tjabo2 1 Postad 17 Mars , 2015 Skall köpa ny navigator o funderar på Garmin echo Map 91SV. Den har en 5 HZ GPS medan andra t.ex 721:an har en 10 HZ. Är det stor skillnad i praktiken hur bra gps:en visar båtens position? Vill helst ha 91:an då den har större skärm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Mars , 2015 Den stora skillnaden blir väl vid byte mellan 1 och 5 Hz (faktor 5) och inte mellan 5 och 10 Hz (faktor 2). Hittade en demofilm där 1 och 10 Hz körs parallellt, och femhertzaren borde uppföra sig lite mittemellan. (Eller p.g.a. faktorerna snarare till 71,42 % likt tiohertzaren om jag räknar rätt.)Hur pass värdefull egenskapen snabb uppdatering är i båtpraktiken vete fasen, möjligen spelar processorkraften också in? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo2 1 Postad 18 Mars , 2015 Har en 10 år gammal Navman 6600 idag o tycker den är slö speciellt i låga hastigheter. Enligt demofilmen verkar det ju vara ganska stor skillnad mellan 1 0ch 10 Hz. Får nog bli en 9-tummare med 5Hz, den är säkert bättre än min gamla. Dessutom har ekolodet lagt av på min gamla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 18 Mars , 2015 (redigerade) Detta med ökad uppdate-rate hos gps-satelliter måste kräva ström/energi, kan jag fundera.[satelliterna har som radiosändare bara rejält stora solpaneler som energikälla, visserligen finns väl inga större krav på mekanisk hållfasthet därute i det stora svarta, för någon vindstyrka i vacuum förekommer inte. (Men likväl blir väl nymodiga krav att sända position 5 eller 10 ggr per sekund med bred antennlob-vinkel nånstans alltmer strömslukande, solenergin kanske utgör begränsning?)]Då uppkommer frågan hur ofta de orkar sända, givet sin förmodade solenergi-begränsning. Och i förlängningen och kanske båtpraktisk mer betydelsefullt, hur ofta bör ens egna gps-mottagare "lyssna"? Rimligen idealiskt på varenda utsändning från satelliterna för bästa positionsangivelse, och mottagare drar trots allt betydligt mindre energi än sändare. Kan ana att nånstans blir "hertztalet" en fråga om satelliters prestanda en flaskhals, inte hos markbundna och kanske handhållet batteridrivna mottagare? (Gps-mottagare drar naturligtvis också energi, men i praktiken ofta beroende på displayer o annan kringutrustning. Själva mottagaren är nog hyfsat strömsnål, jämfört med displayer etc?)...Nog med ursäkter angående "onödigt tillkrånglat" eller om attityd á la "professor Balthasar", själv fann jag denna vetenskapliga PDF intressant. Varken mer eller mindre, vill alltså klistra länken bättre än min egna opålitliga dators minne och framför allt gärna lära mig mer. (För den är intressant och klargörande i just mina ögon - och förhoppningsvis åtminstone som funderingsunderlag - för några andra praktiserande båtägare?) ;-) Redigerad 18 Mars , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo2 1 Postad 18 Mars , 2015 Tackar för länken! Intressant läsning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Mars , 2015 Satelliterna sänder kontinuerligt, det är upp till mottagaren att hinna beräkna men det finns mottagare som klarar detta 200ggr/sek. Äldre GPSer brukar uppdatera 1 gång/sek (1Hz). I 10 knop färdas man ca 5 m mellan positionsangivelserna, en 10Hz mottagare ger position var 50:e cm. Färdas man i 50 kn är 10Hz definitivt en stor fördel men i 6-7 kn räcker oftast 1Hz. Ju snabbare uppdatering, desto mer processorkraft krävs i mottagaren och mer ström går åt. Detta är nu bara en del, vad sen navigatorn gör med signalen är nästa. Bilnavigatorer är ganska smarta, även om positionen nu är på sidan av vägen så tror inte navigatorn på detta utan visar fortfarande att man är på vägen. Likaså extrapolerar positionen, navigatorn vet hastigheten och kan gissa nästa position. Prova detta genom att köra snabbt på en väg, tvärbromsa och sväng in på en parkering. Navigatorn brukar fortsätta lite innan den upptäcker att man svängt av. Det här år ju inte att göra på sjön men de flesta navigatorer förstår att om de får en position som skulle innebära att jag färdats med 600kn 40m åt sidan så är det fel på postionen och man struntar helt enkelt i den felaktiga positionen. Garmin, åtminstone de som har några år på nacken, gjorde inte detta. Gick man in med tex ett berg på sidan så blev positionen dålig och man kunde få enorma “kutt”. Detta brukar kallas “Crazy Ivan”. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 19 Mars , 2015 (redigerade) Finns en bra "owners manual" för 91:an HÄR.Alltid bra kolla i olika sådana manualer inför köpval, inte bara i glättiga säljbroschyrer. (Ibland hittar man t.ex. smått konstiga friskrivnings-klausuler från garantier etc som kan berätta om svaga punkter.)Själv har jag långsam segelbåt och hankar mig fram med en urmodig handhållen Garmin utan karta/sjökort. Borde nog därför inte ge köpråd, men ändå...Har du behov av stor display (kanske rent av har synnedsättning) och bra batterikapacitet så förefaller 5 eller 10 Hz mindre viktigt.En annan sak att kolla är kanske om det är några större teknikskiften i faggorna, typ lite onödigt att byta sin gamla gps ifall nya bättre system s.a.s. ligger i tuben om ett eller två år.[Finns många nav-satelliter, tänker främst på det europeiska Galileo-systemet, hur är statusen i det ständigt försenade projektet egentligen? För om en plotter kan utnyttja bägge systemens satelliter blir väl mängden tillgänglig rådata fördubblad, man får nog alltid minst fyra satelliter i lämplig vinkel för en bra positions-fix??] Redigerad 19 Mars , 2015 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Mars , 2015 Flera navigatorer klarar idag GLONASS (även iPhone/iPad). Ger bättre precision ju längre norrut man kommer, skillnaden syns tex i Sthlm's området. Jag skulle inte köpa något som inte klarar GLONASS idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tjabo2 1 Postad 19 Mars , 2015 Då jag är 60+ har synen blivit sämre, men vill ha 9-tummare främst för jag tycker Garmin har "felvända" navigatorer. 700-serien är ca 9 cm på höjden 91:an är 11 cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser