Bjaerven 23 Postad 16 Mars , 2015 Hejsan, Som rubriken antyder; Hur höga böter eller kan jag förlora lappen? I det andra fallet är jag inte intresserad av att försöka. Friskt vågat, hälften vunnet - eller? Tack på förhand för era erfarenheter och lösa spekulationer =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 16 Mars , 2015 Tror inte du blir av med lappen, då ska det väl till något uppenbart vårdslöst åxå. Sen vete fan hur det är med 30-släp. Har du tid att åka såpass långsamt kan du väl ta bort regskylten och sätta dit triangel. Har själv ett gammalt släp som jag inte besiktat på 20 år, betalar dock skatten =). Använder den bara för lite kvistar mm. till vår lokala majbrasa några hundra meter bort, aldrig åkt fast (dessvärre... =) ). Däremot, när nån lokal privat firma tog öve P-botes utdelandet, så fick jag böter på båtsläpkärran som stog ute på gatan. (litet villasamhälle med 400 invånare över en mil från närmaste tätort)... tänkte det var ett skämt men... jo, 24h gäller överallt om inget annat anges fick jag veta när jag ringde och försökte reda ut vem som skulle ha dagens ros. Trodde det var en tillfällighet eftersom släpet stått där varje sommar i fem år... Inte då! nån vecka senare, nya böter. Så dom gjorde väl en rajd på landsbygden och lappade husvagnar, släpkärror mm. seriöst som fan, "ventilkontroll" hade dom gjort exakt, inom minuter, ett dygn innan. Jag kom på att jag kan ju ta bort rampen med regskylt. Gjorde det och la det på den obesiktigade släpkärran som står bredvid garaget.. En dag när jag stog i garaget och letade knackade nån mej på axeln... en securitas-kvinna med block och penna.... -båtsläpet som står därute... e de ditt eller? -va! nääääeee hursåå, det är väl dom som äger huset kanske, jag lånar bara garaget ett par timmar. Vad är problemet? -den ståååår feeeeelparkerad!!! 24h får den stå! -jahaaa, jag kan inte hjälpa dej, du får väl skriva böter då i såfall... - finns ingen regskylt.. så blängde hon på regskyltrampen som låg på mitt släp på tomten. Fick m.a.o. bekräftat att det är regskylten som bär ansvaret. -Jag sa jag skulle be husägarna, om det var deras släp, att parkera den på allmänningen, (ett 50 meter brett område mellan två villagator, där dom flesta har sina husvagnar mm.) -P-förbuuuudet gäller där åxå, det är kommunens mark och inte privat, det är 24h om inget annat anges... Så kan det vara.... lite off. men ändå Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 16 Mars , 2015 Tror inte att det blir mindre straff för att du tar bort regskylten och sätter dit LGF-skylt. Ett efterfordon får inte ha broms eller fjädrar/dämpning om jag inte minns alldeles fel.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 16 Mars , 2015 Caribic: Jag har också åkt på en sån där helt meningslös böter när securitas kom och lappade ett släp jag lånat som stod precis utanför båtklubben på en grusväg - suck alltså. Funderade kvällen innan på att ta med mig rampen hem - för att inte få den stulen - och önskar jag hade gjort det när jag kom och såg den gula slippen. Måste varit himlans underhållande att se henne stå och kolla på den lösa skylten. Twister: Det är alltid ett bra alternativ, men nu gäller det 18 mil här på vältrafikerade vägar, gärna i 70 km/h. Jag ringde precis polisen och frågade, men personen som var tillsatt att svara på trafikfrågor var visst sjukskriven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Mars , 2015 Tror inte att det blir mindre straff för att du tar bort regskylten och sätter dit LGF-skylt. Ett efterfordon får inte ha broms eller fjädrar/dämpning om jag inte minns alldeles fel.... Efterfordon får ha broms, det höjer vikten på lasten. Däremot har du alldeles rätt om fjädring. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 16 Mars , 2015 Jättedum fråga, men varför inte besiktiga det..? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tugge 251 Postad 16 Mars , 2015 Kör bara. Köpte en båt med hemmasnickrat släp i Bollnäs matchade hem i 70-80km/h. När ingen bil var inom synhåll provade jag även 110 för att se. Det gick fint o kunde då fortsätta runt 70-80km och veta att jag inte låg på gränsen till vobbel eller liknande. Trailat båten till och från sjön i 2 år nu (parkerat hemma). Kör till olika ramper i Stockholm tex värmdö, fisksätra , skanstull, fittja, och djurgården, håller alltid trafikryttmen och har aldrig haft skylt på varken reglage el LGF Har mött farbror blå men dom har inte ens lyft blicken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JonasP 71 Postad 16 Mars , 2015 Allt är tillåtet tills någon upptäcker en, eller hur är det man brukar säga? Jag skulle oroa mig mer för att ev. försäkringar inte skulle gälla om något skulle hända, oavsett vem som är vållande... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 16 Mars , 2015 Peter: Finns ingen tid.. Tugge: Det är ju precis det man vill göra - bara köra på. Har dundrat fram med husvagnsunderrede till och från glada Hudik utan problem nattetid, men inbillar mig att det är mer poliser kring stockholmstrakten och när jag ska förbi på essingen. Får bli nattetid då. Jonas: Hoppas på samma princip som vid obes men påställd bil; den gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 205 Postad 17 Mars , 2015 Om du inte har tid kan jag inte ordna det - men om Bilprovningen inte har tid, prova t ex Dekra eller någon annan av de nya besiktningsstationerna där man ibland kan hitta tid redan dagen efter. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjaerven 23 Postad 17 Mars , 2015 Om du inte har tid kan jag inte ordna det - men om Bilprovningen inte har tid, prova t ex Dekra eller någon annan av de nya besiktningsstationerna där man ibland kan hitta tid redan dagen efter. Tack! Jag insåg själv när jag skrev inlägget att det kunde misstolkas; bilprovningen må ha tid, men jag ska köra hem det från landet och har inte tid annat än på kvällstid pga. arbete och studier. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fredriklindell 109 Postad 18 Mars , 2015 Det finns en försäkringsaspekt att beakta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser