finnsport420 0 Postad 16 Mars , 2015 Hejsan, är ute efter kikare till sommaren. Vad ska man ha? Är ute efter en nattkikare också, aldrig haft en därför jag frågar här. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Mars , 2015 En vettig kikare för bruk under dagen kanske kostar 3' ( olsson på söder har bra urval ) Men en riktigt bra kikare för att se på natten kostar mer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Appropå kikare... fan skulle tagit med från båten igår. Minns inte fabrikatet men en funkton som e bra är kompassen som man kan pejla med. Sen finns en liten vit grej som kan vara en ljussensor... så någon typ av mörkerfunktion kan det finnas men vet inte om och hur den funkar. En fråga däremot... det finns en skala horisontellt och en vertikalt. Det verkar vara någon typ av avstånds mätare. DEt vinns en liten vridbar grej med skalor på åxå, som jag förmodar man använder för att räkna om det man ser i objektivet.. Nån som vet vilken typ av skala jag menar och hur det fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Mars , 2015 Jag gissar att mätarna i kikaren mäter grader, det vore i alla fall användbart. Tänk dig att du ser en fyr i fjärran. På sjökortet kan du se höjden och kan på så vis beräkna avståndet till den genom att mäta vinkeln mellan toppen på fyren och horisonten. Det horisontella planet mäter vinkeln mellan två objekt, tänk dig att du ser toppen på två öar och du kan på sjökortet se den exakta positionen på öarnas högsta punkt, Med hjälp av vinkeln kan du beräkna din egen position. Skulle kunna vara trevligt med en liten app för att göra dessa beräkningar. Det finns säkert annat man kan göra med skalorna också. Följer den horisontella skalan med i kompassriktningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Ja men fan, so kan det vara. Man kan nog tom. Komma rätt nära genom grafisk beräkning. hur menar du vinkel mellan toppen och horisonten? ska ta hem kikaren vid tillfälle och försöka illustrera. Skalorna, både horisontell och vertikal, är fasta i syfältet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Mars , 2015 Mellan toppen på fyren och horisonten blir det ju en liten vinkel. Ju närmre fyren man kommer, desto större blir vinkeln. En sextant fungerar på samma sätt. Men hur stor precisionen blir på en 25 meter hög fyr på några sjömils avstånd vågar jag inte svara på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 111 Postad 17 Mars , 2015 Jag har en kikare som liknar den Caribic har (baserat på beskrivningen) tror det är en 7*50. Den fungerar mycket bra, även i skymning. Skarp bild är det oxå! Säkerligen en bit från 3000 kr kikare, men klart prisvärd! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Mellan toppen på fyren och horisonten blir det ju en liten vinkel. Ju närmre fyren man kommer, desto större blir vinkeln. En sextant fungerar på samma sätt. Men hur stor precisionen blir på en 25 meter hög fyr på några sjömils avstånd vågar jag inte svara på. Jag kom på det.. vinkeln "i färd, tittar, riktning" menar du såklart. Jag tänkte tvådimensionellt i sidledd... =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2015 Avståndsskala som i militärkikare. Avståndet mellan två streck motsvarar 1m på 1km avstånd. Tex en 10m lång båt syns som 4 streck alltså är avståndet 10/4=2,5x1000=2500m enl MAS-formeln. M=målets bred i meter, A=avstånd i km, S=målets bredd i streck. Mycket praktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Spelar ju egentligen inte så stor roll i praktiken, så länge andra tekniska lösningar fungerar. Lätt att kolla avstånd med hjälp av GPS t.ex. Men jag vill ju ha koll på sin utrustning och hur den funkar. Tur jag inte har nån sextant.. det verkar rätt komplicerat. För då måste du väl ha koll på stjärnor mm. å dom finns väl inte på vanliga sjökort? =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 17 Mars , 2015 Finnsport420: Du är tydligen specifikt ute efter en bra nattkikare, kanske rent av en bildförstärkare?Annars är väl problemet i båtsammanhang ofta att kunna hålla still kikaren, själv läskas jag mer av gyrostabilisering. Svindyrt förr, men kanske har elektronikutveckling fått ner priserna?Navigationsmässiga hjälpmedel som inbyggd pejlkompass är naturligtvis aldrig fel men hur ofta används det egentligen? (Tror att många med sådana kikare kommer att säga typ "nästan varje båttur", men man kommer rätt långt med en vanlig syftkompass också kan jag tycka.) Själv vill jag ofta kunna läsa finstilta skyltar inför tilläggning eller spana efter krokar i berget att förtöja vid, och det är svårt när det gungar litet.[En bra kamera med ljusstark display kunde kanske vara ett alternativ i sådana fall, att ta bilder och sen snabbt zooma in dess avbildade skyltar etc? Sådana digitala bilder kan väl numera också skakningskompenseras elektroniskt på nåt vänster? Garanterat stillastående bild blir det väl i alla fall, extra bra om man skulle vara sjösjuk.]Bara en fundering. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Avståndsskala som i militärkikare. Avståndet mellan två streck motsvarar 1m på 1km avstånd. Tex en 10m lång båt syns som 4 streck alltså är avståndet 10/4=2,5x1000=2500m enl MAS-formeln. M=målets bred i meter, A=avstånd i km, S=målets bredd i streck. Mycket praktiskt. Aha.. den typen är åxå baserad på en känd storlek.. Så om 10-meters båten skulle varit på en km avstånd så skulle det ha varit 10 streck? Kan vara en sån variant åxå... minns inte riktigt hus strecken i objektivet är, om dom e lika fördelade eller hur det ser ut. Har inte tänkt på det sättet att räkna.. men det är klart.. halva avståndet vinkelrätt från hypotenusa till spetsen på en liksidig, gör ju den hya hypotenusan till hälften åxå, såklart. Smart.. =) Ska göra en egen sån avståndsmätare, på kul.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 17 Mars , 2015 Tror kikarna kallades artillerikikare, vet att de användes av granatkastarpojkarna. 6300 streck = 360 gr. Använder det ofta eftersom jag inte kan uppskatta avstånd annars! Avståndsmätning med sextant var praktiskt en gång i tiden när man tex seglade på Danmarks västsida. Höga fyrar att mäta på, alternativet var två pejlingar och utseglad distans. Astronomisk navigation är till 80% solen. Utdöd konstart! En riktigt bra kikare heter Leitz eller Zeiss. Fågelskådarna brukar ha fina kikare, tveksamt om det är värt pengarna på sjön. Jag fick en 7x50 med kompass, värde ca 1000 kr. Fungerar bra, kompassen tillsammans med EBLen i plottern används ofta. Men visst skulle det vara fint med optisk bildstabilisering som i kameror men det är dyrt! Nattkikare/NigtVision/Bildförstärkare är underbart för nattsegling. Jag har en rysk med 2,5 ggr förstoring (gick att köpa billigt när Sovjet skrotades). Helt oslagbart när man ska ta sig in i någon vik nattetid. Har man gott om pengar kan man ju montera en FLIR-kamera i masttoppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaidin 298 Postad 17 Mars , 2015 [En bra kamera med ljusstark display kunde kanske vara ett alternativ i sådana fall, att ta bilder och sen snabbt zooma in dess avbildade skyltar etc? Sådana digitala bilder kan väl numera också skakningskompenseras elektroniskt på nåt vänster? Garanterat stillastående bild blir det väl i alla fall, extra bra om man skulle vara sjösjuk.] Bara en fundering. :-) Den metoden använder jag ofta! Jag är fotointresserad och har en hyfsat bra kamera och ett 500mm objektiv med bildstabilisator. En bild tagen med full zoom och sedan ytterligare inzoomat på displayen i kameran ger riktigt bra effekt om man vill läsa ett båtnamn, en skyllt eller liknande men gungar båten är det riktigt svårt att få en skarp bild, trots bildstabilisatorn. Oftast handlar det om slutartiden, med full zoom får jag ett F-värde på 6,3 vilket gör att det lätt blir rörelser i bilden men är det lugnt vatten är det en väldigt bra metod! 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Fiffiga lösningar till allt verkar finnas... när det gungar så e de ju själva fan att lyckas hålla tittögat på det man vill granska såpass att man e säker... som andra båtar osv. Fördelen med att kappsegla (bara när man kommer ikapp) är att man till slut ser i alla fall om inte den man tävlar emot fegar ur och tar en annan rutt.. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 27 Augusti , 2016 Den vridbara grejen är "appen" nån saknade! Säg att fyren du ser är 6 grader hög (du placerar nollan vid horisonten för att mäta). Då du vrider skalan till 6 grader kan du sedan läsa av upptill antingen hur långt borta fyren är (om du vet hur hög den är) eller hur hög fyren är (om du vet avståndet till den) Hur exakt det hela är beror väl bara på hur bra du läser av skalorna! --- En fråga däremot... det finns en skala horisontellt och en vertikalt. Det verkar vara någon typ av avstånds mätare. DEt vinns en liten vridbar grej med skalor på åxå, som jag förmodar man använder för att räkna om det man ser i objektivet.. Nån som vet vilken typ av skala jag menar och hur det fungerar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jajo 32 Postad 27 Augusti , 2016 Spelar ju egentligen inte så stor roll i praktiken, så länge andra tekniska lösningar fungerar. Lätt att kolla avstånd med hjälp av GPS t.ex. Men jag vill ju ha koll på sin utrustning och hur den funkar. Tur jag inte har nån sextant.. det verkar rätt komplicerat. För då måste du väl ha koll på stjärnor mm. å dom finns väl inte på vanliga sjökort? =) Eller kan man se sig i stjärnorna efter en Sextant, nu börjar det bli komplicerat 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser