Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
fatuus

Roterbart skotlås (råtta)

Rekommendera Poster

Hejsan

Är det någon som vet om det finns någon skotråtta som har roterbart fäste eller platta?

Tänkte använda samma råtta till gennaker skotet som kommer akterifrån och till fockskotet som kommer från fören.

/Erik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis, en vanlig råtta borde ju funka om skoten tar vägen via winchen. Vad är det för båt? Hur ser resten av sittbrunns och däckslayoten ut?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är en Skippi 650. winch behövs inte, tillräckligt små segel.

Har två block i aktern för gennakern och två råttor på rufftaket. Men tänkte sätta något fäste för flocken närmare rorkulten för ensamsegling. Och då kombinera det fästet för gennakern också.

Redigerad av fatuus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kollade lite på de roterbara fästena, och de kostar så mycket att det sannolikt blir billigare med två råttor. Men. Jag hade nog ändå kört med en råtta och ersatt brytningen över winch med ett däcksblock som styr linan rätt in i råttan oavsett varifrån den kommer. Borde funka..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har på en av mina båtar Spinlock PX power cleat till gennakern. En svirvlande avlastare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog en bild när jag ändå har tagit bort dom tillfälligt för arbete runt om.post-95643-0-60341100-1427045489_thumb.jpgpost-95643-0-20320600-1427045574_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...