Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Kirre01

För tung last

Rekommendera Poster

Hej

Undrar om någon klok kan svara vad som händer om man drar en sea ray 270 med obromsad boggietrailer som är oreggad i typ 30km/t?

Använder en audi a6 quattro till ändamålet och har inte e-kort

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej

Undrar om någon klok kan svara vad som händer om man drar en sea ray 270 med obromsad boggietrailer som är oreggad i typ 30km/t?

Vill kanske inte påstå att jag är särskilt klok men det som händer är att det kan gå åt helv vid inbromsning då båt och trailer putter bilen framför sig alt att ekipaget viker sig

Din bil är alldeles för lätt för att få stopp på den båt och trailer

Är det platt mark så kan du ju alltid köra försiktigt en kortare sträcka. Möter du polisen så lär han garanterat stoppa dig.

Är nog risk för att åka dit för vårdslöshet i trafik på ett sådant ekipage

Redigerad av Capitan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Vill kanske inte påstå att jag är särskilt klok men det som händer är att det kan gå åt helv vid inbromsning då båt och trailer putter bilen framför sig alt att ekipaget viker sig

Din bil är alldeles för lätt för att få stopp på den båt och trailer

Är det platt mark så kan du ju alltid köra försiktigt en kortare sträcka. Möter du polisen så lär han garanterat stoppa dig.

Är nog risk för att åka dit för vårdslöshet i trafik på ett sådant ekipage

Det är ganska platt och inte många kilometrar men jag måste igenom innerstaden för att komma till hamnen.

Vårdslöshet i trafik,vad kan straffet vara för det tro?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej!

Jag håller med Capitan.

Läs avsnittet om viktbegränsningar.

Max bruttovikt på efterfordon + last = dragfordonets vikt

Sea Ray 270 nästan 4 ton (plus efterfordonet), Audi A6 Quattro knappt 2 ton. Dessutom är Audin typad för släpvikt 2100 kg.

Du kommer att köra med dubbel överlast. Det är risk att du knäcker infästningen till draget.

Om du åker på en vägning så kommer du att få eskort för att parkera efterfordonet på närmsta "riskfria" ställe. Den eskorten kommer nog inte att vara gratis.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej!

Jag håller med Capitan.

Läs avsnittet om viktbegränsningar.

Max bruttovikt på efterfordon + last = dragfordonets vikt

Sea Ray 270 nästan 4 ton (plus efterfordonet), Audi A6 Quattro knappt 2 ton. Dessutom är Audin typad för släpvikt 2100 kg.

Du kommer att köra med dubbel överlast. Det är risk att du knäcker infästningen till draget.

Om du åker på en vägning så kommer du att få eskort för att parkera efterfordonet på närmsta "riskfria" ställe. Den eskorten kommer nog inte att vara gratis......,

Det låter inte kul isf,har en kamrat som har en militärbil tror den kallas 11-bil,den kanske vore bättre å dra med och lite lagligare?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har dragit min Searay 260 med en c30 flera ggr :) iofs bara 500 meter. det har gått fint, men som Capitan säger, man får bromsa väldigt mjukt och vara beredd på att båt och kärra knuffar på och inte streta emot för mkt utan bromsa in den mjukt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltid lika roligt med efterfordon, 

Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...