Byggnads 2 Postad 15 Mars , 2015 Jag är på gång med att monter in en Albin O21 i min bohusjulle. Men jag vet inte om jag skall montera den dikt mot träbalken eller jag måste ha någon form av gummitassar för att ta upp vibrationerna. Vad jag kan se är att propelleraxeln är styrd av en bussning i ändan mot motorn, alltså inte rörlig i något håll. Tacksam om svar från er som har kunskap om dylika saker. Carpe Diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 15 Mars , 2015 Om du har en fast axeltätning i båten, Ska motorn monteras stumt. Om du ändå skulle vilja montera motorn gummiupphängd, måste du använda en elastisk koppling, alltså en koppling som inte har centrering. Det finns flexibla kopplingar också. Typ R&D. En sån kan du inte använda. Jag skulle montera motorn stumt, om det vore min båt. En O21-a skakar inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Mars , 2015 Är nog ytterst få O21or som stått på gummikuddar, även om det finns, när maskinen var ny monterades alla direkt på motorbädden. Dock måste du chimsa upp maskinen ytterst nogrant, så att den linjerar med propelleraxeln både i höjd och sida. Finns beskrivet här på forumet hur det går till. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Byggnads 2 Postad 15 Mars , 2015 Är nog ytterst få O21or som stått på gummikuddar, även om det finns, när maskinen var ny monterades alla direkt på motorbädden. Dock måste du chimsa upp maskinen ytterst nogrant, så att den linjerar med propelleraxeln både i höjd och sida. Finns beskrivet här på forumet hur det går till. Kalle Tack för svaren, men var på forumet hittar jag beskrivning på upp riktning av motorn i förhållande till propelleraxeln. Carpe Diem Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 15 Mars , 2015 Det finns en sökruta här uppe till höger. Är inte sugen på att skriva en beskrivning igen nu. Hittar du ingen bra får du höra av dig igen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser