Amanda31 21 Postad 15 Mars , 2015 Min VHF bråkar. En ca 4-5 år gammal Nexus. När jag slår på stannar displayen på NMSI 0000000 (Typ. kan vara en annan ordning på bokstäverna och är osäker på antalet nollor). Sen kommer jag inte längre. Tidigare har jag har jag kommit vidare genom att trycka på CLR (clear), men nu svarar den inte på någon knapptryckning alls. Är det antennen eller VHF:en som är fel? Kablage? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Mars , 2015 Ett inbyggt knappcellsbatteri för minnet som är slut kanske? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 Mars , 2015 (redigerade) Ett inbyggt knappcellsbatteri för minnet som är slut kanske? Låter besvärligt. Hur kollar man det? Kanske laddas via båtbatterierna? De har ju varit avslagna några månader. On/offknappen på samma panel funkar klockrent. Redigerad 15 Mars , 2015 av Amanda31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Mars , 2015 Det står nog MMSi + 9 siffror. Kan vara att apparaten hamnat i något läge för att mata in MMSI numret. Kolla vad manualen säger och försök få in ditt MMSI-nr, utan det är DSC funktionen inte verksam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 Mars , 2015 Det står nog MMSi + 9 siffror. Kan vara att apparaten hamnat i något läge för att mata in MMSI numret. Kolla vad manualen säger och försök få in ditt MMSI-nr, utan det är DSC funktionen inte verksam. Jo så långt begriper jag. Problemet är alltså att den inte svarar på knapptryckningar. Jag skulle kunna skriva hela James Joyce samlade verk utan att det skulle synas på skärmen. Eller avståndet till solen i millimeter. Men helt rätt, jag ska kolla manualen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Mars , 2015 Nu ska vi inte leka med James Joyce Någon apparat ska man tryck på kanal 16 och pil-ned för att komma in i det dolda menyn. Troligen finns det någon kombination för att göra en reset på apparaten borde lösa problemet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 15 Mars , 2015 Nu ska vi inte leka med James Joyce Någon apparat ska man tryck på kanal 16 och pil-ned för att komma in i det dolda menyn. Troligen finns det någon kombination för att göra en reset på apparaten borde lösa problemet :-) Såg ett liknande tips på annat håll. Är klart värt att pröva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
LonelyBird 154 Postad 16 Mars , 2015 Vilken typ är det du har? Manualerna hittar du här: http://www.nexusmarine.se/support/vhf/manuals/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 Mars , 2015 Vilken typ är det du har? Manualerna hittar du här: http://www.nexusmarine.se/support/vhf/manuals/ Faktisk ingen av modellerna i listan. Men den är mest lik NX2000 men med den skillnad att den har "tangentbord" också på huvudenheten. Dvs inte endast på handmicken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 Mars , 2015 (redigerade) Kollade manualen. Det är i det här skedet det inte funkar: 10 DSC Inställningar 10.1 Mata in och ändra MMSI Om man inte har lagt in ett MMSI nummer I NX2000, kommer man att frågas efter detta varje gang man slår på radion: Om du inte har något MMSI nummer kan du ändå använda radion. Tryck CLR när du frågas efter MMSI nummer och du kommer att hoppa över detta avsnitt. Jag har inte tidigare haft MMSI-nummer och därför gått förbi detta läge genom att trycka på CLR. Det fungerar alltså inte. Nu har jag alltså MMSI-nummer till i år, men kan fortfarande inte använda knapparna för att fylla i detta. Redigerad 16 Mars , 2015 av Amanda31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 Mars , 2015 (redigerade) "Knapplås". Kan det vara något? Dök upp när jag googlade under fikarasten. Redigerad 16 Mars , 2015 av Amanda31 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Mars , 2015 "Knapplås". Kan det vara något? Dök upp när jag googlade under fikarasten. Låter ju ganska troligt. -- Om man nu var ordentlig så borde man skriva hur man gör en reset på apparaternas baksidor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 16 Mars , 2015 Hej, jag har visserligen ingen nexus, men om man råkar mata in ett mmsi-nummer på min icom och tryckt enter så har man inga fler chanser. Då måste VHFen till fabrikanten för att låsas upp innan det funkar att mata in nytt mmsi/använda VHFen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 16 Mars , 2015 Ok, bra att veta i fall jag skulle hamna i ett läge att det går att mata in något över huvud taget. Har hittat min manual nu och ska lusläsa den... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Copernicus 32 Postad 17 Mars , 2015 Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser