya ritningen på dieseltankar i båten , om det är rätt eller fel, ja döm själva och ge feedback SCHEMA DIESELTANKAR.pdf Redigerad 6 Maj , 2015 av sammybarsom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 6 Maj , 2015 så blir den nya ritningen på dieseltankar i båten , om det är rätt eller fel, ja döm själva och ge feedback Du bör ha en avluftning även till den vänstra tanken. Även returen bör vara toppansluten på samma sätt som matningen. Med "kopparna" i botten så har du ju möjlighet att ordna dränering av bottensats och vatten ur tankarna. Kan vara fiffigt men det gäller att få det tätt i alla skarvar. Och så gäller det att ha koll på i vilket läge alla kranar står...... Det enklaste är ju öppet läge på samtliga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 6 Maj , 2015 Jag tycker inte crossover förbindelsen ska sitta så långt ned, lutar båtens vill man inte att allt bränsle ska rinna över till lä-tanken. Om det av praktiska skäl inte går att sätta crossovern högt upp, dra den i en båge med högsta punkt strax under tankens överdel. -- En avluftning på varje tank ska det vara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sammybarsom 1 Postad 7 Maj , 2015 (redigerade) Ok, Uttag för luftning på vänster tank monterad nu till en fråga. om returen är konstant öppen vilket den ska vara, är det möjligt att använda returröret som "crossover rör" också? eller måste jag montera dit ett nytt rör? tänkte att om det finns någon sorts typ trevägsventil där T-kopplingen sitter som splittar returmatningen till tankarna......... eller tänker jag helt fel? SCHEMA DIESELTANKAR.pdf Redigerad 7 Maj , 2015 av sammybarsom Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 7 Maj , 2015 Finessen med crossover är att bränsle ska kunna rinna över om de andra ventilerna hamnar i fel läge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser