Jole 1 Postad 17 Mars , 2015 Har ett Bravo III drev som behöver en ordentlig renovering vad det gäller färg och ytskickt. Mekaniken är felfri. Tidigare ägare har bara lagt på nya lager av bottenfärg utan att först bättra originallacken. Detta har fått till följd att metallen exponerats för havsvatten och trots anoder har den galvaniskt angripits på en del ställen. Jag behöver därför råd om hur jag bäst slipar ner kvarvarande originalfärg, spacklar upp / bygger upp/ den vittrade metallen, primar, grundmålar, lackerar……..etc. Jag har sökt runt en del men hittar inga entydiga metoder. Eftersom det blir en hel del arbete vill jag inte riskera att jag står och behöver gör om arbetet om ett år igen p.g.a. att jag t.ex spacklade med fel material dröjde för lång tid mellan slipning och primning………. osv. Tacksam för alla tips, instruktioner, erfarenheter eller källor på nätet .m.m. Mvh Jole Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mrlavin 45 Postad 18 Mars , 2015 Har en granne i båtklubben med samma problem och lika drev. Han lämnade det till en snubbe som blästrade och målade om, för blott 3000 spänn. Blev som nytt. Har sett det med egna ögon. Enligt mig är 3000 så pass billigt att jag aldrig ens skulle fundera på att göra det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jole 1 Postad 20 Mars , 2015 Hej och tack för synpunkten. Ja, till det priset är det en no-brainer att lämna bort det och få det fixat. Problemet är att det inte bara skall se som nytt ut under första året utan hålla sig i bra skick undre ett antal år. Det vill därför till att den som utför jobbet verkligen vet vilken typ av blästring som är lämplig,(vissa typer av blästring är direkt olämpliga) rätt typ av spackel, vilken typ av kemikalie som skall användas för etsningen, rätt typ av primer samt lämplig typ av färg (2-komponents,,,, polyuretan...annant??) som sedan läggs på i lämpligt antal lagare. Och detta för att ge ett varaktigt resultat. Så det är därför jag söker info om rätt metod och system så att jag sedan kan avgöra vem som är lämplig att göra jobbet eller så får jag fixa det själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser