MSstormvind 0 Postad 17 Mars , 2015 Jag har en Bavaria (ja, jag vet att många har synpunkter på det märket men som förstabåt i relation till priset känns det helt ok ! ) som har fått en del rostfläckar på kölen. Fick tipset att jag skulle stryka över kölen med något medel som innehåller tjära. Någon som vet vad medlet heter eller om det finns något annat? I biltillbehörsfirmorna finns ett medel som heter "rost stopp" för att enkelt stoppa rost på bilar. Skulle man kunna måla detta på båtkölen också innan man drar på bottenfärgen? Tacksam för hjälp och synpunkter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 109 Postad 17 Mars , 2015 Troligen menas tjärepoxy, vilket jag aldrig har fatat vad det har med tjära att göra? (någon kanske vet?) Jag tycker du ska använda vanlig epoxyprimer, men det är nästan hopplöst att få bort det. Det brukar återkomma... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 17 Mars , 2015 Har använt roststopp på kölen på min båt. Kan konstatera att de fläckar som målats med roststopp ser bättre ut året efter, inte lika mycket rost. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Du har järnköl, som jag då m.a.o. Det finns lite olika typer av sk. rostomvandlare, både emulsioner, vitmjölkiga, vattenbaserade och andra typer. Jag har inte själv använt någon typ till båten men har erfarenhet av en typ som används flitigt både över och under vatten, vid renovering av bilar mm. Har hört från en del stålbåtsentusiaster att produkten fungerar bra. Ett företag med stor flotta av oljetankers, använder den produkten istället för blästring och blymönja på alla kilometervisa rörkonstruktioner ovan däck, som blir angripna som tusan. Produkten är en "enkomponent" Epoxi (den andra komponenten är rostjonerna, som startar själva härdningen). Det finns lite myrsyra och annat i den som gör att rosten omvandlas till ett svart rostskyddande ämne, epoxin i sig gör att det blir tätt. Produkten är övermålningsbar med alla typer av färg. Kan späs med aceton så den blir sprutbar, kan med fördel inom med 6-24h mellanrum beläggas fler gånger. Dom vattenbaserade, mjölkiga, ska fungera på liknande sätt men jag har inte någon referens till hur bra dom fungerar i båtmiljö. Epoxivarianten är lönnsirapfärgad, transparent, och har ungefär samma konsistens som "vanlig" målarfärg, luktar acetonliknande. Kommer att testa på min köl om jag hittar rost på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Mars , 2015 Slipa bort rosten så ytan blir slät och måla sedan över. Din köl kommer inte att rosta bort på många generationer. En båtgranne sade att enda anledningen till att göra kölen snygg är för att det skall se bra ut vid upptagning och sjösättning, jag håller med honom, är det bara slätt så seglar båten bra. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Håller med... fast många mår bra av saker för syns skull... att en köl ska rosta bort e väl inte sannolikt. Vetefan hur det funkar om rost på ytan kan påverka rostbildning i kölförskruvning mm? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 17 Mars , 2015 Jag köpte i höstas ett par burkar POR 15, en rostskyddsfärg som ska vara nåt av det bästa som går att köpa som vanlig privatperson. Ska precis till att börja med jobbet att slipa ner kölen på min Albin 57, först ska den dock demonteras från skrovet med hjälp av en gaffeltruck. Sedan blästras och därefter rostskyddsmålas, sedan på med en epoxigrund med inblandning av kopparpulver. Om man läser innehållsförteckningen på POR 15 och varningstexterna måste den vara bra.;-) http://malmmotors.se/rostskydd/por15-rust-preventative-paint-473-ml/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Mars , 2015 (redigerade) Jag seglade med köl i bly under många år… ( Comfort-båtar är kvalitet tyckte jag då… ) När jag bytte till järnköl - vilket var billigare självklart - måste jag fixa lite rost varje år. Men det var väldigt små rostblemmor så jag gjorde det enkelt för mig ( man kan blästra och måla med epoxi men men… ) Grovt slipar jag med vinkelsåg Finslipning med våtslippapper Torka rent med någon sorts spritbaserad lösning Omedelbart måla en grundfärg samt ovanpå det antifouling enligt tillv anvisningar. Och eftersom jag inte blästrar så tar hela detta moment, exklusive antifouling, ca en timme. ( mer jobb = Onödigt? ) Jag har testat ett antal grundfärger, inklusive hammarlack och anser att även om det var skillnader så tyckte jag inte det var så avgörande stora skillnader. Möjligen att blanda egen järnmönja var lite bättre dock… Internationals Primacon duger absolut för mig. Redigerad 17 Mars , 2015 av Funkis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 208 Postad 17 Mars , 2015 Om man tror att kölen rostar bort har man nog problem. Om man tror att de som fixar med kölen gör det av rädsla för att kölen skall rosta bort har man ett annat problem - man har inte förstått det viktiga med en slät köl för att maximera seglingsegenskaperna i båten (eller så bryr man sig inte alls, vilket är helt OK iofs...) För några år sedan slipade jag ner och epoxybehandlade hela botten. Bort med färg och rost från kölen mha slipning, sedan på med rostätare och tolv lager epoxyprimer och spackling med slipning. Varje upptagning finns några små fläckar rost på nya ställen varje gång, där skrapar jag upp och bättrar och kölen håller sig slät. Men, som sagt - bryr man sig inte så mycket i hur båten seglar utan bara tycker det är fult - ja, då gör man enklast i att skrapa bort det värsta av rosten och dölja skiten med bottenfärg och se glad ut när kranbilen kommer och sedan tänka att det som är under vattnet syns inte, och inget kommer gå sönder. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Ja det kan ju alltid finnas någon som inte tycker att utseendet, formen och annat som även påverkar motståndet i vattnet inte spelar någon roll... Att det finns sådana som inte skulle förstå att form, mängd alger, snäckor och annat inte kan ge olika motstånd är väl ändå att underskatta. Eller? Sen om en "liten" rostfläck i sig ger någon mätbar skillnad, är en annan fråga. "Mästare på detaljer" brukar man ju säga, ger en hyfsat bra helhet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 17 Mars , 2015 Min förra båt hade järnköl. I samband med epoxybehandling av botten slipade jag även ner hela kölen, spacklade med epoxyspackel på utvalda ställen och epoxybehandlade sedan även kölen på samma sätt som botten och slutligen på med två lager av bottenfärg. Det hela gjordes i mina ögon extremt noggrant och tog oändligt lång tid. Sjösatte och sålde båten.. Likt förbannat hör köparen av sig någon vecka efter köpet och undrar varför båten rostar?? Försökte förklara för honom korrelationen mellan järn och saltvatten utan resultat sedan hördes vi inte något mer.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rafu 2 Postad 18 Mars , 2015 Har blästrat och satt på epoxy, därefter bottenfärg. Dessutom har jag satt två zinkanoder, en på vardera sida fästa med en bult som gängas in i kölen. Mycket mindre rost efter detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 18 Mars , 2015 Hösten: borrmaskin med stålborste på rostfläckar, biltemas zinkspray. Våren: likadant om det blivit nya fläckar. Epoxispackel i ev. gropar. Kvickt och lätt. Nu tänkte jag sluta bottenmåla så jag får väl skämmas över den spräckliga kölen vid sjösättningen. Men det kan jag tåla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 19 Mars , 2015 Jag några handstora röstfläckar och körde med en dubbel Perago bläster, tvättade med aceton och la på West System epoxi i omgångar över de skadade partierna. Har nu hållit i 6 århttp://www.perago.nu/index1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zurdu 36 Postad 26 Mars , 2019 Slipa bort rost och köp billig underredsmassa på Biltema. Sen slipper du rost. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 26 Mars , 2019 Bara amatörer slipar rost. Troligen har TS löst problemet på de tre år som gott sen han startade tråden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser