Kirre01 2 Postad 16 Mars , 2015 Hej Undrar om någon klok kan svara vad som händer om man drar en sea ray 270 med obromsad boggietrailer som är oreggad i typ 30km/t? Använder en audi a6 quattro till ändamålet och har inte e-kort Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 288 Postad 16 Mars , 2015 (redigerade) Hej Undrar om någon klok kan svara vad som händer om man drar en sea ray 270 med obromsad boggietrailer som är oreggad i typ 30km/t? Använder en audi a6 quattro till ändamålet och har inte e-kort Vill kanske inte påstå att jag är särskilt klok men det som händer är att det kan gå åt helv vid inbromsning då båt och trailer putter bilen framför sig alt att ekipaget viker sig Din bil är alldeles för lätt för att få stopp på den båt och trailer Är det platt mark så kan du ju alltid köra försiktigt en kortare sträcka. Möter du polisen så lär han garanterat stoppa dig. Är nog risk för att åka dit för vårdslöshet i trafik på ett sådant ekipage Redigerad 16 Mars , 2015 av Capitan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 16 Mars , 2015 Hej Undrar om någon klok kan svara vad som händer om man drar en sea ray 270 med obromsad boggietrailer som är oreggad i typ 30km/t? Använder en audi a6 quattro till ändamålet och har inte e-kort Vill kanske inte påstå att jag är särskilt klok men det som händer är att det kan gå åt helv vid inbromsning då båt och trailer putter bilen framför sig alt att ekipaget viker sig Din bil är alldeles för lätt för att få stopp på den båt och trailer Är det platt mark så kan du ju alltid köra försiktigt en kortare sträcka. Möter du polisen så lär han garanterat stoppa dig. Är nog risk för att åka dit för vårdslöshet i trafik på ett sådant ekipage Det är ganska platt och inte många kilometrar men jag måste igenom innerstaden för att komma till hamnen. Vårdslöshet i trafik,vad kan straffet vara för det tro? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 16 Mars , 2015 http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 16 Mars , 2015 http://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsregler/Slap/Efterfordon/ Tack! Då ser det ut som jag får dra utan problem från ordningsmakten då! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 16 Mars , 2015 Nej! Jag håller med Capitan. Läs avsnittet om viktbegränsningar. Max bruttovikt på efterfordon + last = dragfordonets vikt Sea Ray 270 nästan 4 ton (plus efterfordonet), Audi A6 Quattro knappt 2 ton. Dessutom är Audin typad för släpvikt 2100 kg. Du kommer att köra med dubbel överlast. Det är risk att du knäcker infästningen till draget. Om du åker på en vägning så kommer du att få eskort för att parkera efterfordonet på närmsta "riskfria" ställe. Den eskorten kommer nog inte att vara gratis..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kirre01 2 Postad 17 Mars , 2015 Nej! Jag håller med Capitan. Läs avsnittet om viktbegränsningar. Max bruttovikt på efterfordon + last = dragfordonets vikt Sea Ray 270 nästan 4 ton (plus efterfordonet), Audi A6 Quattro knappt 2 ton. Dessutom är Audin typad för släpvikt 2100 kg. Du kommer att köra med dubbel överlast. Det är risk att du knäcker infästningen till draget. Om du åker på en vägning så kommer du att få eskort för att parkera efterfordonet på närmsta "riskfria" ställe. Den eskorten kommer nog inte att vara gratis......, Det låter inte kul isf,har en kamrat som har en militärbil tror den kallas 11-bil,den kanske vore bättre å dra med och lite lagligare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 17 Mars , 2015 Jag har dragit min Searay 260 med en c30 flera ggr iofs bara 500 meter. det har gått fint, men som Capitan säger, man får bromsa väldigt mjukt och vara beredd på att båt och kärra knuffar på och inte streta emot för mkt utan bromsa in den mjukt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 17 Mars , 2015 Alltid lika roligt med efterfordon, Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser