BraFlyt 1 Postad 16 Mars , 2015 Det är tråkigt när propellern förvandlas till en boll av gröna växter och vita havstulpaner. Hur gör ni andra på västkusten för att klara er så bra som möjligt? Gäller en fast 3-bladig propp. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Mars , 2015 (redigerade) Kanske har du "för bra" zinkanod-skydd på axeln? Blir i sådana fall också mer påväxt, så lagom anod-skydd är bäst!?Skulle själv testat att ta bort zinksanoderna från propelleraxeln om sådana finns. (Finns många variabler för bästa driftskostnad och bekvämlighet; offeranoder kostar ju också att byta årligen och kanske är propellern inte dyrare än att den kan bytas vart tjugonde år eller så. RF-axelns trivsel är i och för sig en annan parameter, liksom bränsleförbrukning??)Själva mekanismen bakom fenomenet med "för bra" är nog ungefär detta...1. Zinkanoders korrosionsskydd skall offra zink och gör detta villigt. 2. Propellrars bronslegering innehåller också zink som annars offras fast troligen i mindre mängd.(Kallas avzinkning och gör tyvärr propellern rödaktig och spröd med tiden. Det gulaktiga bronset skiftar mot rött för att koppar blir dominerande då legeringens zink försvinner.)3. Men koppar är ju klassiskt som "antifouling", så just avzinkade ytor får mindre påväxt. Och omvänt så trivs tulpaner bra på opåverkad gulmetall/brons.Edit tillägg: Har själv som västkustbo bara fått enstaka tulpaner, men har/hade inte RF- utan mässingsaxel. Alltså inget behov för särskilda zinkanoder. Min propeller har de facto klarat minst 33 år men är numera skrotad av andra skäl. Brukade f.ö. bara gnida in ett tunt (närmast kosmetiskt) lager av propellerfett på dess gröna ärg-yta vid årlig sjösättning.[Polerar man fram ny tjusigt blänkande gulmetallyta årligen så grön-ärgar det väl ändå snabbt, och ärgen i sig är nog korrosionsskyddande (jämför gamla gröna takplåtar á la kyrkor?) Dumt att polera bort skydd som kräver metallätande korrosion för att bildas?] Redigerad 16 Mars , 2015 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BraFlyt 1 Postad 16 Mars , 2015 Jag har en RF axel. På axeln sitter proppen och sist på axeln, sitter offeranoden. Dom sitter mot varandra. Skyddar man inte även motor och andra delar i metall från korrosion? Handlar det bara om proppen är det ju inte hela världen. Motorn är tråkigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Mars , 2015 Bäst skydd verkar vara att "förkoppra" propellern dvs lägga på koppar elektrolytiskt. Antingen lämnar man in till något företag som sysslar med förkromning mm eller så kan man göra det själv (kopparsulfat+likström). Obs att man inte ska ha kvar zinkanoder på axeln. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 16 Mars , 2015 (redigerade) BraFlyt skrev: Skyddar man inte även motor och andra delar i metall från korrosion?Handlar det bara om proppen är det ju inte hela världen. Motorn är tråkigare.Ja, det handlar bara om propellerns/propelleraxelns utbytesekonomi. Själva motorns rostskydd kan knappast påverkas!?(Alltså så långt jag kunnat begripa, finns kanske undantag - som i så fall förhoppningsvis presenteras nedan i tråden? Är alltså idel öra för eventuella undantag från detta mitt kategoriska påstående. Gudarna skall veta att både ämnena "korrosionsskydd" och "antifouling" taget var för sig är svårbegripliga, och desto värre kombinerat!? :-)Hela denna tråd gäller alltså segelbåtar vars propellrar knappast slits eller används särskilt mycket, påpekar detta för att ni med stora kraftiga motorbåtar kanske behöver lägga till extra nypor salt vid läsning?[Är "elektrolytisk förkoppring" enligt Bhemac månne särskilt lämpat på segel- eller planande motorbåtars propellrar? Vete katten, men visst känns det väl som att behoven av propellerprestanda kan skilja? Typ exempelvis att enstaka snäckor/tulpaner sabbar nog mer på de senare, både effekt- och bränslemässigt? Klarar snäckor*/tulpaner för resten hur stor g-kraft som helst, kanske lossar etablerade sådana vid lämplig ytbehandling i det ena men inte andra fallet??]*) De hör trots benämningen "tulpan" till djurriket, de sticker vid lämpliga tillfällen aktivt ut sitt fångstnät ur snäcköppningen för planktonfångst. (Haha, är smått avundsjuk på deras tålighet mot sjösjuka, skall f-n snurra runt på propellerblads spetsar, själv tål jag bara Lisebergs barnkaruseller utan maguppror/illamående. Även deras undervattenslim är ju imponerande, för att inte säga irriterande effektivt.:-) Redigerad 16 Mars , 2015 av Thomas-1 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Mars , 2015 Här kan ju vara något att lyssna på: 2015-03-19 Miljökväll - "Måla mindre" http://www.vastkustkretsen.se/Miljo/Aktiviteter Här är ett föredrag som Lennart Falck har haft (han är även med på kvällen ovan) http://vastkustensbf.se/Dokument/Ren_Propeller.pdf 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 16 Mars , 2015 Läser i länken ovan att man får fila lite på kuggar och andra kontaktytor efter förkoppringen för att propellerns olika delar skall passa. Kopparn bygger på så att passformen försämras. Jag antar att kopparn läggs på elektrogalvaniskt. Ett knep för att slippa fila är att måla på nagellack, innan förkoppringen, på de delar som ligger i kontakt med varandra. Där växer inga havstulpanen och där behövs därför ingen koppar. Koppar fäster inte på de lackade ytorna och efter förkoppringen tvättas nagellacket bort med aceton. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Mars , 2015 Volvo´s sprayfärg tyckte jag funkade på deras enklare proppar för motorbåtar. På min segelbåt med bronspropeller gör jag ingenting. Har ingen offeranod... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gusvo085 108 Postad 17 Mars , 2015 Jag gör ingenting. Har offeranod. Det verkar inte växa på min folding, ligger i Björlanda. Som vanligt så handlar det om att ha båten i rörelse, ett år blev den liggande 3 veckor i Juli. hela botten var beväxt efter det... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainKongo 78 Postad 17 Mars , 2015 Jag brukar smörja in min propeller med saltvattenbeständigt fett. Inga havstulpaner eller ogräs och miljövänligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 17 Mars , 2015 Jag brukar smörja in min propeller med saltvattenbeständigt fett. Inga havstulpaner eller ogräs och miljövänligt Hänger fettet kvar hela sommaren eller behöver du fylla på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 19 Mars , 2015 Hur skulle ni göra med en propeller i plast? Har en kiwiprop på västkusten, förra säsongen målade jag den bara med samma bottenfärg som resten av båten. Ingen beväxtning på propellern men det var heller inte så mycket färg kvar på den när båten togs upp.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Caribic410 757 Postad 19 Mars , 2015 (redigerade) Hur skulle det fungera med Zinkfärg på drev och propeller... "kallgalv" kan vara ett typ av arbetsnamn. Dom finns ju mer eller mindre utspädda med "vanlig" färg, (typ plastpigment).. men om man tar en där det är endast Zink och bindemedel som bildar beläggningen.. borde väl fungera som "OFFER" eller? Redigerad 19 Mars , 2015 av Caribic410 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser