Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
LonelyBird

Biltemas AGM-batter

Rekommendera Poster

Du kanske skulle kolla din laddare?. Att ladda 114Ah med en 5A laddare på ett dygn går inte. 

I synnerhet inte om man dessutom ska låta batterierna vila 12 tim innan man mäter.

När jag köpte mina batterier laddade jag de ett och ett, ca två dygn vardera för att korrekt kunna avgöra att de var ok. Inte för att jag är misstänksam men innan jag släpar 3 x 26 kg uppför en stege så kan det vara värt att kolla ordentligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kanske skulle kolla din laddare?. Att ladda 114Ah med en 5A laddare på ett dygn går inte. 

I synnerhet inte om man dessutom ska låta batterierna vila 12 tim innan man mäter.

När jag köpte mina batterier laddade jag de ett och ett, ca två dygn vardera för att korrekt kunna avgöra att de var ok. Inte för att jag är misstänksam men innan jag släpar 3 x 26 kg uppför en stege så kan det vara värt att kolla ordentligt.

 

 

Det ær inget fel på laddaren.

Før det førsta ær den i stort sett helt ny, fungerat utmærkt på mitt 95Ah AGM jag hade i bilen och andra batterier, t.ex mitt gamla Banner på 85 Ah om jag minns rætt. Batterierna laddades ett och ett.

Dessutom var dom på 75% vid leverans enl. databladet och då ær det 0,25*95=24A..

 

Før det andra så ær den før batterier på upp till 110Ah och mina AGM ær 95Ah, før det tredje mætte jag under laddning och laddspænningen var korrekt.

 

Ampere mætte jag inte, men då den laddade och gick igenom programmet till fullt redan efter två-tre timmar och sedan låg på underhållsladdning var dom klara.. Att ladda batterier ær ingen vetenskap, speciellt inte nær du har en helautomatisk laddare av toppmodell som gør jobbet åt dig. Enligt databladet skall dom inte laddas med mer æn 4,5A om jag minns rætt och det klarar Ctek 5,0 utmærkt.

Hade jag kørt med min Ctek M300 jag har i båten hade det inte blivit någon skillnad...

 

Nær batterierna var klara låg dom på runt 13.4 V och dalade sedan ner till vilospænning på 12.7-12.8V.

Dom fick vila ca 12 timmar, men hade dom fått vila kortare hade dom ju snarare visat en høgre spæning, inte lægre. Redan någon timme efter avslutad laddning var dom nere nærmare 12.8V.

Ett av batterierna hann æven få en andra laddning med exakt samma resultat...

 

Oavsett så ær kapitlet avslutat før min del. Batterierna ær tillbakalæmnade och det blir Varta Professional Dual Pourpose AGM 95Ah istællet som planerat då dom æntligen børjat nærma sig leverans.

 

Som sagt, det kanske inte ær fel på batterierna, men dom uppfyllde helt enkelt inte specen. Skall dom ligga mellan 12.7-12.8 som man faktiskt kan læsa om AGM på vissa platser så ær det ju inget att snacka om. Problemet ær att det enligt specen skall vara 12.92V på dessa och det gjorde dom inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina,  "vanliga", inte gel-batterier från biltema (tack vare denna tråden) höll laddning enl spec ett dygn eftet laddning. Hoppas dom funkar bra i båten. Tot kostnad ca 2500sek.

Kollade idag dom tre jag kastade ur båten (batteriexperten) gel-marin-special köptes in 2010!!! För drygt 2000sek/st och i år har jag blivit tvingad att köra motor en timme på morgnarna när det varit mulet trots att jag varit ute som mest två nätter.

Så fyra somrar. Innebär att om biltema håller 1,7 somrar så har dom betalat sig...

Ps. Håller med om att tråden spårat ur till onödighet. Fast fantastiskt fanatiskt.... ;) DS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det ær inget fel på laddaren.

Før det førsta ær den i stort sett helt ny, fungerat utmærkt på mitt 95Ah AGM jag hade i bilen och andra batterier, t.ex mitt gamla Banner på 85 Ah om jag minns rætt. Batterierna laddades ett och ett.

Dessutom var dom på 75% vid leverans enl. databladet och då ær det 0,25*95=24A..

 

Før det andra så ær den før batterier på upp till 110Ah och mina AGM ær 95Ah, før det tredje mætte jag under laddning och laddspænningen var korrekt.

 

Ampere mætte jag inte, men då den laddade och gick igenom programmet till fullt redan efter två-tre timmar och sedan låg på underhållsladdning var dom klara.. Att ladda batterier ær ingen vetenskap, speciellt inte nær du har en helautomatisk laddare av toppmodell som gør jobbet åt dig. Enligt databladet skall dom inte laddas med mer æn 4,5A om jag minns rætt och det klarar Ctek 5,0 utmærkt.

Hade jag kørt med min Ctek M300 jag har i båten hade det inte blivit någon skillnad...

 

Nær batterierna var klara låg dom på runt 13.4 V och dalade sedan ner till vilospænning på 12.7-12.8V.

Dom fick vila ca 12 timmar, men hade dom fått vila kortare hade dom ju snarare visat en høgre spæning, inte lægre. Redan någon timme efter avslutad laddning var dom nere nærmare 12.8V.

Ett av batterierna hann æven få en andra laddning med exakt samma resultat...

 

Oavsett så ær kapitlet avslutat før min del. Batterierna ær tillbakalæmnade och det blir Varta Professional Dual Pourpose AGM 95Ah istællet som planerat då dom æntligen børjat nærma sig leverans.

 

Som sagt, det kanske inte ær fel på batterierna, men dom uppfyllde helt enkelt inte specen. Skall dom ligga mellan 12.7-12.8 som man faktiskt kan læsa om AGM på vissa platser så ær det ju inget att snacka om. Problemet ær att det enligt specen skall vara 12.92V på dessa och det gjorde dom inte.

 

 

Jag tror de flesta inser att du bara svamlar.

I förrgår höll batterierna 70% laddning när de köptes. Idag är det 75%. Men anta att det är 25% som saknades. Då ska ska drygt 27 Ah tillföras (det krävs ca 15% överladdning) med en laddare som ger 5A. I teorin skulle det ta drygt 5 timmar, men i verkligheten tar det betydligt mer tid för den sista  toppladdningen. Troligen behövs minst den dubbla tiden.

Du säger att batterierna höll 13,4V vid avslutad laddning men då är de inte fulla efter floatspänningen är ca 13,7V. Batterierna var helt enkelt inte fulladdade.

Sen kan vi ta det här med temperaturen. Ett fulladdat batteri ska hålla cirka 12,92V. Vid 25°C. Få batterier laddas vid den temperaturen.

 

Men det mest förvånande är nog att man hinner ladda 4 batterier, utvärdera och återlämna inom ett dygn. 

 

Jag kan tänka mig att flera här inte riktigt tror på att du verkligen provat batterierna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Det ær inget fel på laddaren.

Før det førsta ær den i stort sett helt ny, fungerat utmærkt på mitt 95Ah AGM jag hade i bilen och andra batterier, t.ex mitt gamla Banner på 85 Ah om jag minns rætt. Batterierna laddades ett och ett.

Dessutom var dom på 75% vid leverans enl. databladet och då ær det 0,25*95=24A..

 

Før det andra så ær den før batterier på upp till 110Ah och mina AGM ær 95Ah, før det tredje mætte jag under laddning och laddspænningen var korrekt.

 

Ampere mætte jag inte, men då den laddade och gick igenom programmet till fullt redan efter två-tre timmar och sedan låg på underhållsladdning var dom klara.. Att ladda batterier ær ingen vetenskap, speciellt inte nær du har en helautomatisk laddare av toppmodell som gør jobbet åt dig. Enligt databladet skall dom inte laddas med mer æn 4,5A om jag minns rætt och det klarar Ctek 5,0 utmærkt.

Hade jag kørt med min Ctek M300 jag har i båten hade det inte blivit någon skillnad...

 

Nær batterierna var klara låg dom på runt 13.4 V och dalade sedan ner till vilospænning på 12.7-12.8V.

Dom fick vila ca 12 timmar, men hade dom fått vila kortare hade dom ju snarare visat en høgre spæning, inte lægre. Redan någon timme efter avslutad laddning var dom nere nærmare 12.8V.

Ett av batterierna hann æven få en andra laddning med exakt samma resultat...

 

Oavsett så ær kapitlet avslutat før min del. Batterierna ær tillbakalæmnade och det blir Varta Professional Dual Pourpose AGM 95Ah istællet som planerat då dom æntligen børjat nærma sig leverans.

 

Som sagt, det kanske inte ær fel på batterierna, men dom uppfyllde helt enkelt inte specen. Skall dom ligga mellan 12.7-12.8 som man faktiskt kan læsa om AGM på vissa platser så ær det ju inget att snacka om. Problemet ær att det enligt specen skall vara 12.92V på dessa och det gjorde dom inte.

 

 

Jag tror de flesta inser att du bara svamlar.

I förrgår höll batterierna 70% laddning när de köptes. Idag är det 75%. Men anta att det är 25% som saknades. Då ska ska drygt 27 Ah tillföras (det krävs ca 15% överladdning) med en laddare som ger 5A. I teorin skulle det ta drygt 5 timmar, men i verkligheten tar det betydligt mer tid för den sista  toppladdningen. Troligen behövs minst den dubbla tiden.

Du säger att batterierna höll 13,4V vid avslutad laddning men då är de inte fulla efter floatspänningen är ca 13,7V. Batterierna var helt enkelt inte fulladdade.

Sen kan vi ta det här med temperaturen. Ett fulladdat batteri ska hålla cirka 12,92V. Vid 25°C. Få batterier laddas vid den temperaturen.

 

Men det mest förvånande är nog att man hinner ladda 4 batterier, utvärdera och återlämna inom ett dygn. 

 

Jag kan tänka mig att flera här inte riktigt tror på att du verkligen provat batterierna!

 

 

Bäste lille bhemac

Nu är jag varken paragrafryttare eller tidskontrollman, men som vän av ordning så vill jag fråga var du får ett dygn från inköp till återlämnande ifrån? Förföljer du mig? I så fall hade du vetat att du har fel.

 

Bara mellan mina två inlägg så gick det två dygn, och i min ägo var batterierna knappt 4 dygn. På ett dygn går det 24 timmar och med fyra batterier hade jag kunnat ladda samtliga 2 ggr under 12 timmar om jag velat. För det jag rapporterat om så behövde jag med andra ord bara 2 dygn. Lär dig klockan. 

 

Spänningen vid inköp höftar jag då jag inte minns exakta hundradelen, men dom var på mellan 70-75% laddning. Ber så hemskt mycket om ursäkt att jag inte har fotobevis. Utöver det är den skalan heller inte exakt.

Dom laddades med en 5A laddare i 12 timmar = 60Ah om man förenklar något enormt (tror min universitetsmatte och räcker så långt)

 

Efter 2-3 timmar indikerade laddaren fullt och övergick till underhållsladdning i resterande tid. (jag kan läsa av en styck lysdiod på samma gång)

 

När laddaren kopplades bort låg spänningen på 13.7V, jajamen, sen gick den direkt ner till 13.4 när laddaren stängdes av. Sen föll den under ett par timmar ner till närmare 12.7 V. Laddningen skedde i ett utrymme på 21 grader celsius. Ser inte hur 4 grader kan ta upp mot 30% av ett batteri. I så fall är kvaliteten på Biltemas värre än vad jag trodde..

Utöver det har Ctek temperaturavkänning för att kompensera för sådant - men det visste du väl du som är expert på allt?

 

Vad av det som jag berättar förstår du inte? Jag anser inte att jag skall behöva redovisa detaljer för att budskapet skall godkännas. Jag laddade batterierna - dom tog inte full laddning - slut - frågor?

 

Varför skulle jag sitta på ett internetforum och hitta på massa siffror på ett batteri till ett gäng främlingar? Jag berättar bara om mina erfarenheter och blir anklagad för att ljuga.. Intressant.

Jag är varken sponsrad av Varta eller Biltema som vissa andra verkar vara.

 

Däremot så är jag en glad båtmänniska som gärna vill ha det bästa och valuta för pengarna, med övervikt på det bästa. Pengar är inte en fråga för mig så länge det är inom rimliga gränser för vad man får.

 

Jag anser att man skall vara generös och dela med sig av sina erfarenheter - bra och dåliga, utan att behöva bli anklagad för att ljuga. Jag har inte ifrågasatt någon annans erfarenheter, jag gratulerar er till att ni har fått tag i bra batterier. 

Jag gav till och med Biltema en chans pga era bra erfarenheter.

 

Jag har dessutom sagt att det kanske inte alls är fel på batterierna, men att det i databladet står fel. Vem vet? Vad jag vet är att den enda som kommit med några siffror och fakta alls är jag.

 

Var lycklig över dina batterier istället som tydligen fungerar och låt mig vara missnöjd med att dom inte höll vad dom lovade i MINA ögon.

 

 

Slut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hahahahahahaha ha haaaaaaaa.

Heeelt otroligt kul.

Svårt hitta en komedi som är bättre.

 

Ingenjören!!! Säg aldrig "slut"

Det här är ju fantastiskt. Fortsätt som "sista roliga helgen 0,2"

Låt detta bli en kultur-följetong av rang. Tusetals avsnitt ser jag fram emot.

Kör på föfaaan brittmariii

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjöingenjören, jag börjar bli benägen att hålla med dig. Bor du i Stockholm och handlade på Biltema Värmdö? Isf kanske det är en dålig batch för mina två batterier verkar helt j-vla kassa. Efter bara nån halvtimme efter jag slutat ladda har de rasat ner till 12,4V.

 

Fattar nada men ska göra lite mer kontrollerade tester kommande dagarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du fick ett omotiverat svar från mig så du tröttna? Fortfarande, det är inget fel på batterierna knappast alla i varje fall, o nu säger du även det själv att de kanske inte var fel på dom? Har du bestämt dig hur du ska du ha det? Skulle du köpt ett annat likvärdigt batteri vid samma tillfälle och ladda exakt samma som du gjort med samma laddare hade resultatet sett ungefär samma ut.

 

Har en ctekladdare 3,6 som ballat ur med laddningen alternativt alltid vart så, slår ifrån innan batteriet är fulladdat till underhållsladdning, o en annan ctek 10 som slår ifrån senare...

Redigerad av auxvoice

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

när jag var på biltema sist så var det en gubbe före mig som var och böt sitt batteri för tredje gången för att de blev tomt över natten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte hålla mig borta ;)

 

Auxvoice - du skrev: Det var inget fel på batterierna. 

Varfør inte? Motivera ditt inlægg. Vad vet du om mina batterier?

Dom tog inte laddning. 

 

Jag sæger att det KAN vara så att batterierna ær ok om dom inte skall ligga på mer æn 12.7V (vilket ær vældigt lågt oavsett batterityp) men enligt specen så skall dom ju ligga på 12.92 V och dærfør ær dom inte i mitt tycke ok.

 

Ær det kartan eller verkligheten det ær fel på? Vad kom først? Hønan eller ægget? Førstår du resonemanget?

 

jokkepettersson - æntligen en som har något vettigt att komma med. 

Nej jag køpte dom inte i Stockholm, men Biltemas leveranser kommer væl från ett centrallager så det ær inte omøjligt att det ær samma batch ændå.

 

Nu så.

 

Slut. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite info om laddning på vätske batterier  

Vilospänning  är det som intressant. 

Tror nog det gäller även AGM batterier

Torgny

 post-93120-0-92327400-1432754200_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, AGM har helt andra spänningar (mäts efter 12 tim vila)

 

post-80529-0-28655400-1432760923.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått mina fyra Varta Professional AGM Dual Pourpose 95Ah batterier efter många om och men.

Vid leverans var laddstatusen som följer:

 

12.75V

12.91V

12.89V

12.88V

 

Som ni ser är ett av dom oroväckande lågt om man jämför med de andra som får räknas som fulladdade, men det får utvärderas efter en rejäl laddning.

Det håller åtminstone Biltemastandard för tillfället...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batteriet som levererades med 12.75V fick laddas över natten och låg idag efter 24h vila på 13.08V jämfört med Biltemas som sjönk tillbaks närmare 12.7V efter bara några få timmars vila.

Laddningen utfördes på samma plats, på samma sätt med samma laddare och mätningarna har utförts med samma instrument.

 

Tycker nog jag har tillräckligt på fötterna för att konstatera att Varta slår Biltema utan större svårigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu fått mina fyra Varta Professional AGM Dual Pourpose 95Ah batterier efter många om och men.

Vid leverans var laddstatusen som följer:

 

12.75V

12.91V

12.89V

12.88V

 

Som ni ser är ett av dom oroväckande lågt om man jämför med de andra som får räknas som fulladdade, men det får utvärderas efter en rejäl laddning.

Det håller åtminstone Biltemastandard för tillfället... ;)

"Som vi ser"? Det är dina siffror och vi vet inget om sanningshalten i dina inlägg. Vid ett flertal av inläggen påpekar du själv "om du minns rätt" Jag tvivlar starkt på ditt minne. Och vad gäller Biltema:s AGM så har jag själv ett par 70Ah AGM som har fungerat utan problem och utan att sjunka i kapacitet efter två års användning i en liten segelbåt utan laddning från motor, endast med 45W solpaneler.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har i stort sett aldrig skrivit "om jag minns rätt" om annat än exakta hundradelar på volttal eller andra obetydliga detaljer.

Detta var värdena på Vartabatterierna jag fick, 14.75V är ju i stort sett samma som alla 4 från Biltema hade, och andra i tråden har haft samma erfarenhet, så kom ur bubblan av konspirationsteorier och börja lita på folk. Hur vet jag att du inte snackar skit? Du kanske inte alls har Biltemabatterier? Har du ens en solcell?? Jag tvivlar på att du kopplat in den rätt... Väx upp.

 

Oavsett så är jag nöjd med mina nya batterier då dom uppenbarligen tar laddning vilket mina från Biltema inte gjorde - precis som andra också konstaterat då dom berättar om flertalet byten innan dom fått tag i ett som fungerat.

 

Om du haft batterier som fungerat så gratulerar jag ännu en gång, jag känner också folk med batterier från Biltema som fungerar - mina inlägg handlade min erfarenhet av mina batterier, ingen annans. Jag kanske hade otur och fick tag i en dålig leverans? Vem säger att fler inte klagat på sina batterier från samma batch?

 

Nu har jag i alla fall redogjort för skillnaden på 8 stycken batterier från två tillverkare och resultatet är väldigt, VÄLDIGT, tydligt. 4 batterier från Biltema var dåliga, 4 batterier från Varta är bra. Så är det med det.

 

 

Har nu fått mina fyra Varta Professional AGM Dual Pourpose 95Ah batterier efter många om och men.
Vid leverans var laddstatusen som följer:

12.75V
12.91V
12.89V
12.88V

Som ni ser är ett av dom oroväckande lågt om man jämför med de andra som får räknas som fulladdade, men det får utvärderas efter en rejäl laddning.
Det håller åtminstone Biltemastandard för tillfället... ;)


"Som vi ser"? Det är dina siffror och vi vet inget om sanningshalten i dina inlägg. Vid ett flertal av inläggen påpekar du själv "om du minns rätt" Jag tvivlar starkt på ditt minne. Och vad gäller Biltema:s AGM så har jag själv ett par 70Ah AGM som har fungerat utan problem och utan att sjunka i kapacitet efter två års användning i en liten segelbåt utan laddning från motor, endast med 45W solpaneler.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

;)

Jag tror ingemar stenmark vinner franska öppna i år.

Få se om mina biltema 3x95 för 2500 kr håller två sässonger. Då är dom mer prisvärda än batterispecialistens gel 3x95 på runt 6500 tot. Dom höll 4 hela somrar och en helgsegling.

Biltema e inte gel. Men å andra sidan går min båt bäst med segel och lite lutning.

Kriiiiga på. Trevlig tråd.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror på Schumacher. :huh:

Se till att inte luta för mycket så du torrlägger plattorna bara så går det nog fint.

Att lägga stora pengar på GEL ser jag ingen vits med, ej heller något annat onödigt, men Varta AGM kontra Biltema skiljer ett par hundralappar och för mig ser det helt klart ut att vara värt det i dagsläget.

Å andra sidan håller mina gamla våta Banner full kräm fortfarande så investering i nya batterier i år ser jag som lyxkonsumption då jag ändå är igång och bygger om elsystemet efter boginstallation.

Trevlig sommar!

;)

Jag tror ingemar stenmark vinner franska öppna i år.

Få se om mina biltema 3x95 för 2500 kr håller två sässonger. Då är dom mer prisvärda än batterispecialistens gel 3x95 på runt 6500 tot. Dom höll 4 hela somrar och en helgsegling.

Biltema e inte gel. Men å andra sidan går min båt bäst med segel och lite lutning.

Kriiiiga på. Trevlig tråd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte rimligt att du köpte biltemabatterier med tanke på vad du tidigare skrivit.

Och att du skulle fått 4 defekta av 4 är ännu mer orimligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte rimligt att du köpte biltemabatterier med tanke på vad du tidigare skrivit.

Och att du skulle fått 4 defekta av 4 är ännu mer orimligt.

 

Detta är ju patetiskt. Förstår inte varför jag lägger tid på allt detta svammel men här har du bevis som du kan köra upp nånstans där du finner njutning. 

 

Köp

post-105103-0-44944000-1433110143_thumb.jpg

 

Retur

post-105103-0-05201800-1433110157_thumb.jpg

 

För att hjälpa ditt lilla hjärnkontor på traven så går det 72 timmar på tre dygn.

Om du ber lilla mamma snällt kanske hon kan logga in på internetbanken och visa dig hur det ser ut så du ser att jag inte gjort skiten i paint.

Tack för mig.  B)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast det skulle kunna vara gjort i "quark express"...

......luktar konspiration lång väg... eller kan det vara så att folk har olika men bestämda åsikter i detta livsviktiga ämne...

Fantastisk... kör på!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande. Det är inte rimligt att du köpte biltemabatterier med tanke på vad du tidigare skrivit.

Och att du skulle fått 4 defekta av 4 är ännu mer orimligt.

 

Skulle du verkligen köpt några med tanke på hur smart du säger att du är?

Och sedan att ta till den tonen visar ofta att man ljuger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fortfarande. Det är inte rimligt att du köpte biltemabatterier med tanke på vad du tidigare skrivit.

Och att du skulle fått 4 defekta av 4 är ännu mer orimligt.

 

Skulle du verkligen köpt några med tanke på hur smart du säger att du är?

Och sedan att ta till den tonen visar ofta att man ljuger.

Tonen kallas härskarteknik och går ut på att på ett eller annat sätt få den tilltalade (tillskrivna i detta fall) att känna sig i underläge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mera pinnar i brasan....

 

Jag köpte förra veckan hos SGM i Bromma 2 st 70 Ah AGM-batterier från Banner. De är till mått och data i stort sett identiska med de från bl.a. Varta och Biltema. Likheten är så stor att man inte kan undgå en stark känsla av att allihop dessa AGM-batterier görs av samma kines, och bara görs i lite olika färg och ibland lite olika lyftanordingar på locken.

 

Här är Banners produktblad:

 
De hade reapris: 995:- plus moms..........  Det var nästan halva normalpriset.  
 
Eftersom en vanlig åsikt bland tyckare är att "man får vad man betalar för" så måste alltså dessa batterier (som båda hade 12.65 V vilospänning) på något mysko sätt ha blivit nästan dubbelt så dåliga nu på slutet......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Mera pinnar i brasan....

 

Jag köpte förra veckan hos SGM i Bromma 2 st 70 Ah AGM-batterier från Banner. De är till mått och data i stort sett identiska med de från bl.a. Varta och Biltema. Likheten är så stor att man inte kan undgå en stark känsla av att allihop dessa AGM-batterier görs av samma kines, och bara görs i lite olika färg och ibland lite olika lyftanordingar på locken.

 

 

Det är minst lika troligt att den billigare är en kopia, helt enkelt plankad rakt av, mått och allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Det är minst lika troligt att den billigare är en kopia, helt enkelt plankad rakt av, mått och allt.

 

 

Banner 70Ah, 1244:-, Biltema 1499:-

 

Spännande tanke, Banner har börjat planka Biltema! Tur att man har original!

Konstigt om man nu kopierar att välja ett avvikande utseende på toppen. I de flesta fall där det handlar om kopiering brukar man försöka göra kopian så lika originalet som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mysig stämning här i tråden. 
Har inte riktigt förstått varför, har inte skrivit ett ont ord om något förutom att berätta om min personliga upplevelse av en produkt, men så fungerar ju nätmobbning. 

 

För övrigt är batterier standardiserade. Foten kallas B13, men det visste ni väl redan...

Att Varta bara kostar 250 kr mer än Biltema men närmare tusenlappen mindre än Exide (som vinner alla tester tillsammans med Banner) är kanske inte heller relevant nu när vi är igång och griper efter halmstrån för att försöka håna oss ifrån den tydligen känsliga sakfrågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt 95 Ah Biltema AGM (som jag köpte i mars trots min aversion mot detta motorvärldes Buttericks) har en vilospänning efter snart två månader utan att jag rört det på 12,81 volt.

 

I jämförelse har min nuvarande husbank en parallellkopplad vilospänning på 12,75 volt efter samma vilotid. Den består av två våta Varta samt ett vått Biltema, samtliga på 75 Ah och så kallade fritidsbatterier. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...